Tuesday, August 1, 2017

TEMPAHAN QUILLING KAD UNTUK HARI GURU

Hye uolls..

Hari ni kakak nak share tempahan kad quilling untuk teachers day yang dah lama terperam dalam folder komputer kakak...
Hari ni baru ada kesempatan.

Kakak dapat tempahan ni last minit.
Lagi beberapa hari nak ada sambutan hari guru kat sekolah anak hadik nih......baru beliau teringat nak tempah kad....

Ok..kakak sedaya upaya cuba memenuhi tempahan hadik nih.....owh ya.... adik nih jugak bakers yang berjaya ok...selalu jugaklah kakak order memacam makanan pada dia.....semuanya sedap ok....

Ok...berbalik pada tempahan...[kalau sebut pasal makan....kemain excited......ahahahaaa...]
Adik ni tempah 3 kad untuk guru anaknya.

Jenuh jugak memikir nak buat corak macam mana kat kad tu...yang simple but cantik katanya.....

Dan....alhamdulillah.....akhirnya...terhasillah 3 kad untuk hari guru.... 

Dibuat khas untuk 3 orang guru kesanyangan anak adik nih.

Kakak tolong tuliskan kat sampul sekali ok....



Kad pertama yang saya buat untuk guru kelas kesayang anaknya.
Saya pernah buat kad ni sebelum nih....
Kali ni kita guna tona yang lembut dan tambahkan butterfly kat situ bagi nampak lagi menarik....=)))



Kad ke 2 kakak buat bentuk LOVE... 
Bukan orang bercinta je boleh bagi love tau.....
Yang ni khas kakak buat love untuk cikgu kesayangan....
[dengan harapan agar cikgu dia suka la hendaknyaa.....=)))]



Yang ke 3
Kad bentuk LOVE jugak....=))
ada ladybird kat situuuu....
Simple je...

Harap2 cikgu cikgu yang menerima kad ni semuanya sukaaa......
Kata adik yang menempah tu...... beliau bagi sekali dengan brownies tak silap saya lah....
sweet sangat...=)))

Harap adik tu tak serik tempah kad dengan kakak lagiii....

Tq atas tempahan...nanti tempah lagi ok.... =)))






Terima kasih kerana membaca entry ini! 





Friday, July 28, 2017

BERHATI HATI BILA BERBICARA

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Dah lama tak beri pendapat sendiri.... Hari ni semacam free sikit sementelah en suami ke tournament chess.....so....saya nak ambik kesempatan untuk memberi pendapat sendiri.

Penulisan kali ni mungkin agak serious kerana saya benar2 maksudkannya.

Dalam segelintir masyarakat kita di zaman sekarang ni...
Kebanyakkannya dah open minded....
Contoh.... bagi saya yang masih belum di kurniakan cahaya mata [topik utama sebenarnya]....
ada lagi manusia yang budiman yang memahami....
Memberi kata-kata yang positif....
dan secara tak langsung
kita pun rasa sangat selesa dan senang menerima pendapat dan nasihat darinya......
Terima kasih kerana memahami....dan tidak jemu memberi kata2 semangat dan doa....
inilah manusia yang mengerti akan ketetapan Ilahi....qada' dan qadarNya.... 

Seorang penceramah pernah berkata seperti ini....
Kita boleh berfikiran positif KECUALI pada 2 perkara ini...iaitu...

i) hukum syariat yang wajib dijalankan
ii) tentang al-quran & sunnah

Ok...tak salah kalau kita nak positifkan diri kita menerima apa jua teguran kesalahan yang orang beri pada kita.....kecuali 2 perkara yang saya nyatakan di atas tu....

Honestly.....seperti sebelum2 nih....saya bukanlah jenis manusia yang akan meratap.....mudah tersinggung dan mudah tersentap pada sesuatu perkara especially bab anak. Sebab saya dah keluar dari fasa nak terasa terasa atau tersinggung nih....kalaupun ada yang bertanya....its ok pada saya.....saya boleh terima secara positif dan boleh tersenyum.....Alhamdulillah...Allah bagi kekuatan pada saya dan suami untuk berhadapan dengan situasi soalan2 sebegitu......sebab dah terbiasa selama 9 tahun perkahwinan kami. Dalam tempoh beberapa tahun ni jugaklah yang saya ok nya pun.....masa baru2 kawin dulu [mungkin kurang matang].....soalan ni agak sensitif pada saya....tapiii sekarang.....saya ok....InshaaAllah....=)))

Saya dah boleh terima hakikat....Setelah segala usaha dah dilakukan....namun secara jujurnya.... kami tidak pernah rasa letih untuk berusaha dan berdoa.....tak pernah.....dan semua tu hanya Allah je yang tahu... saya memang tak pernah share usaha2 saya dan suami [tak penting pada saya nak share hanya untuk proof kan yang saya dan suami ni tak ada apa2 masalah...biarlah menjadi simpanan kenangan pengalaman untuk saya dan suami yang masih dalam proses BERUSAHA & TAWAKAL =)))] cukup sekadar.... saya beritahu di sini...saya dan suami memang tiada apa-apa masalah....rezeki masih belum berpihak pada kami...InshaaAllah.....satu hari nanti atau........ Allah akan gantikan kepada yang lebih baik di sana...

Kami [saya dan suami] selalu berpesan pesan antara satu sama lain........kita kena selalu bersangka baik dengan Allah....jangan persoal kenapa dan mengapa...kerana Allah lebih tahu ketetapanNya yang bagaimana yang terbaik untuk setiap hamba2Nya.... sebagai manusia.....kita teruskan saja dengan kehidupan...mencari kebaikkan dan memperbetulkan kesilapan......

