Thursday, March 21, 2013

PERJALANAN UMRAH 2013 - HARI TERAKHIR

7 Mac 2013 - Khamis

Hari ini hari terakhir kami berada di Kota Mekkah. Subuh ini..subuh terakhir saya, emak dan suami bersolat di masjidilharamMu ya Allah. Terasa tersangat sedih untuk meninggalkan Masjidilharam... terlalu sayu dan sedih. Selesai subuh, saya, emak dan suami melakukan tawaf wida'. Kebetulan terlalu ramai umat manusia yang melakukan tawaf. Kami melakukan tawaf hampir 1 setengah jam. Disetiap langkah, hati semakin sebak. Ya Allah... kuatkan semangatku....kuatkan semangatku.....

Selesai tawaf..kami melakukan solat sunat tawaf. Untuk kali yang ke 3, kami dapat bersolat berhadapan dengan multazam... Maha SuciMu Ya Allah. Lama kami berdoa. Berat hati untuk meninggalkan kaabah. Kelihatan burung juga turut sama bertawaf mengagungkan kebesaran Yang Maha Pencipta. Air mata sekali lagi dengan mudah tertumpah di sini.

Selesai minum air zam-zam...sekali lagi saya memandang kaabah... semoga ianya terpahat kukuh di dalam hati dan fikiran saya.

"Moga ini bukan yang terakhir aku ke mari ya Allah... jemputlah aku semula untuk menjadi tetamuMu ya Allah.... kerana..di saat ini...aku mula merindui jejak langkah tawaf dan saie ku...."

Lambaian terakhir terlalu sayu....air mata memang tak usah cakaplah....mencurah turun macam air hujan..... Mata suami turut berkaca...Semua yang pernah ke sini saya percaya pasti akan mengalami perasaan yang sama. Bukan mudah untuk kita berpisah dengan sesuatu yang kita cintai. Disini kita seolah berada dekat dengan Allah. Hati kita berbicara terus denganNya. Doa kita dimakbulkan pada saat itu juga...[semua itu kehendakNya dan kekuasaanNya]..dan Allah tidak pernah menghampakan kita...sebaliknya..hati kita senantiasa tenang dan yakin disini...Disini kita lupa segala tugasan kita...yang kita tahu..kita nak kejar waktu solat...kita nak senantiasa melihat kaabah....kita nak senantiasa beribadat kepadaNya.... kita lupa hal-hal duniawi yang menyesakkan pikiran...tapiiii itulah hakikatnya...kita kena kembali memikul tanggungjawab itu...kembali ke tempat asal kita......

Dan hari ini..saya akan meninggalkan kota ini dengan sejuta kenangan yang sangat indah.

Saya mohon untuk melihat sendiri hajar aswad... walaupun tidak berkesempatan untuk menciumnya..dan melihatnya pada jarak yang sangat dekat....namun, Allah tidak menghampakan saya. Allah hadirkan ia didalam mimpi saya di malam terakhir saya berada di kota suci ini. Ya Allah.... begitu sayangnya Engkau padaku....dalam mimpi itu....saya ditemani suami duduk di hadapan kaabah. Tiba-tiba..Allah membuka ruang kepada saya untuk melihat hajaratul aswad dengan jelas dimata saya. Ketika itu, saya pelik..kenapa tiada seorang pun yang datang untuk mencium hajar aswad itu sebaliknya mereka berpusu2 ke pintu kaabah lalu memegang2 pintu kaabah tersebut. Saya melihat sambil tersenyum dan beberapa saat kemudian..orang mula kembali ramai mengkerumuni hajaratul aswad.... subhanallah... benar..saya puas dan terus tersenyum dengan kuasa Ilahi. Dia sememangnya tidak akan menghampakan harapan hambaNya. Semoga suatu hari nanti saya boleh dan diberi kesempatan untuk mencium batu dari syurga ini.

Lambaian terakhir saya pada kaabah menamatkan episod kami di Masjidilharam. Semoga ianya terukir indah di hati dan fikiran saya. Saya meninggalkan baitullah dengan sejuta kesedihan dan kesayuan. Semoga saya menjadi tetamuNya lagi...
 
