Monday, August 17, 2015

KUCING TERKENA BATU KARANG DAN SUKAR UNTUK KENCING

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Alhamdulillah....dalam bulan ni sahaja...saya di uji dengan pelbagai dugaan....
Alhamdulillah...kerana Allah masih memandang kita dengan memberi ujian2Nya...
Terima lah dengan redha...

Antara ujiannya....
Kucing saya Hideo tiba-tiba susah nak buang air kecil atau kencing tak lawas.
Inilah perkara yang palingggg saya takut yang dah terkena pada kucing saya....



My kesayangan...Hideo yang handsome...

Macam mana boleh tahu kucing saya susah nak kencing?

Ahad [15/08/2015] sebelum en suami pergi ke tournament chess... dia cuci kandang anak2 berbulus saya tu.... lepas habis cuci toilet depe.... nampak Hideo masuk ke toilet macam nak kencing...tapiii tak keluar setitik pun air kencing dia.... lepas tu dia masuk lagi....masih berlaku perkara yang sama...dia macam tak tentu hala..... kejap masuk kejap keluar...tapiii memang tak keluar air kencing dia.....lama dia duduk dalam toilet dia..... kesian..dia cuba nak kencing tapii tak boleh.....
[mungkin itu cara dia nak bgtahu uncle dia yang dia tak boleh kencing....rasanya start dari pagi tu...sebab malam tu dia ok je kencing.....sebab malam tu kebetulan turn dia masuk ke dalam rumah]

En suami bgtahu saya yang Hideo tak boleh kencing.....
Tuhan je lah yang tahu perasaan saya masa tu..... terus google nak tahu macam mana cara rawatan awal sebelum nak ke klinik haiwan.

Saya jumpa blog Dr Az-Fidz nih DISINI untuk rujukan awal saya...sebab en suami ada tournament dan mungkin habis petang.... ikutkan hatinya...dia nak batalkan permohonan dia.... tapiii saya rasa elok dia pergi...kalau ada sesuatu yang serius... baru saya call dia suruh dia balik....

Langkah pertama...saya ikut petua Dr. iaitu blend lobak putih yang dicampur dengan sedikit air... kebetulan...abah baru je beli lobak putih nih.....[memang Allah membantu hambaNya ini.....syukur sangat2....]




Kredit : En Google

Dapat satu sudu jus lobak ni....masukkan ke dalam syringe atau picagari... saya try bagi Hideo dengan picit sikit2 jus tu dalam mulut dia...tapiiii dah memang jenis tak suka makan benda lain selain makanan dia...memang susahlah nak masuk...dia keluarkan balik dengan air2 liur dia... saya cuba sebolehnya...dapat masuk 2 titik pun jadilah.....alhamdulillah..bila dia jilat2 balik air liur dia...rasanya dia telan jugaklah sikit jus tu.... rasanya mungkin pahit...sebab tu banyak air liur dia keluar.....

Alhamdulillah.... saya pantau dia dari semasa ke semasa.... dari langsung tak keluar air kencing.....terus dia dapat kencing sikit2...tapiii berteraburlah sana sini kat dalam kandang dia...habis masuk dalam makanan dia....hehehe...tak pe la Hideo....auntie tahu awak sakit...

Tengah hari tu saya tgk dia dah ok sikit....boleh tido atau mungkin tgh tahan sakit.....kesiannya saya tgk dia...kalau manusia pun dah sakit sangat2 kan..inikan pula binatang yang tak tahu berkata2.

Dalam 4.30 petang macam tu...saya tgk dia dah boleh makan...alhamdulillah...

Saya call Klinik yang saya nak pergi....ni first time try perkhidmatan Dr. nih....walaupun agak jauh sikit dari rumah saya...tapiii gerak hati kuat nak ke sana.

Tanya Dr. ada di klinik sampai pkl berapa...alhamdulillah...Dr. ada kat klinik sampai pkl 7.00 malam.
Lepas je habis tournament...en suami terus balik.... so...kitaorang terus angkut Hideo ke klinik...