Tapiii...memang ada manusia yang tak senang duduk bila tgk orang lain bahagia..... dia akan mencari kekurangan orang tu untuk dibahankan dan secara tak langsung cuba nak sakitkan hati orang tersebut. Lepas tu....dia akan rasa puas hati.....dia sengaja provoke seolah2 terlalu happy bila mendengar perkhabaran pasangan yang baru menimang cahaya mata dan bakal menimang cahaya mata..... dengan luahan kata2 seolah untung sangatlah orang yang baru bersalin tu.....bestnyaa bagi yang sedang mengandung...beruntung bagi yang dah dapat sepasang anak lelaki dan perempuan.......untung dapat anak diusia yang masih muda dan di awal perkahwinan.....dan macam2 lagiii..... 

Saya.....terus tunduk ke bawah......dan kata pada diri sendiri.....tak pe...Allah ada bersama2 dengan orang yang bersabar.....dan tak tahu...kenapa untuk kali itu....walau cuba ditahan.....air mata saya jatuh jua...... bukan sedih sebab saya tak ada anak....bukan juga sedih dengan apa yang telah ditakdirkan pada saya....tapiiii saya sedih dengan sikap manusia yang seperti itu.......manusia yang mengaku...dia faham agama...tetapi...masih pertikaikan takdir Ilahi dan menjadikan ianya seolah senda gurauan untuk kepuasan hati sendiri.....
[ketika itu...cuba positifkan diri....mungkin dia tak sengaja......maafkan dia...maafkan diaa......]

Pesanan untuk insan yang ada sikap sedemikian dan
pandangan mereka kepada insan seperti kami......

Jangan suka mencari kelemahan / kekurangan orang untuk dijadikan sebagai satu kepuasan dalam hidup. Hidup kita tidak akan merasa puas dengan cara yang begitu.... dalam kelebihan awak...pasti ada kekurangannya....dan dalam kekurangan saya / dia pasti ada kelebihannya.

Allah jadikan kelebihan dan kekurangan itu untuk saling melengkapi....
Hidup tanpa ujian umpama hidup yang tanpa warna

Allah menguji kerana Allah sayang...jadi...jangan di tertawa atau diseloka pada orang yang sedang diuji. Kerana ujian kita belum tahu lagi bagaimana...

Hikmat yang Allah bagi pada setiap hambaNya juga berbeza....
Kita manusia harus perlu penuhi kehidupan ini dengan rasa redha & syukur....
bukan keluh kesah atau mudah mengalah dan kecewa...

Menangis itu bukan kerana terlalu sedih dengan tohmahan manusia dan hal2 dunia.......menangis itu salah satu cara meluahkan rasa.....kesal dengan fahaman mereka terhadap ketetapan Ilahi...dan selepas puas kita meluahkan rasa......kita akan terasa legaa.......dan selepas itu kita tarik nafas dalam2 dan hembuskan...ukirkan senyuman.... kembali meneruskan kehidupan seperti biasa.....=)))
[cakap dalam diri...semua manusia berbuat dosa...tak ketinggalan juga kita....jadi maafkan dia...hati akan jadi lebih tenang.....InshaaAllah]

Maka nikmat tuhan yang manakah yang hendak didustakan....kadang2 kebanyakkan antara pasangan senasib dengan saya.....

Allah kurniakan kepada kami pasangan yang sangat2 memahami.... sangat loving....daring dan caring.....

Ye...saya antara manusia yang diuji.....yang kelihatan kekurangan dalam sesebuah perkahwinan [pada pandangan mata sekalian manusia yang dikenali]..... pergi kemana2 masih berdua...sedangkan orang lain...dalam usia perkahwinan dah 9 tahun....anak dah berderet......

Tapiii saya bahagia dengan kehidupan saya dan suami....kalau saya ceritakan betapa manisnya kehidupan kami.....ada pulak yang rasa nak mual....ada yang mencebir bibir....tapiii itulah hakikat.....Allah datangkan kelebihan dalam perkahwinan saya dengan hadirnya suami yang sangat2 penyayang & memahami..... [dalam ujian....ada kemanisan yang Allah selitkan....syukur...]

Ayat paling win dari suami saya...
"tanpa saya...macam mana awak nak preggy....so..kita harung sama2 ujian ini..." tqqq suami....
Alhamdulillah.....alhamdulillah...alhmadulillah..

Dan saya mensyukuri nikmat yang Allah berikan kepada saya.....saya yakin....hikmahNya tidak ternilai......bila setiap kali diuji dengan sikap manusia yang tidak memahami erti qada' & qadar Ilahi.....doa dan tawakal saya semakin kuat.....kalau bukan rezeki saya di dunia untuk menjadi seorang ibu.....saya yakin...ada nikmat yang lebih besar Allah sediakan untuk saya di sana......
"kau tunggu"....=)))

Orang selalu berkata....Anak itu akan hadir dengan rezeki..
Benar....tapi.....rezeki itu milik Allah dan rezeki tidak pernah akan tersasar dari alamatnya.....
Tak ada anak tak bermakna tiada rezeki....
Rezeki itu Allah bagi dalam pelbagai bentuk....
Bahagia itu juga rezeki...
Tenang dan gembira itu juga rezeki...
Allah mudahkan segala urusan kita juga adalah rezeki.... 
Maka pertikaian yang bagaimana lagi yang manusia itu kehendaki untuk memuaskan hati mereka?

Benarlah.......kita kena senantiasa bersangka baik dan doa yang baik2...bersihkan hati....dan lebih utama sabar dan redha.....

Bermacam jenis soalan yang pernah saya hadap...
antaranya...