**************
Kami kembali semula ke hotel untuk menyalin pakaian dan bersiap untuk pulang. Beg telah pun diturunkan seawal pukul 4.30 pagi tadi. Selesai urusan mengemas diri dan bersedia untuk pulang, kami menanti bas yang akan membawa kami di lobi hotel. Masih boleh bergambar bersama-sama jemaah2 yang lain di hotel sebagai kenangan. Cumanya..selepas melakukan tawaf wida', kita tidak dibenarkan untuk mengeluarkan wang dan bersedekah kepada si peminta sedekah [kita mencari peminta sedekah dan bersedekah]. Sebenarnya ujian selepas tawaf wida' lagi besar. Kita tidak dibenarkan untuk membeli belah melainkan membeli barangan keperluan kita seperti makanan dan minuman sahaja. Naik ke hotel, dan terus bersiap. Tidak dibenarkan untuk baring dan beristirehat. Itulah antara pantang larang yang perlu diikut selepas melakukan tawaf wida'. Syukur, Allah mudahkan segala-galanya.

bergambar kenangan bersama ustazah Fatimah juga teman sebilik emak. Dah jadi macam emak ke 2 saya... banyak bagi nasihat....anak ustazah ni senasib dengan saya.....dan katanya....usaha dan tawakal....selebihnya biar Allah yang tentukan....dia sebaik2 perancang..... oh ya...nampak tak jubah saya dan mak sama....nilah jubah yang saya dan mak beli kat Madinah.....kenangan dari sana......alhamdulillah.... ;)))

Bersama mutawif yang banyak memberi info dan ilmu yang bermanfaat ketika di kota Madinah dan Mekkah

En suami bersama sahabatnya ketika berada di Kota Madinah dan Mekkah. Insan ini membawa ibu dan ayahnya dan saya kagum dengan sifat mulianya yang turut mengambil berat pada satu keluarga lagi dan di kota inilah mereka menjadi satu keluarga yang besar...subhanallah.... lebih istimewanya, nama kami bertiga hampir sama... =D

En suami masih sempat membelikan saya minuman tin ini.

Tepat jam 9.30 pagi - kami meninggalkan kota yang barakah ini dan terus menuju ke Jeddah.

Disepanjang perjalanan, kami melihat pembangunan yang pesat di Kota Jeddah. Di setiap beberapa meter, pasti terdapatnya masjid2 yang terbina kukuh menunjukkan betapa berkembangnya agama islam. Seronoknya kalau macam tu kan.

Kami dibawa untuk makan tengahari di Grand Saha Hotel di Jeddah. Apa yang menariknya tentang hotel ini, untuk ke tandas. kaum wanita diberi keistimewaan untuk naik ke tingkat 1 dan masuk di mana2 bilik hotel yang disediakan selain boleh mengambil wudu' di dalam bilik2 hotel berkenaan. Kaum lelaki tidak dibenarkan masuk.

Di lobby Grand Saha Hotel Jeddah

Selepas menikmati makan tengahari di hotel ini, kami akhirnya dibawa ke Terminal al-hajj King Abdul Aziz airport. Kami sempat menunaikan solat zohor dan asar [jamak takdim]. Tempatnya agak selesa dan tandasnya sangat bersih.

Buat perangai di Terminal Hajj... hihihii

Masa pergi kami bawa 3 beg [sorang 1 beg] masa balik pun masih 3 beg... memang tak shopping... masa banyak habis untuk beribadat padaNya.... syukur sangat... =D

Alhamdulillah..selesai segala urusan imigresen kami akhirnya berlepas dari Jeddah ke Malaysia tepat jam 5.30 petang dan tiba di Malaysia pada hari Jumaat jam 8.00 pagi [waktu Malaysia].


Penerbangan MAS CATAR MH 8003



Menu makan malam kami di dalam flight. Masa ni mmg dah tak ada selera langsung nak makan. huhuhuu...



Ini pula menu sarapan kami di dalam flight. Makan pagi jam 6.30 pagi...memang la tak ada selera langsung...

Abang dan anak saudara saya sedia menanti kami di KLIA. Cuaca di Kuala Lumpur ketika itu sangat panas dan terik..dan kerana itu juga lah akhirnya...seperti biasa..kalau balik je dari mana2 negara..saya pasti akan demam kan...so..mmg demam tak hingat dunia la... hehehe... kata emak...demam dan sakit itu menghapus dosa.. saya redha...