Seperti yang saya cakap tadi...klinik agak jauh...saya di Ipoh...Klinik di Tambun.... so..macam2 kejadianlah berlaku kat dalam kete.... separuh perjalanan.... Hideo kencing..... banyak jugak air kencing dia..... alhamdulillah....dia dah boleh kencing dengan banyak sekali...habislah basah kain lapik tu..... saya tak kisah sebab tu.... kain tu boleh terus buang dan boleh beli lain kat kedai haiwan bersebelahan klinik tu...

Elok dekat nak sampai tu...dia membuang pulak kat dalam carrier dia tu....adoiyaiii la anak berbulus sayang....nasib la sayang..... tahankan aja lah sebab lagi sikit je nak sampai klinik. Saya dgn en suami siap gelak2 lagi...tapiii bersyukur sangat sebab dia dah boleh kencing dan membuang....

Elok je sampai.....saya pegang Hideo manakala en suami buang lapik yang dah terkena air kencing dan yak yak dia tadi...... disebabkan kain tu menyerap air kencing Hideo....nampak ada beberapa ketul semacam pasir melekat kat kain tu.... dah settle semua...bawak Hideo masuk ke klinik....

manakala saya ke kedai haiwan sebelah untuk beli kain lapik nak gantikan kain yang dibuang tadi...memang tak de..... puan tu suruh beli disposable pet cushion/pad di klinik.... Tanya pada pembantu Dr..dia kata ada....sekeping 50 sen je....maka banyak la saya beli utk simpanan kucing2 saya....hehehe...



Kredit: en google

Disposable pad nih boleh di dapati di mana-mana kedai haiwan atau di klinik2 haiwan
Ia juga digunakan sebagai untuk train haiwan kesayangan anda untuk kencing.... tapiii utk saya...saya gunakan utk lapik dalam cat carrier saya.... memang terus simpan dalam kete...kalau2 ada emergency kucing2 saya ter kencing atau terberak dalam carrier....senang terus ambik dan gantikan..... =)))

Tak lama menunggu....bawak Hideo berjumpa dengan Dr Nurul Radiah... Ceritakan dgn Dr apa yang saya bagi Hideo pagi tadi..sampai lah kepada kencingnya kat dalam bekas tu tadi dan nampak ada tompokan sepeti pasir..

Dr check...alhamdulillah...pundi kencing Hideo tak membengkak atau menegang...masih kecil macam biasa.... kemungkinan besar...batu karangnya dah keluar.... tapii takut kalau2 masih ada sisa sisa yang tertinggal kat dalam salurannya....

2 injection dr bagi kat Hideo...satu antibiotik....kedua anti-inflammatory dan saya mintak tambahan satu untuk anti-parasite jugak sebab bulu Hideo banyak yang gugur....

Dr bagi ubat antibiotic dan supplement utk dimakan selama seminggu...dan minta untuk saya teruskan bagi minum air lobak putih untuk seminggu nih....sebab kemungkinan besar..tindakan yang cepat itu menyebabkan batu karang tu keluar melalui air kencingnya. Dan sebenarnya....apa yang Dr. Az-Fidz cadangkan tu sangatlah berkesan.... dan boleh diikuti.... jadi pada sesiapa yang dapat kesan awal akan perubahan dan masalah yang sama terjadi pada kucing anda...maka bolehlah cuba petua lobak putih nih..... InshaaAllah berkesan....tq sangat2 kat Dr Az-Fidz yang share petua lobak putih nih.....

Ubatan dari Klinik:











Masa on the way balik...nampak Hideo dah rasa selesa....duduk dalam cat carrier sambil tgk sana sini....muka pun dah ada senyum....hehehe....

Bila saya pamggil dia....terus dia hulurkan tangannya...mungkin itulah cara dia nak ucapkan terima kasihnya pada uncle dan auntie..... ='))

Dalam kandang: dia dah mula menjilat bulu2 dia dan boleh baring dengan selesa dengan gaya yang selalu dia buat.....syukur sangat2.....

Pemakanan..