"tak ada anak...tak takut suami cari lain ke"

Saya hanya tersenyum [hambarrrr...]
Tapii saya jawab je lah dalam hati.....
Lelaki yang bernama suami....
Tak payah tunggu tak ada anak [sebagai alasan] untuk berkawin / cari lain..
Kalau dia nak...dia akan kawin jugak....kadang ada anak lebih dari sorang pun.....masih jugak berkawin lain.....dimana pula silapnya tuuu...
Jujur...saya tidak menolak poligami....dan jangan jadikan itu untuk kaitkan hal2 tak ada zuriat! 

Ada yang bertanya sampai ke tahap di luar kotak fikiran saya... 

"nanti dah tua...sapa nak jaga...."

Tak sampai hati pulak nak jawab depan dia....
cukup saya jawab di dalam hati...
Orang yang beranak ramai pun....belum tentu nanti anak2nya akan menjaganya bila dah tua.......kalau tak...tak terbinalah rumah kebajikan untuk orang2 tua.....jadi...jangan kita persoalkan aturan Ilahi......Allah yang menjaga hati setiap manusia.....

Allah ada dan Allah dah tetapkan yang terbaik untuk setiap hamba2NYA.... jadi jangan dipersoal tentang perkara yang akan datang....kerana kita sendiri tak tahu kita hidup sampai bila....mungkin esok atau setakat hari ini..... kalaupun dipanjangkan usia.....

Allah dah aturkan sebaik2Nya untuk kita kalau kita letakkan sepenuh keyakinan pada DIA... InshaaAllah.....

Saya ambil positif..... mungkin dia sangat prihatin dengan saya...... [sambil tersenyum pasrah]

Last but not least...

Bersangka baik je lah dengan sesiapa pun.... bersihkan hati dan jadikan Allah tempat mengadu yang utama kerana dengan DIA...kita pasti dapat ketenangan....keyakinan dan pedoman hidup....InshaaAllah....Allah tidak akan pernah jauh pada hambaNya yang bergantung harap padaNya.....

Mungkin semasa mereka mengeluarkan perkataan, mereka lupa tentang hakikat kehidupan yang ditetapkan sepenuhnya oleh Yang Maha Berkuasa.

Jadi....berhati2lah ketika berbicara....
mungkin...niat kita sekadar nak bergurau senda....
tetapi...cuba lihat dikeliling kita...tak semua manusia nasib sebaik kita....

Cukup setakat ini......kerana saya jarang sekali meluahkan apa yang dirasa.....
Manusia memang tidak akan terlepas dari melakukan dosa....termasuklah saya....
Jadi....hati ini sentiasa memaafkan....Alhamdulillah...
Moga Allah pelihara hati2 kita semua.....

Maaf andai ada tersalah bahasa....=))




Terima kasih kerana membaca entry ini!! 




Tuesday, July 25, 2017

QUILLING CARD - HARI RAYA KAD

Hola!

Hari ni kakak nak share kad hari raya yang kakak buat khas untuk mak dan pak mertua.
Ni je satu satunya kad raya yang kakak buat tahun nih. Itu pun untuk mama dan pakcik.



Memula sesaja cuba2 je nak buat bunga quilling tu.... sekali jadi daaa.....cantik le pulak tu [ehhhh].....

Lepas tu terus terfikir nak buat kad.

Kebetulan pulak, kakak terima banyak tempahan cookies. So...sekali harung kakak buatkan untuk mak mertua cookies tu....memang every year...kakak akan buatkan sebalang besar untuk mak kakak dan sebalang besar untuk mak mertua....

Ingatkan tahun ni tak berbuka puasa di KL...so...ingat nak pos sekali cookies dengan kad tu....

Aturan Allah itu juga yang sangat sempurna....kebetulan mak kakak buat major operation utk cyst.... terlanjur dah ke sana....haruslah singgah ke rumah mertua....kita bagi by hand....dan memang nampak terpancar wajah kegembiraan mak mertua menerima cookies dan kad raya.....

Pernah bagi sebelum ni kad....lepas tu skip...beberapa tahun lepas tu baru bagi....ni yang kedua.....hehehe....

Terus mak mertua kata...

"kad yang lia bagi dulu....baru je mama tengok balik semalam.....hari ni...dapat lagi kad dari lia......terima kasih...mama sukaa..... cantik sangat.....mama akan simpan elok2....."

ececeecee...terus menantu tersenyum riang....
Mak mertua kakak nih....dapat macam gitu pun dia sangat2 appreciate...buat kakak terharuuu sgt........dan...mak mertua dan bapa mertua saya antara peminat cookies & kek oren no 1 saya.....=)))

Jom tengok kad yang kakak buat khas untuk mertua kakak.


Memula buat bunga nih seketoi macam gini..... terasa macam cantik sangat..... kakak terus decide nak buat kad raya..... semangat sangat bila nampak benda cantik.....=)))








Dan inilah kejadian kad raya nih untuk mak dan pak mertua kakak.

Alhamdulillah...mereka suka...
Tanda ingatan anak menantu pada mereka...

"Selamat hari raya mak dan pak mertua....maaf zahir & batin....." 😘



Terima kasih kerana membaca entry ini!



Monday, July 24, 2017

PEMBEDAHAN PEMBUANGAN OVARIAN CYST

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.



Ubat ni sentiasa ada dengan mak saya dari selepas pembedahan hingga sehari selepas masuk ke wad biasa. Bila terasa sakit...mak akan picit satu punat disediakan dan ubat ni akan masuk terus ke dalam darah mak....
Doktor yang merawat emak....sangat2 friendly
Dannnnn cantikkk jugakkk....hehehe...

Hari ni saya nak share tentang penyakit yang dihidapi oleh emak saya yang menyebabkan kepada major operation pada bulan ramadhan baru ni.