Sesungguhnya kenangan di sana masih terpahat kuat di dalam sanubari saya. Dan percayalah..disaat saya menulis blog ini..hati kuat merindui untuk ke sana lagi... setiap detik yang berlaku di Mekkah dan Madinah masih jelas terbayang di mata saya.... Ya Allah... biarlah kenangan indah ini senantiasa berada di hati sanubari saya sehingga ke nafas terakhir saya.

Kini barulah saya mengerti dan memahami kenapa setiap kali insan mengunjungi baitullah...mereka akan merindui untuk mengunjunginya lagiii...dan perasan itulah yang saya rasai sekarang ini...betapa saya amat amat merindui untuk ke sana lagiii..ingin berada dekat dengan Nabi Muhammad saw...ingin berada di baitullah....ingin melakukan tawaf dan saie.... Allah hu Akhbar....

Semoga perkongsian ini sedikit sebanyak menggerakkan hati kita semua untuk ke sana...

Saya hanya pohon satu perkara sahaja.. pada sesiapa yang membaca cerita perjalanan umrah ini dan akan ke sana... tolong doakan agar saya dan suami serta keluarga dapat menjejakkan kaki ke sana semula... Sesungguhnya tiada tempat yang paling indah dan mendamaikan melainkan tempat yang suci ini....

Salam sayang dari saya..terima kasih kerana membaca entry2 yang panjang lebar ini... ... ;)))






PERJALANAN UMRAH 2013 - DAY 9 / 10

5 Mac 2013 - Selasa - HARI KE SEMBILAN

Hari ini hari ke 6 kami berada di Kota Mekkah. Terasa begitu cepat masa berlalu meninggalkan kami. Kesemuanya menjadi kenangan yang sangat indah buat saya dan suami. Bersama-sama emak dan kami bertiga sama-sama melakukan ibadat kepadaNya. Emak banyak memberi nasihat2 bergunanya kepada kami. Inilah hikmahNya yang sangat indah ;))

Pengalaman saya ketika menunaikan solat isya' di masjidilharam. Selesai mendirikan solat tahiyatul masjid, saya bangun semula untuk menunaikan solat sunat yang lain. Selepas mengangkat takbir yang pertama, tiba-tiba datang seorang wanita arab lalu ditepi saya. Badan saya sedikit terpaling. Entah kenapa, saya agak marah ketika itu. Mungkin wanita itu menyedari saya marah, dia lantas terus mengusap tangannya di lengan saya. Ketika itu saya beristigfar dan terus beristigfar. Tiba-tiba datang seorang wanita...yang datang dari arah depan saya... dengan pantas, terus melintasi saya. sekali lagi badan saya terpaling dan selendang wanita itu terus menutupi wajah saya dan ianya berbau wangi. Ketika itu saya tidak henti2 memohon ampun dari Ilahi... Inilah balasan yang saya terima akibat dari sifat kurang sabar saya dan amarah saya. Subhanallah... saya bersyukur kerana Allah membalasnya sekejap itu. Saya terus melakukan solat sunat taubat dan memohon keampunanNya. Selesai melakukan beberapa solat sunat, saya duduk berzikir dan ketika itu, hampir sepuluh orang melintasi di bahu saya sedangkan di sebelah yang lain terdapat ruang yang lapang untuk dilintasi. Dan saya redha... inilah balasan yang perlu saya terima... saya hanya tersenyum..dan dalam hati tidak henti2 berzikir dan besyukur kepadaNya hehehe... itulah pengalaman saya yang sangat bermakna... so..kena banyak bersabar.... tak boleh nak marah2 orang...

Saya ceritakan pengalaman itu kepada en suami saya. En suami hanya tersenyum kerana dia lebih mengenali isteri dia nih.... hehehehehe...


Kami mula teringat kat Tabby. Kebetulan di kota Mekkah terdapat banyak kucing... sekurang2nya terubat rindu dengan si notty tu... hehehe....

Di menara jam. Mengabadikan kenangan bersama emak tersayang ;))

Di hadapan hotel Shohada. Masa ni kami baru je balik dari solat ;))

En suami dan pekerja di hotel Shohada [Security Guard] yang sangat sporting ;)))



6 Mac 2013 - Rabu - HARI KE SEPULUH

Seawal pagi, kami diberi taklimat tentang jadual waktu berlepas kami ke Malaysia.