Bulan ni en suami bagi kucing2 saya makan pro-performance.... ini first time bagi dan depe sukaa...tak sangka pulak jadi macam nih....so...Dr suruh ubah pemakanan kucing2 saya dengan mengambil semula Royal Canin yang ada Urinary care selama 6 bulan nih...... jika terjadi lagi perkara yang sama.... Dr. minta untuk bawa Hideo segera ke klinik utk rawatan selanjutnya.... harap tak berlarutan lah hendaknya....

Sebelum nih makan Royal Canin memang tak pernah jadi...tapiii inilah pengalaman Allah nak bagi pada saya dan suami..... pengajarannya....jangan sesuka hati tukar2 makanan.... boleh kalau nak tukar2 makanan...tapii pastikan ada label utk Urinary ni..kebanyakkan brand Royal Canin ada label Urinary nih kecuali Fit 32... mungkin kali ni kitaorang terlepas pandang..... InshaaAllah...jadi pengajaran yang sangat berguna......harap tak berulang lagiii.....

Start malam tadi....kucing2 saya dah mula makan semula Royal Canin Urinary care ni.....



Kredit to: En Google

Buat masa nih....kucing2 saya makan Urinary Care nih
Harap berkesan untuk Hideo...InshaaAllah

Alhamdulillah...pagi tadi.... en suami nampak Hideo dah boleh kencing seperti biasa.... dan sebelum ke tempat kerja...saya bagi en Hideo antibiotik dan supplement dia..... harap anak2 berbulus saya nih terus sihat dan membesar seperti kucing2 lain....aminnn...

Ok... antara reference bagi pemilik2 kucing yang tak tahu apa itu FLUTD (Feline Lower Urinary Tract Disease) atau bahasa mudahnya.... kencing kotor atau kencing tak lawas boleh merujuk kepada page yang saya link kan di bawah ini....banyak info yang berguna yang dikongsikan...bukan sahaja utk sakit FLUTD nih...tapiii banyak info lain tentang kesihatan kucing kita yang sangat sangat berguna....

Rujukan saya

Kucingku Duniaku Rujukan i
Klinik Haiwan Kampar ku Sayang Rujukan ii
Persoalan kucing Rujukan iii

Klinik yang saya kunjungi...pada sesiapa yang duduk di area Tambun atau Ipoh...
bolehlah ke klinik

Kitty Cat
Veterinary Clinic and Surgery
NO. 24, Jalan SCI 1/3, Sunway City Ipoh,
31150 Ipoh, Perak

Lokasinya betul2 sederetan dengan Restoran Kampung

Consultation Hours:

Monday/Wednesday/Friday
11.00 am - 9.00pm

Tuesday: Closed

Thursday/Weekends
11.00 am - 6.00 pm

Atau boleh hubungi no ini untuk appointment:
05-5439991
0111-2252236

Doakan kucing2 comel saya kembali sihat seperti sediakala....dan tidak berulang lagi perkara yang sama.... amin.... =))

 
 
Terima kasih kerana membaca entry ini =))



146 comments:

  1. Ooo.. Hideo nama dia eh? Comel!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah...si comel nih namanya Hideo.... Ray ray pun comel !!! =)))

      Delete
    2. hi sis boleh saya tahu kalau kucing dah besar bg berapa ml ? saya pakai syringe yg 3 ml tu takpa ke?

      Delete
  2. Salam, ank bulu sy ni baru start mlm ni sy perasan dia ulang alik msuk litter box. Tgk kencing xde pulak. Boleh ke bg lobak putih ni ke dia? Dia betina. Tq in adv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. وعليكم السلام
      Saya first day perasan kucing sy ulang alik ke litter box... Sy dah bg dah jus tu...lagi cepat lg bagus... Sementara nk ke klinik better awak bagi jus tu dulu... Tp kucing mmg tak suka jus tu... At least masuk sikit pun tak pe... But still kena bwk klinik ya sis... =)))