Sejak beberapa bulan sebelum....[mungkin ini antara tanda2 / symptom]

Emak saya mengalami bengkak kaki yang amat menyakitkan. Sehingga saya dan kakak membawa emak ke Pantai Hospital Ipoh untuk rawatan. Pada awalnya...kita sangkakan gout..... bila di buat pemeriksaan darah dan beberapa prosedur oleh Doktor pakar, laporan menunjukkan emak saya tak ada gout dan cuma berlaku radang sendi dan urat saraf sahaja. Pemeriksaan ini dilakukan 2 kali [2 kali buat pemeriksaan darah] dan alhamdulillah.....result darah mak saya sangat baik mengikut kata doktor [sebab kami pegi ke pakar urat saraf dan sendi / gout]

Sebulan selepas itu, emak mengalami sakit perut semacam gastrik.
Keadaan mak menjadi teruk pada awal ramadhan. Namun semangat beliau kuat. Dalam keadaan macam tu pun...mak saya masih boleh mengikuti tadarus al quran anjuran penduduk setempat selain sembahyang sunat terawih sampai habis.

Bila balik tu....selalunya mengadu sakit perut dan sayalah yang akan urut perut mak...[urut perlahan lahan]. Masa ni memang tak tahu yang mak saya ada cyst. Tapiii itulah antara petanda yang ditunjukkan. Kami tak benarkan mak berpuasa sebab ingat gastrik....dan memang mak saya tak larat berpuasa kerana sakit yang amat sangat katanya.

Kebetulan kakak yang sulung balik untuk sambut awal ramadhan bersama.
Melihat keadaan mak yang tak berapa nak sihat tu.... akhirnya kakak saya bawa mak dan abah balik ke KL untuk rawatan di sana. Sebab...mak saya ni bukan sejenis yang suka duduk diam..... tambahan awal ramadhan.....memacam kerja dia nak buat...antaranya nak tanggalkan langsir lah....bersihkan laman laa....memacam laahhh....padahal...boleh je kalau nak upah orang....dan dah ada pun orang yang diupah tu.......hmmm....

Keadaan mak semakin teruk kerana sakit perutnya berpanjangan. Kakak saya membawa emak ke klinik dan Dr. mengesahkan ada ketumbuhan kat bahagian perut mak saya dan sarankan supaya membawa mak ke hospital untuk rawatan selanjutnya.

Esoknya, mak di bawa ke Pantai Hospital Pandan Indah untuk rawatan selanjutnya dari Dr yang memang pakar dalam sakit puan ni especially cyst.

Beberapa kaedah dilakukan untuk pemeriksaan, antaranya CT Scan dan beberapa prosedur lain. Disebabkan mak saya ada masalah jantung dan pernah buat bypass, jadi benda ni semua berkait antara satu sama lain. Mak saya juga perlu menjalani prosedur stress test. Di prosedur ini, mak saya gagal disebabkan kakinya yang tak berapa nak kuat, jadi Dr terpaksa membuat pemeriksaan lanjutan.

Mak saya juga perlu melakukan biopsy [prosedur untuk pemeriksaan kanser] bagi memastikan samaada ketumbuhan tersebut kanser atau hanya sekadar cyst yang mana di dalamnya ketumbuhan tersebut penuh dengan air....jadinya perlu di buang dengan kadar segera. Cyst tu berukuran 5 bulan baby dalam kandungan. [memang besar]. Emak saya tidak dibenarkan untuk banyak bergerak atau melakukan kerja2 berat.

3 hari result mak dah keluar, dan alhamdulillah, bukan cancer tetapi ketumbuhan/cyst...namun....selepas pembedahan dan setelah cyst dikeluarkan.....ianya akan di bawa juga ke makmal untuk memastikan yang ianya benar2 bukan cancer [procerdur biasa].

Pembedahan perlu segera dilakukan kerana bimbang cyst tu akan pecah. Tetapi disebabkan mak saya makan ubat jantung dan antara ubat yang mak saya ambil adalah ubat cair darah....setelah Dr berbincang dengan Pakar2 bius dan pakar jantung terutamanya, jadinya...mak saya dibenarkan untuk sementara stop ambil segala jenis ubat jantung selama seminggu. Dan sementara itu, Dr sarankan mak saya untuk memakai stoking khas [tak pasti la nama dia...tapi banyak ada kat pharmacy]...Tujuannya....untuk memastikan peredaran darah mak saya berjalan lancar.

16.06.2017 -Jumaat
Mak admitted untuk persediaan major operation esoknya.
Semuanya Dr jelaskan kepada abang dan kakak ipar saya.

Dr jelaskan, semua bahagian ovari dan cyst tu akan dibuang kesemuanya memandangkan faktor usia mak saya.
 Dan 2 hari selepas pembedahan, barulah mak saya dibenarkan untuk bangun. Semuanya kerana faktor usia - Ini semua dijelaskan oleh Dr sebelum melakukan pembedahan esoknya.

17.06.2017 - Sabtu

Seawal pagi - Sebelum masuk OT, kami adik beradik berkumpul di bilik mak. Sempat juga berbual ringkas dengan mak. Seperti biasa, wajah mak tenang je. Mungkin sebelum2 ni mak saya dah pernah menjalani pembedahan yang lebih teruk...maka...kali ni mak lebih redha dan tawakal.

Pada awalnya, pembedahan di jangka mengambil masa 6 jam.

Rezeki mak, Dr yang merawat emak meminta bantuan dari sahabatnya yang juga pakar serta berpengalaman dalam pembedahan pembungan cyst ni [yang sanggup datang dari Johor semata2 untuk pembedahan emak] untuk sama2 memabantu dalam pembedahan tersebut [Dr jelaskan kepada kami semua......salah satu sebab...ketumbuhan emak saya besar.... keduanya....faktor usia emak saya dan lebih utama, risiko ketika pembedahan kerana emak saya pengidap sakit jantung] Jadinya, pembedahan pembuangan cyst tu hanya berlangsung selama 2 jam setengah.