Sedar tak sedar kami dah pun nak pulang ke Malaysia. Rasa macam tak puas duduk di kota Mekkah yang terlalu indah ini. Cuaca panas bukanlah alasan utama untuk kita tidak beribadat disini. Sebaliknya, disebalik cuaca yang panas ini, sebenarnya Allah telah memberi perlindungan kepada kita dari cahaya terik ini ketika kita melakukan ibadat kepadaNya.. cuma kita antara sedar dengan tidak sahaja. Hati saya mula sedih untuk meninggalkan kota ini. Rasanya belum puas untuk saya melakukan ibadat kepadaNya..untuk sujud kepadaNya..melihat kaabah yang dimuliakanNya.

Hati mula berasa sayu. Hanya Dia yang tahu. Disini, saya memperolehi ilmu yang bermanfaat. Membetulkan kesilapan2 diri yang selama ini dianggap betul. Hati telah dicuci dengan ilmu2 yang bermanfaat disini. [Setiap hari dari di Madinah lagi hinggalah ke Mekkah ustaz2 dari pihak travel senantiasa mengadakan tazkirah setiap hari selepas waktu Asar..... banyak ilmu yang dicurahkan kepada jemaah dan itu jugalah peluang untuk jemaah bertanya apa sahaja persoalan mengenai ihram dan sebagainya..... ]
 
Mendapat pengalaman yang sangat indah yang tidak akan diperolehi dimana-mana. Disini berkumpulnya kesemua umat islam dari seluruh negara. Disini saya mengenali insan2 dari negara lain dan bangsa lain yang berinteraksi dengan saya hanya menggunakan bahasa isyarat. Disini juga saya disayangi oleh makcik2 dari Jordan, Turki ketika di dalam bas..ketika di masjid... MasyaAllah... inilah kenangan indah buat saya. Disini juga Dia memperlihatkan kepada saya tentang keajaibanNya... Maha SuciMu Ya Allah... :'(

Segala yang ada disini adalah sesuatu yang indah yang tiada dimana2 sekalipun. Semoga segala ibadat saya diterima oleh Yang Maha Esa.

Antara gambar2 yang sempat diambil ketika dalam perjalanan ke Masjidilharam dari Hotel [menaiki bas yang disediakan]


Rumah2 diatas bukit batu

dekat kota ini banyak terowong2 dibawah bukit batu... ;))

Ini suasana di malam hari ketika saya dan suami berjalan kaki balik dari masjid.

Gambar2 keindahan di Masjidilharam yang akan terukir indah di dalam hati saya ;))


Syukur..pada ketika ini, saya dan emak dapat bersolat di hadapan kaabah. Hanya Allah yang tahu betapa gembira dan terharunya perasaan saya. Sesungguhnya..jika kita melihat kaabah sahaja..kita mendapat pahala.


Senibina yang sangat indah.

Saya akan merindui jam ini..dan lebih akan merindui suara bilal melaungkan azan dan akan terus tersemat di dalam hati saya suara imam Syeikh Maheer al-Muaiqly mengalunkan ayat2 Ilahi.




Senibina-senibina yang sangat cantik yang terdapat di dalam Masjidilharam.

Gambar ini diambil oleh en suami saya di tingkat paling atas Masjidilharam. Hanya jemaah lelaki sahaja yang dibenarkan naik ke tingkat atas ini.

Beginilah keadaan di baitullah setiap hari, setiap waktu dan ketika sepanjang kami berada di sini. MasyaAllah... terlalu ramai yang datang ke mari dengan tujuan yang sama iaitu untuk mengabdikan diri kepada Yang Maha Esa. Namun...dalam ribuan umat manusia ini... PASTI ada tempat untuk kita...

Beginilah suasananya ketika selesai sahaja solat. Namun semuanya masih saling hormat menghormati dan bertimbang rasa....kita disini semuanya saudara.

Saya masih berharap agar esok tidak menjelma untuk saya pulang ke Malaysia... namun realitinya... saya perlu balik ke tempat asal saya dan berharap agar saya diberi kesempatan untuk ke sini lagi.