      Delete
  3. Salam, berapa lama hideo tu kencing macam normal ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. وعليكم السلام
      Dalam masa seminggu tu dia dah blh kencing secara normal.... Tp still sy bg jus lobak tu secara brterusan selama 2 minggu & sampai ke hr ini sy still bg makanan royal canin urinary care...
      الحمد لله
      Skrg dah sihat... Tp masih dlm pemantauan kami... =))

      Delete
  4. mcm mana buat jus lobak putih tu ...abis kucing sya nie ndah buli kencing seperti yg awk ckp tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara buat jus lobak tu senang je... Sy guna juice blend.. Kalo tak de... Blh guna blander biasa tu je... Atau senang... Potong lobak tu dadu..tumbuk dgn lesung batu (pastikn bersih) perah airnya ke dlm bekas kecil... =))
      Hope kucing awak cepat sembuh ya...

      Delete
  5. kalau saya akan bagi minyak zaitun kalau dia batu karang,bulu luruh ,kurap,masalah usus,gastrous ATAU KULIT cuma rm39.90 boleh pakai 3-4 bulan sgt menjimatkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. mama

      Maksudnya beli je apa2 brand minyak zaitun dan bg pd kucing utk di telan & di sapu... betul mcm tu... Kalau sy silap tlg betul kan ya... =)))

      Delete
  6. saya ada kucing yang hampir nak arwah kerana ada penyakit virus bahaya dalam badan disebabkan kucing jalanan,dokter pun tak boleh nak buat apa2 masa tu. so saya bagi minyak zaitun ,habbatus sauda,madu asli sahaja yang bahan-bahan ini tertulis dalam al-quran. saya rawat sendiri di rumah selama sebulan sekarang alhamdulillah dia dah gemuk dan ada double chin lagi. batu karang x yah risau bahan2 ni dah cover semua dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas perkongsian itu mama... InshaaAllah... Saya akn amalkn mana yg terbaik utk ank2 berbulu saya.... Tq tq =))))

      Delete
    2. diet nya macam mana.. makanan yang kucing makan hari-hari?

      Delete
  7. Hai sis, selepas jumpavet, still bagi makan lobak putih ke?or sis stop?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tambah soalan,sis rebus dahulu or mentah2 macam tu terus blend dgn air?

      Delete
    2. Hye noris,
      Lps jumpa vet, terus continue bg selama seminggu.

      Lobak tu sy blend mentah2 dan terus bg jus kat kucing...

      Harap kucing sis cepat sembuh ya =)))

      Delete
  8. Hi sis. Tumpang tanya. Ada side effect tak lepas kena batu karang tu? Kucing saya perut dia mcm bunting tapi dia jantan. Makin lama makin besar. Dah mcm tak larat sgt dia :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi..
      Ya Allah...ye ke... Better bwk pg vet lahh.. Kucing sy ok je setakat nih.... Harap kucing awak tak apa2...

      Delete
    2. As salam sis.... Kucing saya dah takde.....

      Delete
    3. وعليكم السلام
      Dah begitu ketetapanNya... Sabar ye... Sekurang2 nya awak dah berjasa pd dia.... :(

      Delete
    4. saya baru kehilangan kucing saya rabu lepas...ni saya perasan kucing saya dua ekor lagi mcm dah kena batu karang...terima kasih info saya akan try bg lobak putih ni...hopefully elok...doakan kucing saya sembuh..

      Delete
    5. Salam..saya ada bagi minum kucing jus lobak putih..tp dia still tak ada selera mkn dan minum...dah bagi juga air susu dan air suam still tak semboh..