Alhamdulillah....Allah mudahkan segalanya....semuanya berjalan lancar dan keadaan mak pun stabil. Syukur sangat2.

Emak saya di letakkan di ICU untuk pemantauan.

15 minit lepas berada di ICU, mak saya dah sedar...alhamdulillah.....
kami bergilir2 masuk melihat keadaan mak.

Malam tu...mak dah sedar sepenuhnya dan dalam keadaan stabil.

Nurse menunjukkan cyst yang dikeluarkan tapi saya tak dibenarkan untuk tunjuk kat medium sosial nih.....cukup untuk keluarga je tengok..... memang besar...adoiyaiii....ngeri pulak tengoknya.... mak saya sendiri pun macam terkejut tgk ketumbuhan sebesar itu dalam perut dia.....alhamdulillah....dah di keluarkan pun....dan harap tak kena pada kita.....

18.06.2017 - Ahad

Pagi
Saya di benarkan masuk dan melihat keadaan mak yang semakin ok.
Katanya tengah hari tu dah boleh di tukarkan ke wad biasa.

Memang semangat mak saya kuat. Mak saya dah boleh bangun dan berjalan sambil dipimpin oleh nurse yang bertugas. Alhamdulillah.

Mungkin kerana semangat mak....dan tak ada patient pun dalam ICU tu melainkan mak saya sorang je....jadinya mak semacam disayangi oleh nurse2 tu....siap peluk2 mak lagi sebelum mak dipindahkan ke wad biasa....kata mereka....mak saya ni antara pesakit yang berumur tetapi sangat kuat semangat.

Tengah hari tu juga mak saya dipindahkan ke wad biasa.
Alhamdulillah...perkembangan mak sangat excellent.

Dr yang merawat hanya akan benarkan mak discharge pada hari Selasa untuk pastikan emak benar2 berada dalam keadaan yang sihat.

20.06.2017 - Selasa

Mak saya dibenarkan discharge dan akan ada rawatan susulan pada 23.06.2017 (Jumaat) 2 hari sebelum raya.

Mak saya tidak dibenarkan untuk makan pati ikan haruan atau gamat ke atau apa2 product yang dikeluarkan untuk penyembuhan segera pembedahan. Tidak dibenarkan juga untuk makan makanan yang menyebabkan kegatalan contohnya ayam, udang, sotong dan sebagainya.

Seperti biasa, mak hanya makan sayuran segar yang direbus dan ikan serta buah-buahan segar.

28.06.2017 - Rabu

Sebelum mak balik ke Ipoh, last appointment dgn Dr yang merawat emak.
Jahitan mak semuanya ok.

Sekali lagi Dr pesan supaya mak saya tidak mengambil pati ikan haruan atau gamat....menurut Doktor....ianya tidak baik untuk luka dalaman pembedahan dan ianya tidak disarankan langsung.
Dan result makmal untuk ketumbuhan yang dikeluarkan itu confirm bukan cancer. Alhamdulillah.

Selepas ini, rawatan susulan pada Disember 2017 dan setahun sekali perlu menjalani rawatan selanjutnya di hospital mengikut tarikh yang diberi.

Saya tidak arif sangat untuk memberi penjelasan kerana sepanjang prosedur dari awal, hanya kakak ipar, abang saya dan anak sedara yang sulung yang berjumpa Dr dan mendengar penjelasan doctor secara detail. Saya cuma menjaga emak hanya selepas pembedahan sehingga keadaan emak dah beransur pulih [luka jahitan pulih sepenuhnya manakala luka dalaman mungkin mengambil masa 2 bulan utk pulih sepenuhnya kerana faktor usia emak saya]

Perkara yang saya suka tentang Hospital Pantai Pandan Indah ni.

- Dekat dengan rumah abang dan kakak saya...5 minit dah sampai....so...senang nak ulang alik tak payah nak tempuh jem.

- Dr dan nurse yang semuanya sangat2 friendly

- Mungkin kerana tak ramai pesakit yang admitted, maka segalanya cepat.

- Di ICU hanya mak saya sorang je pesakit di dalamnya, jadi perhatian sepenuhnya tertumpu pada emak saya. Masa nak masuk dalam ICU juga diberi kelonggaran kerana emak sorang.....saya dan adik beradik adalah pelawat tetap =))) [tapiii tidak setiap hari dibenarkan masuk sesuka hati....masih mengikut prosedur jugakk...]

- Di wad juga, tidak dibenarkan untuk bermalam disitu, kerana nurse mampu memberi perhatian sepenuhnya terhadap pesakit.

Alhamdulillah..... Allah mudahkan segala-galanya urusan mak dan kami sekeluarga. Sungguh aturannya itu sangat sempurna....

Kos yang dikenakan secara keseluruhannya [sebab mak saya tak ada medical insurance jadi semuanya kena bayar cash] lebih kurang RM30k [termasuk rawatan CT Scan dan biopsy serta rawatan susulan].

Rawatan akhir, Doktor bagi percuma =)))
Dan emak saya diberi keutamaan...kerana patient yang baru melakukan pembedahan tidak dibenarkan duduk lelama.....[soo..kami memang tak tunggu lama untuk dapatkan rawatan Doctor....tqqqq doctor.....=)))]

Boleh rujuk di sini: Ovarian Cyst (Dr Zubaidi)
Boleh juga rujuk disini: Womens Health A-Z Topics Ovarian Cysts
Terima kasih kerana membaca entry ini!

Friday, July 21, 2017

HAPPY BIRTHDAY TO ME...

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.



02.07.2017 [Sunday]
Its my birthday!

