Tuesday, June 9, 2015

CHURROS TANPA TELUR

Hari ni nak share resepi Churros tanpa telur.
Kenapa tanpa telur...sebab dalam keluarga saya ada sorang yang tak suka makan telur iaitu kakak saya....
So...seboleh bolehnya.... kalau ada sesuatu masakan macam apam ke agar agar ke....jangan harus di taruh telur...Kalau tak memang dia tak akan makan...

Ok...kalau dulu...saya pernah la cuba buat japanese puff yang ada inti kastard tu.....so..bila kakak saya suruh saya try buat churros...maka agak mudah lah jugak bagi saya utk menyediakan adunan nya...motip bgtahu pasal Japanese Puff tu....sebab bancuhan nya sama.... yang puff tu taruh telur yang churros ni saya tak taruh telur....[ikut tekak orang ramai ya....]...lagiiiii puff kita bakar.... churros ni kita goreng...... mudah dot com sgt kannnnn..... =))

Kebetulan hujung minggu lepas, semua adik beradik saya berkumpul di rumah....maka kakak saya ni request suruh masak churros. Dah banyak kali buat dan bancuhannya sedikit je...kali ni disebabkan ramai jemaah di rumah....maka..bancuhan diganda gandakan supaya semuanya dapat makan dengan puas hatinya....hehehe...

Sebelum tu jom tahu apa itu churros. Churros adalah makanan ringan yang berasal dari Sepanyol yang berbentuk stik panjang. Senang cakap...orang kita panggil churros ni kuih belimbing..... mungkin sebab bentuk dia macam buah belimbing...hehehe....pepandai je kan.... tapii kakak saya yang sulung cakap kuih belimbing....ikut je lah ekkk.....

Churros ni di sajikan untuk minum petang bersama dengan coklat atau susu dan ianya menjadi hidangan rutin oleh orang2 Sepanyol. Sebenarnya banyak versi cara penyediaan churros nih...kita ambil yang mudah sajalah kan..... nak taruh telur pun boleh....tapiii saya ambil yang tiada telur sebab dah ada dalam keluarga yang tak suka telur.....pun ok jugak rasanya......... so...bila makan churros ni...boleh la berangan konon2 duduk di Sepanyol sana nun......=)))

Jom tengok resepinya yang sangat mudah.

Bahan-bahan

300ml air
50gm gula - saya kurangkan
30gm butter atau margerin
1/4 sudu garam
160gm tepung gandum
Minyak masak untuk menggoreng.


Gula icing
serbuk cinnamon


Cara-cara membuatnya

Masukkan air, gula, butter dan garam ke dalam periuk dan panaskan diatas api yang kecil sehingga mendidih. Bila dah mendidih, padamkan api dan masukkan tepung gandum ke dalam bancuhan air tadi.
[tak kisahlah...nak tuang air ke dalam tepung ke atau nak tuang tepung ke dalam air ke....
ikut suka hati je lah]

Kacau-kacau adunan tadi sehingga menjadi doh yang sangat lembut. Kemudian ketepikan untuk bagi adunan tadi sejuk.

Panaskan minyak masak

Masukkan sedikit demi sedikit adunan ke dalam piping bag dan press kan terus ke dalam kuali. Kalau tak ada piping bag pun tak mengapa....ambik je lah acuan kuih semprit tu....dan masukkan sikit2 adunan dan press kan dalam bekas lain kemudian masukkan ke dalam kuali utk menggoreng..... ikut sesuka hati je lah..... =))

Gorenglah sehingga adunan menjadi kekuningan dan sedia untuk di angkat.... kemudian ulangilah step menggoreng sehingga habis.



[Terpulanglah nak buat bentuk macam mana sekalipun...tapiii jujurnya saya suka kalau berbentuk macam dalam gambar nih]. Saya guna nozzle yang agak besar untuk mendapatkan hasil seperti di dalam gambar..]



[ehsan dari en google]
Saya guna nozzle yang berbentuk dalam gambar ini.

Seterusnya taburkan gula icing dan serbuk cinnamon ke atas churros yang dah digoreng tadi
Sedia di makan bersama dengan coklat hershey atau boleh juga kalau nak buat bancuhan coklat sendiri.





Inilah hasilnya.....dan kali ni...saya yang bacuh....saya yang goreng.....kakak saya tukang press dalam kuali..... dan sangat suka hati bila ianya jadi stick yang sangat complete...... =))

Alhamdulillah...habis 3 bancuhan saya buat untuk hidangan makan petang sekeluarga.... semuanya kata sedap...


*Resepi ini juga boleh di tambah telur

1 biji telur.... [utk satu bancuhan]
apabila adunan dah sejuk.... barulah dimasukkan telur dan kacau sehingga adunan sebati
dan menjadi lagi lembut.
[jangan di masukkan telur ketika bancuhan masih panas atau di atas api....kalau tak..... memang tak menjadi ye kawan2 sekalian....telur tu akan masakkk pulak kat bancuhan yang panas tu.......tahuuu...sebab pernah terkena......hehehee.....ikut nasihat makcik okeh.....]



Selamat mencuba untuk minum petang anda..






Terima kasih kerana membaca entry ini =))





5 comments:

  1. baru jumpa churrus tanpa telur ni, bolehlah cuba nanti. bukan pasal alergik, tapi kedekut telur. heheh.

    ReplyDelete
  2. cara menggoreng tu ada caranya ke? sebelum ni pernah buat (ikut resepi lain) tapi agak berminyak.

    ReplyDelete