      Delete
  9. Assalamualaikum sis..
    Kucing sy mengalami batu karang..Bru lepas operation..hr ni dh msuk hr ke4 tp masih tk nk mkn..dia main cuit2 je mknan dia..air sy bg bg air masak biasa..lju dia minum..smlm sy bg dia air lobak merah, dia minum..skrg sy cuba bg dia air lobak putih..cuma yg sy risau dia tk nk mkn smpai ke hr ni...mknan sy bg dia ikan rebus..tp tula masih tknk juga mkn, main cuit2 je..bleh sis share opinion? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. وعليكم السلام
      Kucing sy tak sampai kena operation... Dan lps dptkn rawatan... Dia mkn mcm biasa..
      Better sis refer balik pd vet kalau2 ada vitamin yg blh bg dia kembali ada selera mkn... Atau mmg itu kesan sementara selepas operation... Blh call no yg sy bg kat atas tu... Utk dptkn info dari Dr yg berkenaan... Mungkin itu cara yg terbaik...
      Saya doakan semoga kucing sis sihat spt sediakala... Aminn... Kiss kiss utk kucing comel sis tu ya....=)))

      Delete
  10. Salam sis,kucing sy jg dlm keadaan bgni sy suda bwa pg klinik dn suda d pasang tiub d kemaluan dia utk mmbntu dia kncing tp blum smpi masa d buka e2 yiub suda kucing sy kasi tnggl sy pn xtaw....skrng ne masi lg dia xdpt kncing....sy snggt risau,tp sy akn cuba petua sis kasi mnum air lobak puti muda2an brkesan.amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye sis... Boleh cuba air lobak tu ya... Harap berkesan pd kucing sis

      Delete
  11. Kucing sy ne sis snggt pemilih makanan,makanan khas utk kucing pn dia xmaw mkn,ayam lg la dia xmaw mkn,yg dia maw mkn ikan yg d rebus e2 pn dia memilih ikan...e2 doktr haiwan ada bgtw jgn rebus ikan kucing letak garam sbb e2 membuatkn batu karang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing sy pun memilih jugak... Mmg garam menyebabkn kucing trkena batu karang.. Kalau boleh elakkan makanan yg ada pewarna jugak ya...

      Delete
  12. Assalamualaikum.. Saya mempunyai seekor kucing betina yg mengalami situasi yg sama seperti hideo..saya berminat utk mencuba makanan kucing urinary care seperti disarankan oleh puan..tetapi bolehkah kucing saya yg tidak mengalami penyakit batu karang makan makanan urinary care ini..untuk pengetahuan puan saya mempunyai seekor kucing lgi yg tidak mengalami penyakit ini.. Terima kasih

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum.. Saya mempunyai seekor kucing betina yg mengalami situasi yg sama seperti hideo..saya berminat utk mencuba makanan kucing urinary care seperti disarankan oleh puan..tetapi bolehkah kucing saya yg tidak mengalami penyakit batu karang makan makanan urinary care ini..untuk pengetahuan puan saya mempunyai seekor kucing lgi yg tidak mengalami penyakit ini.. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. وعليكم السلام
      hye Aliq Khairil,
      Saya bg kesemua 5 ekor kucing2 saya makan makanan urinary care ni... Lebih baik mencegah dari terkena...
      Sekarang still selang dua bulan kucing2 sy masih mkn urinary care ni...
      Bg kucing yg trkena batu karang.... Selain petua di atas... Blh juga cuba bg cuka apple...
      Cuba buka link ini http://dearcats.blogspot.my/2011/11/khasiat-cuka-epal-pada-kucing.html?m=1
      (Apa2 pun dptkn nasihat DR dulu ya =)) )

      Delete
  14. Saya dah bgi kucing minum lobak putih.doktor ckp batu karang da keluar. skrg dia asyik kencing2 hingga basah seluruh badan dan tak mau makan. Sblm ni dia kuat minum tpi hari ni dia tak mahu minum sda. Doktor ada bgi ubat & suplimen pun susah nak masuk mulut. Ada tak saranan yg boleh saya buat utk bulus manja saya ni. Tq

    ReplyDelete
  15. Saya dah bgi kucing minum lobak putih.doktor ckp batu karang da keluar. skrg dia asyik kencing2 hingga basah seluruh badan dan tak mau makan. Sblm ni dia kuat minum tpi hari ni dia tak mahu minum sda. Doktor ada bgi ubat & suplimen pun susah nak masuk mulut. Ada tak saranan yg boleh saya buat utk bulus manja saya ni. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nk tahu cara bg mkn ubat/ suppliment.. Blh tgk video di sini https://www.facebook.com/video.php?v=10152449360894998&set=vb.129843674997&type=2&theater
      Harap ank berbulus manja tuuu sihat seperti sediakala ya.... Aminnn