Mengabadikan kenangan di depan kaabah di malam terakhir kami berada di Masjidilharam. Hanya Allah yang tahu perasaan kami di ketika ini. 
 
 
Jumpa di entry seterusnya.... =))

PERJALANAN UMRAH 2013 - DAY 7 / 8

3 Mac 2013 - HARI KE TUJUH [hari ke 4 di Mekkah]
Sedar tak sedar... hari ni adalah hari ke 4 kami berada di Kota Mekkah. Hari ini adalah aktiviti bebas. Tiada ziarah atau lawatan yang dilakukan hari ni.

Selesai sahaja solat subuh, saya dan suami membawa emak melihat persekitaran kota Mekkah. Kami berkesempatan melihat tempat burung merpati. Disini...tanah haram ini...terdapat banyaknya burung merpati. Di sepanjang jalan ada terdapatnya taburan gandum2 untuk merpati ni makan. Kita haram untuk memburu atau membunuh merpati ini. Ketika melihat merpati yang banyak, terdetik di ingatan saya dan suami akan burung2 merpati yang banyak di rumah yang akan datang setiap pagi dan petang untuk makan. En suami setiap minggu akan membeli gandum dan jagung hancur untuk diberi kepada merpati yang jinak itu. Dan syukur, disini juga kami dapat melihat merpati yang banyak..sekurang-kurangnya...terubat juga rindu kami pada merpati2 di Ipoh...hehehe...

Ditepi2 jalan terdapat penjual yang menjual gandum untuk diberi kepada burung2 merpati ini.

Rasa terhibur melihat gelagat burung2 merpati ini.

Kami juga berkesempatan untuk melihat sendiri jualan2 lelongan di tepi2 jalan. Terasa sangat meriah ketika itu. En suami sempat membeli 2 kotak kecil anggur hijau yang beharga 5riyal sekotak. Kami menyusuri kedai2 yang seawal pagi telah dibuka kepada jemaah yang baru balik dari menunaikan solat subuh. Ada yang jual dari atas lori la...bermacam-macam ragam. Namun terus terang saya katakan...seperti di Madinah..saya memang tak ada mood untuk membeli. Cumanya..di Madinah..saya dan suami banyak membeli kurma sewaktu kami berkunjung ke Ladang kurma. Last day berada di Madinah..malam itu..barulah saya belikan sesuatu untuk adik beradik perempuan dan emak mertua saya.


Sempat membeli buah anggur ini daripada peniaga di kaki lima jalan.

Kami membawa emak untuk sarapan pagi di Safwah Mall... emak memilih untuk makan roti canai yang harganya 5 riyal di D'saji restoran....teringin katanya..... Saya memilih untuk makan nasi mandhi kambing [share dengan mak dan en suami] dan jus strawberry fresh tanpa yougurt. MasyaAllah...sangat sedap okeh. Berselera kami makan. Sekali sekala tukar selera. Jadinya kami tidak mengambil sarapan di hotel hari ni.... hehehe... Saya tengok emak pun berselera makan. Kami menikmati hidangan sambil berbual2 mesra.. Ya Allah...best betul masa tu.

Dimana-mana pun mmg ada banyak ais krim baskin robin nih.

Roti nih sangat sedap... just nice je rasa dia... tak manis sangat.

Jus yang wajib di order kalau anda ke sini. Jus strawberry..sangat sedap... yummy sangat2. Fresh strawberry without yourgurt / milk

En suami sedang beratur untuk belikan mak roti canai di gerai D'saji 5 riyal sekeping

Inilah nasi mandhi kambing. Sangat enak... habis 3 orang makan. hehehe...

Kami kemudian terus ke Bin Dawood Mall dimana barangan di mall itu sangat exclusive. Semua jenama terkemuka terdapat di situ. Kalau kat M'sia ni...mcm Pavillion la... hehehee... dibawah mall itu terdapatnya kedai2 yang menjual jubah dan sebagainya. Sekali lagi kami hanya menjamu mata melihat gelagat para pembeli dan penjual.

Satu lagi pengalaman yang berguna yang Allah tunjukkan kepada kami semua. Semasa makan tengahari di Hotel, tiba-tiba kami dikejutkan dengan esakan tangisan seorang pakcik yang sama pakej dengan kami. Pada mulanya saya, emak dan suami tidak tahu pun cerita sebenar kenapa pakcik tu menangis.