Alhamdulillah...dengan bertambahnya umur....terasa diri terlalu dekat dengan kematian....kerana mati itu satu kepastian....

Syukur dengan nikmat yang Allah kurniakan kerana mengizinkan saya bernafas hingga ke usia ini.....semoga di sepanjang usia yang dikurniakan dapat dimanfaatkan sebagai bekalan di alam yang kekal.

Actually....saya dah hide kan tarikh birthday saya [pengakuan jujur].....tapiii tapiii tapiii....bangun2 je dari tido....tengok2 hp.....banyak pulak notification kat fb.... terus tanya kat en suami.....ehhh.....ada notification jugak ke.....sekali en suami kata ada... terus kakak tergelak2 hambar.....ahahahahaaa.....[mungkin tak tgk betul2 ke macam mana tak tahu lahhh.....]

Hari tu jugak kakak private kan tarikh birthday kakak. So..lepas nih.... harap tak ada notification birthday kakak mengganggu fb uolls lagi ok.. #kakakdahinsaf hahaha....kita minta perhatian Allah....itu yang lebih afdhal....InshaaAllah....

Ok...berbalik kepada ceritera my birthday....

Disebabkan agak kepenatan yang tak hilang2 lagi [baru balik Lumut]....so..ingat Ahad tu nak rehat sepuas2nya.....sekali...en suami ajak lunch date....terasa malas nak keluar sebenarnya....

Tak agak jugaklah dia nak bawa kemana....tapiii katanya lapar ya amat.....

Ok...kita ikutkan je lah....

Sekali...dia bawak saya ke Parkson Ipoh Parade.... terus masuk ke Baskin Robin....lepas tu suruh saya pilih kek yang saya suka.....ahahaaa.... terus tersengih2 pn isteri.....tanpa malu dan segan......isteri pun pilihlah kek berperisa ice cream coklat fudge.....

Sekali en suami minta lilin kat staff BR tu.....bila en suami bgtahu nak berapa lilin....terkebil2 mata staff tu tgk kakak.....terus kakak terdiam seribu bahasa......sambil dalam hati kakak berkata2..."banyaknya lilin....banyak nya umur kitaa....." =))))

Lepas tu....en suami terus bawa isteri ke Pakeeza Restaurant....[pernah bgtahu dia...lepas raya nih nak pekena nasi briyani Pakeeza...teringin......tu gamaknya dia bawak saya ke sana......]

Dah siap makan semua....terus minta lighter kat staff Pakeeza......sekali bukak2 kotak BR ada mancis dibekalkan.....ahahahaaaa...[nampak sangat dah lama tak beli kek seketoi kat BR].

Dah nyalakan lilin yang banyak tu.....terus isteri tak nyempat2 nak tiup....sambil en suami nyanyikan lagu happy birthday untuk isteri.....sooo sweet....... terkembang kempis hidung isteri menahan malu sesambil tiup lilin.....ahahaha...sekaligus dalam hati.....[wahhhhhh bestnyaaaaaa.........berangan pakai crown.......ko mampu tak... berangan dikala situasi sebegitu.....ahahahaaaa....] malu tapi sukaaaa.....propa sangat ahahaaa....

Dah tiup lilin semuaaa.....oleh kerana dah kekenyangan....kita simpan balik kek tu.....tak potong pun......ahahaaa...




Tqqqqq suami untuk kek yang cantik lagii sedap ini.....=)))


Banyaknyaaa lilin....






lunch kami....briyani ayam dan en suami order roti puri jugakkk....

Petang tu......kakak saya call kata nak lepak2 kat Starbuck yang baru dibuka kat area jalan masuk ke highway Ipoh Lumut. So... kami decide nak bawa kek BR seketoi tu ke Starbuck nak makan sekali dengan kakak dan anak sedara saya zara.....

Kakak saya belanja coffee starbuck pulak....dan kali ni....barulah kita potong kek BR sesambil minum kopi...sesambil tu makan kek.....nikmatnyaaaa....

Dapat celebrate 2 kali dalam 1 hari tu.......alhamdulillah....


Bawak kek ke Starbuck pulak....hehehe...

Antara wish yang saya terima dari orang2 yang tersayang....haruslah dari keluarga


Video my anak sedara nyanyi lagu happy birthday untuk saya ni betul2 buat saya ketawa......[happy sebenarnya.......] & wish dari anak sedara yang sulung jugakkk di tgh2 lewat malam...


Dari anak sedara jugakkk.... 
without failed wish kat saya setiap tahun.....


Yang selalu ada dengan saya ketika susah...ketika sedih...
ketika gembira....ketika apa2nyalahhh......
Tqqq makcik...untuk wish dan birthday treat......

Yang sorang lagiiii terus call dan wish....pepagi lagiiii dah call....sapa lagi kalau bukan puan kaunselor....Putri....tqqq jugak untuk birthday treat......kakak sukaaa.....hehehe....
Sekarang dah susah nak berkumpul 3 orang.....sebab Putri dah bertukar.....harap dapat keep in touch sampai bebila...





Dari hadik2 yang selalu buat kakak happy..
TQVM....=)))

Thanks to all my wonderful family, friends & sedara mara yang wish birthday saya di fb, wasap, messager, personal message & Instagram... Tqqqq atas ingatan dan doa yang baik2 dari kalian semua. Moga Allah makbulkan segala doa dan permintaan kita semuaaa.....


To my lovely husband...
Tqqqq untuk surprise ituuuu dan kek...isteri suka & happy....

Its sooo soooo sweet when you sing the birthday song to isteri [depan2 orang keliling yang ada kat situuu masa tu........staff tu dok tgk je muka isteri yang excited & happy mcm hapaa je....hehehe...]
Lepas tuuu isteri terus rasa gedik sangat....