      Delete
  16. Terima kasih atas info yg sangat2 berguna..semoga si hideo sembuh seperti sediakala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminnn... Sama2... Harap berguna kepada pecinta2 kucing yg lain =)))

      Delete
  17. Info yg sis share nie sgt2 berguna untk sy. Kucing sy bru lepas discharge sbb kencing x lawas. Sy hntr die kt vet Ipoh Garden. Cuma sy nak tny, lobak putih tu rebus dulu ke atau terus je blend? Terima kasih atas perkongsian ilmu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobak putih tu x pyh rebus... Mentah2 blend dan tapis air dia... Dpt sesudu pun jadi lahh... Mmg brkesan... InshaaAllah... Harap kucing sis terus sihat ya... Sharing is caring =)))

      Delete
  18. Hai, saya nak tanya lah, kucing saya baru hari ni kena batu karang. Saya duduk Johor, so hari ni esok dengan ahad cuti. Lobak putih tu boleh bertahan tak untuk 3 hari?

    ReplyDelete
  19. Hai, inshaaAllah boleh.... Tapii kena bg 2 kali sehari setiap hari. Lps tu kena pantau dia... S/ada dia blh kencing atau masih keadaan yg sama...
    Kalau masih teruk... Blh call doctor dtg ke rumah utk bg rawatan pd kucing tu... (Selalu klinik haiwan jarang tutup pd hari cuti umum tp tak tau la...)..
    Apa2 pun yakin dan doa semoga kucing kesayangan sembuh seperti sediakala... Aminn...
    Kena buat cepat ya sis...=)))

    ReplyDelete
  20. kucing saya br keluar wad krn batu karang p dr pg sampai sekarang masih lg x kencing...saya dh bg air lobak putih tp habis air liuhnya berbuih buih keluar...x tahu ler masuk kt tak....cam ner nk buat...dia asyik ngerang aje...mungkin sakit kot...

    ReplyDelete
  21. kucing saya br keluar wad krn batu karang p dr pg sampai sekarang masih lg x kencing...saya dh bg air lobak putih tp habis air liuhnya berbuih buih keluar...x tahu ler masuk kt tak....cam ner nk buat...dia asyik ngerang aje...mungkin sakit kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg air liur dia keluar berbuih2 mcm kena sawan... Sbb kucing sy pun begitu... Guna picagari tu... Bg lagiii... Jgn putus asa... Mmg depe x suke... Kalau blh lobak putih tu di parut halus... Lps tu perah... Dpt satu sudu yg betul2 pati dia pun dah ok dah... InshaaAllah boleh... Jgn lupa monitor dia ea... Harap kucing sis sembuh seperti sediakala

      Delete
  22. Terima kasih info Yg sgt beguna

    Kucing saya da 3 hari kencing X lawas. Die kencing sikit2 kerap Ke toilet.. Ape perlu sy buat. Bawak pg jumpe doc dulu atau bg air lobak putih tu dulu ye sis?
    Kalau bawak pg jumpe vet doc akan buat ape?

    ReplyDelete
  23. Terima kasih info Yg sgt beguna

    Kucing saya da 3 hari kencing X lawas. Die kencing sikit2 kerap Ke toilet.. Ape perlu sy buat. Bawak pg jumpe doc dulu atau bg air lobak putih tu dulu ye sis?
    Kalau bawak pg jumpe vet doc akan buat ape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye sis... better bg air lobak putih dulu... sementara nak ke klinik... tapiii kena jugak pg klinik... dr akn check pundi kencing kucing sama ada mengeras atau sebaliknya... dan dr akn bg antibiotic / mengikut keadaan kesihatan kucing... kalau serious... kemungkinan besar dr akn masukkan tiup...(ada terms perubatannya)
      Apa2 pun better cepat ya sis... takut nanti memudaratkn kucing... kalau kita perasan kelainan pd kesihatan kucing kita... cepat2 bw ke klinik...
      Harap kucing sis sihat seperti sediakala ya...
      sharing is caring 😉

      Delete
  24. Kucing boleh kencing berdarah ke sis???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh..... samaada sebab batu karang atau mungkin sebab lain... kena refer pd vet ya...