Allah Maha Besar... rupanya pakck itu menemui adiknya yang telah lama terpisah dengannya sejak usia adiknya 20 tahun lagi. Cuba bayangkan. Akhirnya mereka bertemu di kota yang suci ini. Subhanallah.

Pada awalnya orang TH travel menemui pakcik ni berkeliaran di kaki lima hotel tanpa ada pengenalan diri. Bila ditanya, pakcik itu hanya tahu cakap..saya dari kuantan Malaysia. Disebabkan perkataan Malaysia itu, petugas TH travel terus membawa pakcik itu tadi naik ke atas untuk menikmati makan tengahari. Disebabkan dalam kumpulan kami itu ada seorang pakcik dari kuantan, Pahang, jadi pakcik itu tadi terus sahaja berbual dengan pakcik yang tersesat tu tadi. Rupanya pakcik yang tersesat itu dah 2 bulan berada di kota Mekkah. Puncanya dia tersesat tidak tahu mencari hotel tempat tinggalnya ketika melakukan urmah 2 bulan yang lepas. Dan disebabkan itu, dia terpaksa mengemis di tepi2 jalan bagi mengisi perut.....subhanallah.

Sembang punya sembang....rupanya pakcik yang tersesat itu tadi adalah adik kepada pakcik yang satu kumpulan dengan kami. Apalagi..menagis lah mereka berpelukan... mana tidaknya dah berpuluh tahun tidak berjumpa..akhirnya Allah temukan mereka di sana. Dahulu, mereka ada sedikit salah faham, jadi pakcik yang tersesat ni tadi merajuk dan membawa diri tanpa memberitahu apa2 berita kepada keluarganya. Namun..benarlah... air dicincang tidak akan putus... begitulah ikatan adik beradik.. lambat dengan cepat, bila kita berdoa dan memohon padaNya...pasti Dia akan menunaikan permohonan kita.... Allahuakhbar. Dan akhirnya pihak Tabung Haji menguruskan perjalanan balik pakcik tersebut.

Betapa besarnya kuasa Ilahi.... semuanya ini banyak menyedarkan saya.... ya Allah....

Malam - Selepas solat Isya' dan makan malam - saya dan suami keluar semula bagi menikmati keindahan kota Mekkah yang tidak pernah kurang dengan kehadiran para jemaah. Kebetulan ketika saya dan suami sedang beriringan jalan menyusuri jalanraya yang agak sibuk itu, kelihatan sekumpulan jemaah yang ramai dari negara Indonesia baru sahaja sampai untuk melakukan umrah wajib. Perasaan seronok dan gembira melihat begitu ramai umat Muhammad mengerjakan umrah. MasyaAllah....

En suami membawa saya ke Bin Dawood Mall. Katanya untuk bersiar dengan saya sambil menikmati suasana malam di Kota Mekkah. Alhamdulillah..rupanya disebalik ajakan itu..sebenanrnya en suami ingin membelikan sesuatu untuk saya. 2 pasang jubah dihadiahkan kepada saya [mmg saya tak terlintas pun nak beli jubah disana...kerana harganya agak mahal dan jujur saya katakan mood saya mmg betul2 hilang utk shopping....] Jubah yang sangat cantik... Ya Allah... hati saya berbunga-bunga gembira. Satu pasang jubah untuk dipakai ke masjid ketika bacaan yassin setiap malam jumaat. Dan sepasang lagi untuk dipakai ketika ke majlis2 keraian [kata en suami la...]... sangat cantik....Ini kejutan kali kedua untuk saya. Yang pertama, ketika kami berada di Kota Madinah.... dimana en suami menghadiahkan saya sebentuk cincin bertahtakan batu2 permata... di sana..en suami dapat harga yang paling istimewa..kerana peniaga di Madinah..mengatakan saya berbangsa Yamen...walaupun berkali2 telah saya dan suami jelaskan...saya dari Malaysia.... beliau masih mengatakan emak / abah saya pastinya berbangsa Yamen...manakala suami saya dari Thailand..... macam-macam kan.... apa-apa pun terima kasih en suami.....really appreciate it....Ada juga saya beli sepasang jubah di Madinah...memenuhi permintaan mak yg nak saya pakai jubah tu....kata mak saya nampak cantik kalau pakai jubah tu.....ok mak....saya beli lah satu....sedondon dengan mak... hehehe...