Dalam usia saya dan awak begini.....kita masih berdua
Kita selalu berpesan each other....bersangka baik dengan Allah....dan inilah nikmatNya yang wajib di syukuri atas takdir dan kurniaanNya yang terindah [tetiba teremosi]. Jom kita hayati masa2 yang Allah bagi untuk kita berdua nih dengan penuh rasa syukur dan redha... =)))

Last but not least...suka ataupun tidak...doalah yang baik-baik...cakaplah yang baik2 & jagalah hati kita....Jika kita mahu yang terbaik dalam hidup kita...InshaaAllah yang datang juga semuanya yang baik-baik...thanks again....

Kakak sayang semuaaa.....



Alhamdulillah untuk moment indah ini....

Terima kasih kerana membaca entry ini!

Thursday, July 20, 2017

CERITERA RAYA PART 5 - KENDURI KAWIN SEPUPU

Hye semuaa....
Ni last entry untuk ceritera raya.......gigih kakak cerita part by part....=)).

01.07.2017 (Sabtu)

Jemputan kenduri kawin sepupu saya di Sitiawan Manjung.



Alhamdulillah....dapat berjumpa dengan sedara mara dan sepupu sepapat. Walaupun tak dapat jumpa semua, sebab dah last cuti persekolahan dan last cuti raya....so...kebanyakkannya ramai yang dah balik ke rumah memasing. Abang saya pun balik hari je...sebab esoknya dia pun sibuk nak hantar anak2 balik ke asrama. Tapiii kami adik beradik semunya ada lah berkumpul kat rumah bapa saudara saya tu..... time ni dapat berjumpa semua mak mak sedara. Bersalam salaman raya....hehehe....

Baru berkesempatan nak bagi duit raya....tapiiii pada yang ada lahhh....yang tak ada tu....datang rumah baru kakak bagi okeh.....

Jom tengok gambar yang sempat saya ambil.
Tak banyak pun gambar yang saya ambil....panas lit lit.....








Sempat bergambar bersama bapa dan mak pengantin....serta sebahagian adik beradik mak saya

Lepas jumpa pengantin...kitaorang gerak balik ke Ipoh...manakala abang dan kakak2 saya gerak balik ke KL...

Kepenatan tahap apa je......sepanjang jalan saya tertidur.....[tak pernah pernah di buat tertidur dengan lenanya dalam kereta........] entah kenapa.....kali ni travel terasa semacam penat ya amat.... mungkin sebab panas....mungkin sebab tak cukup rehat....sepanjang minggu asyik dok travel ke sana ke mari....dan mungkin sebab sebab yang lain lain....


To my cousin Ain & husband
Barakallahulakuma wa baraka 'alaikuma wa jama'a bainakuma fi khair.

"Semoga Allah memberi barakah kepadamu dan pada pernikahan mu ini....serta semoga Allah kumpulkan kalian berdua [pengantin] dalam kebaikkan...."

Allahumma Aminn....

Alhamdulillah....Allah mudahkan segala urusan2 kami semua....


Terima kasih kerana membaca entry ini !

Wednesday, July 19, 2017

CERITERA RAYA PART 4 - ROCKBUND FISHING CHALET LUMUT

Kita ke Part 4 pulak.

Awal2 lagi kitaorang dah plan nak tidur di Rockbund Fishing Chalet nih.....
Kami sewa 4 chalet di mana dalam setiap 1 chalet tu ada 2 bilik yang sangat selesa.
Kali ni abang saya tak join....dia wakilkan anak dia je...

Tujuan kami tidur di Rock Bund ni....untuk ke kenduri kawin sepupu saya....anak kepada adik mak saya....so...alang2 kitaorang nak ke sana......kita terus tidur je kat sana....sebab keadaan mak saya pun tak berapa sihat sepenuhnya.....[kitaorang discuss masa berkumpul sekeluarga masa tu mak baru je lepas buat operation....so...ambik kira dengan kesihatan mak dan abah]. Kami sebulat suara setuju je lah utk bermalam di Rock Bund nih kecuali abang saya la...sesambil tu boleh la cuti2 keluarga....



Saya tak tahu kewujudan Rock Bund ni kat Lumut ahahaaaa.....kuno sangat kann.....

Kakak saya arrange semua ni utk kami adik beradik. Kami ambik 4 chalet di mana di dalam satu chalet yang semacam cabin tu ada 2 bilik lagi yang berasingan.....satu bilik katil king dan satu lagi ada 2 single bed. Dalam tu jugak complete dengan bilik air, tv, astro semua ada lah...

Boleh check kat sini ok: Rockbund Fishing Chalet

Rupanya....chalet tu dibuat khas untuk kaki pancing. Memandangkan abang ipar saya ni memang kaki pancing......so...tempat ni menjadi pilihan utama dia lah..... memang disediakan tempat memancing. Anak2 sedara pun dah terjebak sama..... ada la jugak ikan2 yang diaorang dapat...antaranya ikan merah...ikan kerapu...dan ada la beberapa lagi ikan.....terus seronok nak pancing lagiii....

30 June 2017 (Jumaat)

Kakak2 saya yang dari KL... semuanya dah check in awal.... saya dan suami sampai agak lewat...sebab en suami saya kerja Jumaat tu....so....kitaorang sampai agak lewat jugaklah.....

Malam tu....kitaorang melepak lepak sambil makan apa yang dibawa.....tak buat bbq pun.....kitaorang makan2 ayam marry brown dengan kerepek2 dan seaneka jajan yang kitaorang bawak..... saya....haruslah bawak kek oren.....hahahaaa....[request dari semua orang....soo...malam sebelum tu jugak buat kek tuh....gigih buat sampai tgh malam.....tapiii senang je buatnya.....]