      Delete
  25. Kucing boleh kencing berdarah ke sis???

    ReplyDelete
  26. Kucing sy baru 3hari kene Kencing tak lawas, habis satu Rumah Bau air kencing die, bwk gi vet, doc ckp Bukn sebab sembelit, sbb sy ingatkn die sembelit, tp urinary problem, doc ade bg ubat yg mcm sis dpt, tp kaler lain,jenuh nk bg die mkn ubat, rasenye nk try dgn lobak putihlh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh try bg air lobak putih tu... kebanyakkan yg mencuba.... semuanya kata ok.... tp kena bertabah jugaklah nk bg air nih.... sbb kucing x suke....

      Delete
  27. Hai kucing saye sedang dirawat di klinik masuk hari ke 5 harini. But still tak boleh discharge lagi sebab keadaan dia harini makin drop. Dia tak boleh jalan & tak mahu makan. What should i do ya? Rawat dia sendiri macam yg awak sarankan atau biar dr yg monitor dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai.... sbb kucing awk di bawah pemerhatian doktor... better minta pendapat Dr terlebih dahulu... kalau Dr benarkn utk bg minum air lobak tu... why not bwk je juice tu ke klinik n bg kucing awk minum..... (kalau dr benarkan... )
      Saya doakn semoga kucing awak sembuh seperti sediakala.... Allahumma aminnn

      Delete
  28. assalam..sis untuk anak kucing dalam usia 5-6 bulan boleh bg ke air lobak putih...pi hntr vet doc sruh kencing, tp xtau mcm mane nk pakse kencing alhamdulillah jumpe blog sis ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam...
      Ok.. pengalaman sy...baru x baru lah.. ada sorang kwn sy ni... ank kucing dia baru umur sebulan dah kena sakit ni... kwn sy ni bg jus lobak ni.. alhamdulillah ok... kalau guna picagari... bg 0.5ml shj... sbb dia masih baby... 2 kali sehari.. siang sekali.. mlm sekali... (ni based pengalaman la...)
      Harap dpt membantu.... semoga kucing awak sihat seperti sediakala... inform di sini ya kalau berjaya.... mungkin blh membantu owner kesayangan yg lain... 😉 Kalau x confident... please refer vet ya... saya ni based on pengalaman je....

      Delete
  29. info yg sangat berguna utk diri sy..
    sy dah bawa ke Vet kucing sy sdh di cuba cucuk utk memecahkan batu karang di pundi kencingnya namun gagal mhu di paksa resiko tinggi bila kerap di cucuk pundi kencing kucing akan koyak. nasib jumpa blogsport ini, sy akaan cuba benda lobak ini...TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga bermanfaat dan semoga kucing tuan sihat seperti sediakala.... aminnn

      Delete
  30. Assalam sis,kalau bagi lobak merah boleh tak,malam ll gini kedai dah tutup,

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam
      Petua dia lobak putih... lobak merah sy tak pasti berkesan ke tidak...

      Delete
  31. Alhamdulillah harap dengan alternatif lobak putih ni saya boleh cuba pada kitten saya

    ReplyDelete
  32. Alhamdulillah harap dengan alternatif lobak putih ni saya boleh cuba pada kitten saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaaAllah boleh cuba... moga kitten puan/tuan sembuh seperti sediakala.... 😉

      Delete
  33. Lobak tu xpayah rebus dulu ke? Mentah2 terus blend dgn air ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah rebus...
      sagat & perah atau blend guna air sikit then baru perah.. nk senang guna juicer 😉

      Delete
    2. Biase dlm tempoh brpe lame nk tgk perubahan? Blh bagi air lobak putih byk kali kan? Atau hari2 ke?

      Delete
    3. