Thursday, January 23, 2014

RESEPI AISKRIM TANPA TELUR

Hari ni memang bersemangat waja nak share resepi.
Yang penting semua resepi yang saya share ni sangatlah simple dan mudah di buat.
Bahan-bahannya juga mudah diperolehi.

Okey kali ni nak share resepi aiskrim. Merata-rata sekarang ni orang dok membuat aiskrim mengikut resepi2 yang mudah dan simple...soo..tak terlepaslah makcik yang agak rajin ni kan...[perkataan yang berlawanan dengna rajin tu la kannn....hehehe]

Jom jenguk resepi yang mudah lagi senang ni...

AISKRIM

Bahan-bahannya:

1 tin susu cair [saya guna jenama ideal]
1/2 tin susu pekat - kurangkan pun tak pe..sebab nanti aiskrim tu terlalu manis la pulak..dah spoil rasanya]
1 sudu kecil esin vanilla [saya guna yang serbuk..tapii kalau dapat yang original paste vanilla..mmg sangat harum semerbakkk....]
1 sudu besar ovellet [pastikan cari yang halal... saya guna brand nona]


Bahan untuk perasa:

Terserahlah kepada yang empunya diri... saya guna 3 perasa
Oreo
[dibuang krimnya..pertama kali buat..saya campurkan sekali cream..mak aiii..mmg manis sampai terpejam2 mata makannya okeh....so...dah insaf dahhh...saya buang krim dan blend biskut oreonya sahaja]

kacang
[saya blend kasar kacang yang dah siap beli kat kedai...orang rajin mmg mcm tu kann...]

jagung
[beli jagung segera dalam tin tu dan ambik jagungnya di kisar kasar]
kalau tak pun..boleh je guna emulco

cara-cara membuatnya:

Campurkan semua bahan2 diatas dan mixerkan selama lebih kurang 40 hingga 45 minit.

Bila semuanya dah sebati dan adunan tu dah jadi pekat dan nampak mcm krim, asing-asingkan adunan tu ke dalam bekas2 yang lain mengikut berapa perasa yang anda ingini.

Macam saya buat 3 perasa..maksudnya..saya asingkan kepada 3 bekas dan campurkan semua bahan-bahan perasa itu. Kemudian haruslah dikacau rata agar perasa tu sebati dengan bancuhan tu tadi kan..

Dah campur2 semua..masukkanlah ke dalam bekas..

Saya asing-asingkan bekas sebab tak nak ada tercampur rasa...ikut pada diri sendiri la ye... sebab mulut sendiri yang nak makan kan.... hehehee...[owhhh ayat tu agak kasar...bukan salah saya..salah jemari saya nih....hahahaaa...]

Ok..bila dah masukkan dalam bekas satu persatu..terpulanglah..kalau nak campur kan coklat chip ke...kismis ke atau apa2 saja la..campurkan dulu ye....kemudian sejuk bekukan ke dalam peti ais. Tunggu lah dengan sabarnya sehingga aiskrim anda membeku dengan jayanya...

Ok.. bila dah beku....apalagii...teruslah rasa...mesti berbangga dengan hasil sendiri kannn...makan aiskrim sambil tersengih sengih kannnn....


 
Perasa Oreo kegemaran anak2 saudara saya


 
 Perasa kacang..kegemaran emak dan en suami saya



Perasa jagung..kegemaran saya...





Jemput makan semuaaaa....


Selamat mencuba ;)))))


Nota kaki: dalam resepi aiskrim ni..kebanyakkannya menggunakan sebiji telur..tapii saya tak suka telur..apatah lagii telur tu mentah2...rasanya tak sesuai untuk emak dan abah saya... rasanya masih sedap... mungkin kalau taruh telur..aiskrim ni lebih lebih halus....boleh je kalau nak cuba taruh telur....




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

14 comments:

  1. Replies
    1. kemain nak perasa doyannn.... busuk molut laa...ahahaha....

      Delete
  2. Sy bru cuba letak sebiji telur dlm resepi... bau hanyir... aiskrim mmng lembut,gebu...tp bau hanyir telur hilang selera nk mkn...Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke... sy x pernah cuba taruh telur pun... Selalu buat mesti tanpa telur.... Tak pe... At least lps ni kita dah tau dah kannn.... =)))

      Delete
  3. Sy bru cuba letak sebiji telur dlm resepi... bau hanyir... aiskrim mmng lembut,gebu...tp bau hanyir telur hilang selera nk mkn...Hehehe

    ReplyDelete
  4. Assalam ... Sama dengan resepi saya , ada yang guna telur dan ada tidak .. sekrang da jadi bisnes part time ..Event apa saja org panggil tempeh Aiskrim ... cubalah.. mana tau boleh jana pendapatan suri rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam... terima kasih atas komen dan cadangan... inshaaAllah kalau ada kerajinan masa akn dtg... semoga awak terus maju dan berjaya... allahumma aminn... 😉

      Delete
    2. Assalamualaikum. . nak tnya kenapa ada pilihan ada yg x letak ada yg letak telur. . Sya pn buat partime d rmh, sya suka letak telur smua aiskrim kon yg sya buat.. Sbb aiskrim jd lembut dan gebu tp yg sya x suka bau hanyir telur tu.. Sya pla x lalu mkn.. Bole bgi penerangan ckit Bab ni yg aiskrim yg perlu letak atau x? Tq in advance

      Delete
    3. وعليكم السلام
      Saya pun tak pasti apa baik dan buruknya letak telur tu... yang pasti... dalam ahli keluarga saya memang ada yang x makan telur. Memang ramai yang bgtahu kalau taruh telur memang akan ada bau hanyir... cuba puan buang tali pusat telur tu utk hilangkan bau hanyir & guna vanilla yg blh cegah bau hanyir tu....kalau x taruh telur... ice cream x gebu sgt tapi lembut and still rasanya sedap... sbb tu sy pilih x taruh telur...
      semoga perniagaan puan terus maju.... aminnn...😉

      Delete
  5. Ye sya mmg guna vanilla essen.. Tp mcm x dpt la still ble tercium ckit bau hanyir tu.. Sya guna telur kuning shj x amik putih, tp mgkin tali pusat telur tu penyebab dia.. Mmm sya cuba nti pastikan tali tu x terikut skali hehee.. By the way tq doa kan sya Dan terima kasih dgn penjelasan yg di beri.. Hope u sukses in ur life.. Amin

    ReplyDelete
  6. Buat ais krim klu xletak overllate blh ke

    ReplyDelete
  7. Buat ais krim klu xletak overllate blh ke

    ReplyDelete