Menikmati segala jajan...sambil ditemani bunyi desiran air laut.

Seronok jugak dapat berkumpul adik beradik....tapiii macam biasalah....mesti tak cukup korum.... =)))

Dalam pukul 10.00 malam macam tu.... kitaorang keluar dinner di Restoran Ikan Bakar Teluk Muruh.


Antara hidangan simple yang menjadi pilihan kami.




Makan malam kami ditaja oleh abang ipar yang sulung......hehehe....[tq abang ipar =))]

Overall.... dulu2 pegi makan kat sini.... ok lah jugak....bersih dan banyak pilihan....laaa ni pegi..... kita tgk2 sana sini.... kebersihan tu kurang di beri perhatian...Banyak jugak Restoran2 Ikan Bakar di area Lumut.....boleh cuba ok...

Bila semuanya dah kekenyangan...... so...balik semula ke chalet....kami sambung melepak sampailah ke tengah malam sambil bersembang2 sambil menikmati keindahan bayu laut yang agak panas....berhaba kot......pasei tu lah kakak tak suka laut....Kita tgk laut pun dari jauh2 je....huhuhu.......

Air cond bilik memang kitaorang tak tutup...... walau berhaba di luar....tapiii dingin di dalam bilik....hahahaaa...... tapiii tak la panas mana pun....malam kot......best dengar bunyi desiran air laut.....sangat2 mendamaikan........Indah betul ciptaan Ilahi....[ayat sajak.....hehehe].

Jom tengok gambar yang sempat kakak ambil ya.....dan kebanyakkannya saya ambil video dan share di Insta story saya.


Gambar dari hp kakak saya yang sampai awal dari kami yang duduk senegeri nih.....hehehe...
cantik dan indah sungguh panorama ni =)))




Suasana petang


Anak2 sedara yang tak gemor bergambar...
tapiii kali ni kita dapat gambar diaaaa....


Pernah tinggal dengan saya beberapa minggu....
Kitaorang bawak ke kedai makan....orang tanya saya.....
ni anak angkat Bosnia ke......hehhhhh sangat.......


Abang adik...


Anak beranak


Anak sedara dan mak sedara yang di panggil Along...


Morning view....Subhanallah.....sangat cantik... =))















Untuk ambil gambar sambil melihat sunset...




Boat2 laju yang melalui kawasan nih...



Kalau kat PulauPangkor....penuh dengan burung enggang..... di Lumut....penuh dengan burung gagak...
Tapiiii....bila tengok dan di perhatikan dekat2...gagak ni jugak sejenis burung yang sangat2 comel......
[kalau dah pecinta binatang tu....semua benda pun comel....kecuali spesis amfibia ok....]

Esoknya... awal pagi lagi saya dan suami ronda2 di chalet tu.....kitaorang berjalan sampai ke hujung....lepas tu...terus ajak mak dan kakak ronda2 pekan lumut sementara nak tunggu breakfast pukul 9.00 - 10.30 pagi.

Mak kata nak cari ikan bilis mata biru.....kakak haram tahu ada ikan bilis mata biru....yang tahu ikan bilis je......ahahahaaaa.....[memang meminta nak kena ketuk dengan senduk kannnn....]
so..kita bawak mak mencari ikan bilis...pepagi macam tu...haruslah kedai2 kat pekan lumut tu tak bukak lagiii.....kita cari kat gerai2 yang selalu menjadi tumpuan para rombongan2 cik kiah.....alhamdulillah....kedai2 tu bukak pukul 8.30 pagi....terus kitaorang terjah....

Mak borong segala mak nenek ikan bilis mata biru dan ikan masin serta udang kering.....kami memborong keropok ikan yang melambak lambak.....

Dah puas memborong....kitaorang balik semula ke hotel untuk breakfast.







Kita boleh pilih...samaada nak duduk di dalam cafe atau di luar cafe......
So...kami memilih untuk duduk di luar cafe...breakfast sambil menikmati kaindahan laut....sambil ditemani burung2 gagak yang agak jinak dan comel.....=)))

Lepas breakfast...rehat2 sekejap lepas tu terus bersiap untuk check out terus ke kenduri kawin sepupu saya di Manjung.

Sebelum gerak....kita posing dulu kat tempat2 yang cantik kat dalam kawasan Chalet ni....










with our beloved emak....
Alhamdulillah....dah beransur pulih dan kuat semangat juga nak ke kenduri adiknya....[my bapak sedara]


OOTD kami dari Fiziwoo & Jovian Mandagie
Fiziwoo ni menjadi pilihan kakak atas saya nih....
Baju dia kebanyakkan dari designer nih.....selesa katanya....
Dan selain itu....Jovian Mandagie harus menjadi pilihan kami......=)))


My kakak dengan beg koala bear dia....ahahahaaaa.....adam oh adam....

Overall.... chalet ni memang amat sesuai untuk kaki2 pancing [udah nama pun Fishing chalet]. Dan bagi orang seperti saya nih....sesuai jugaklah untuk beristirehat. Cuma tak sesuai untuk budak2 kecik yang baru nak belajar berjalan.....kalau ada pun...kena jaga betul2 budak tu.....

Apa2 pun...untuk yang suaminya kaki pancing.....atau untuk kaki2 pancing.....tempat ni memang sangat2 sesuai untuk anda semua....selain ianya sangat2 privacy.....siap sediakan tempat untuk memancing lagiii......nak ke 7eleven pun dekat....nak ke pekan lumut pun hanya 20 minit perjalanan je....dan nak cari tempat makan pun dekat je......untuk si kaki pancing dan sesambil tu nak ber honeymoon.....kakak recomend tempat nih... =)))


Jumpa di next entry....

 
 
 
 
Terima kasih kerana membaca entry ini!