Sebagai membalas keikhlasan suami saya kepada saya....[masyaAllah]...saya menghadiahkan sebentuk cincin batu delima kepada suami saya. Untuk pengetahuan.... suami saya tidak suka memakai apa2 aksesori kecuali jam tangan sahaja. Atas kehendak saya dan sunnah Nabi katanya...akhirnya en suami bersetuju untuk saya belikan cincin batu delima untuknya... dan istimewanya...saya mendapat harga yang istimewa dari peniaga arab berkenaan... ;)))

Kami mencuba fast food di sini pula. Di dalam mall Bin Dawood.

Disebabkan ada tersedia kaunter untuk wanita, jadi sayalah yang akan membeli set kebab ini..


sangat sedap dan harganya juga sangatlah berpatutan. Ruginya tak bawak sos cili dari rumah..kalau tak mesti saya akan menjadi semakin tembam.. selera makan bertambah2 disini. Yang diberi sekali adalah sos tomato....so..redha jelah....=))

Sudah pastinya...kami mencuba ais krim ini. Kalau disini snickers dan mars ni coklat kan.. tapi disana dibuat ais krim..mmg sangat yummy yummy okeh..wajib cuba..Yang ni ketika malam hari...en suami keluar sensorang tengah2 malam pergi ke kedai kat depan hotel..kiranya macam seven eleven kat sini...katanya nak beli kudapan.....ais krim yang dibelinya......hmmm....


4 Mac 2013 - Isnin HARI KE LAPAN
Hari ke 5 berada di Kota Mekkah. Selesai Minum Pagi, kami dibawa ke Ladang Unta untuk menikmati susu unta. Kelmarin kami tidak berpeluang untuk melihat unta di Jabal Rahmah...tetapi hari ini peluang untuk kami bermain dengan unta2 ini terbuka luas. Kelihatan di tepian jalan terdapatnya penternak2 unta bersama-sama dengan untanya yang dikandang. En suami sempat minum susu unta dimana harganya sebotol 5 riyal. Susu unta berkhasiat untuk usus kita. Ada yang berpendapat, susu unta 3 kali lebih berkhasiat dari susu lembu dan macam-macam perkara baik tentang susu unta ni. Yang pasti...saya tidak mencubanya kerana saya tidak suka minum susu...huhuhuu... en suami belikan sebotol untuk saya tetapi disimpan sahaja di dalam peti sejuk di hotel... at last..susu tu pun basi...sorry dear.

Ibnu Sina, penulis kitab Al-Qanun (panduan ilmu kedoktoran), “Ketahuilah bahwa susu unta adalah ubat yang bermanfaat. Kerana susu unta mengandungi zat yang dapat melarutkan secara halus dan juga mengandung zat-zat khusus yang bermanfaat. Hal ini telah dicuba kepada orang yang ditempatkan di negeri Arab.”

Mutawif juga menerangkan kepada kami tentang khasiat air kencing unta. Katanya air kencing unta berkhasiat untuk menghilangkan penyakit2 kronik seperti kencing manis, barah dan sebagainya.

Kami sempat bermain2 dengan encik2 dan puan2 unta di ladang tersebut. Yang betina di letakkan di dalam satu kumpulan manakala si jantan duduk di luar kandang. Yang betina sukakan kepada jemaah lelaki manakala yang jantan suka pada jemaah perempuan. hehehe... seronok betul bermain dengan unta2 nih. Satu sifat unta yang diterangkan oleh mutawif... mereka tidak akan berkahwin dengan anak mereka sendiri. Hebatkan... dan sekiranya kita mencederakan dia sekarang....dan lagi 5 tahun kita bertemu dengannya semula..kemungkinan besar... masa itu, dia akan mencederakan kita pula. Ingatan mereka sangat kuat dan tajam. Subhanallah...



al unta ini kemam tangan en suami saya... hehehe


bergambar dengan al unta jantan ;))


Beginilah caranya susu itu dijual..

En suami minum susu unta

Sedap katanya... hihihii
 
Selepas puas bermain unta, kami akhirnya dibawa ke Masjid Hudaibiyah untuk Miqat Umrah yang 3. Di situ juga suami menyalin pakaian ihram dan kami berniat umrah dan ihram di sana.


Dalam perjalanan untuk ke masjid Hudaibiyah..saya sempat snap gambar padang pasir nih... hihihi

Masjid Hudaibiyah

Sekali lagi saya dan suami melakukan umrah bersama-sama. Syukur kerana dapat sekali lagi melakukan umrah bersama-sama dengan orang yang paling saya cintai...suami saya. Sekali lagi, kami melakukan nya di tengah hari Isnin itu. Niat dihati kuat untuk mencium hajaraswad..namun disebabkan oleh orang yang terlalu ramai, saya dan suami terpaksa melupakan hasrat berkenaan. 
 
Namun di dalam hati ketika melangkah untuk tawaf...saya senantiasa berdoa... 
 
"Ya Allah.... berilah ruang kepadaku untukku mencium hajar aswad Mu itu... namun jika tidak berkesempatan....Engkau berilah aku peluang untuk berada hampir dengan kaabah yang Engkau muliakan ini dan melihat sendiri dengan mataku hajar aswadMu itu....."
 
Tidak berapa lama kemudian, suami saya mengatakan kepada saya... bahawa saya dan dia dengan mudah terus berada hampir dengan kaabah... MasyaAllah....kaabah betul2 berada di sebelah bahu kiri saya.... Ya Allah.... sekali lagi air mata saya tertumpah disitu. Ketika itu harum semerbak [yang sangat wangiiiii] menusuk masuk ke rongga hidung saya. Itulah wanginya kaabah. Saya cuba berjingkit2 untuk melihat hajar aswad yang dikerumuni oleh ramai jemaah...namun saya hampa kerana tidak dapat melihatnya dengan jelas. Mungkin bukan rezeki saya. Selain saya juga turut dapat menghampiri Makam Nabi Ibrahim [Tinggalan kesan tapak kaki Nabi Ibrahim].

Alhamdulillah..sekali lagi saya dan suami dapat bersolat sunat dan berdoa di multazam... ya Allah... hanya Dia yang tahu perasaan saya. Syukur padaMu Ya Allah. Sekali lagi air mata ini tertumpah di hadapan kaabah. Terdetik rasa syukur yang sangat amat kerana Allah memberi peluang ini kepada saya dan suami. Segala perasaan ini hanya Dia sahaja yang tahu... masyaAllah... hebatnya kasih sayang Ilahi. Syukur padaMu Ya Allah... inilah kenangan yang terindah yang tidak akan saya lupa disepanjang hayat saya. Ketenangan....kesabaran yang diberikan..semuanya atas kekuasaanNya..... terima kasih ya Allah... :'(

Seperti biasa, selepas tawaf, en suami pasti akan mengambilkan saya air zam-zam dan kami bersama-sama minum mengadap kiblat. Minum sahaja air zam-zam.. diri seolah bertenaga semula untuk melakukan saie. Kami sempat melakukan 5 kali pusingan saie dan tiba masa untuk solat zohor di safa. Selesai solat zohor di Safa, kami meneruskan saie kami . Semuanya dipermudahkan. Saya bertahalul manakala en suami nak bertahalul di hotel sahaja. Nak botak terus katanya...hehehe... jadi kami ambik keputusan untuk botakkan di hotel sahaja.


Di bawah 4 kelompok sulam emas di sudut tepi itulah letaknya hajar aswad dan di sudut yang bertentangan dengan itulah [disebelah kanan] adanya lampu hijau tanda bermulanya tawaf.


Di salah satu pintu2 di safa dan marwah

Alhamdulillah..dapat solat zohor di safa.

Inilah bukit safa. Kalau dulu ianya tidak di kandang dengan cermin ini. Saya yakin PASTI ada sebabnya. Yang penting kami masih diberi peluang untuk melihat sendiri bukit yang menjadi saksi pengorbanan seorang ibu [siti hajar] terhadap anaknya [Ismail]

Inilah bukit marwah.

Batu di bukit marwah

Dalam proses nak botakkan kepala... ;))

Tukang gunting ini sangat sporting dan juga seorang yang sempoi.

En suami saya dah botak....berdiri di depan kedai gunting rambut di dalam hotel penginapan kami.

Jumpa di entry seterusnya ------> =))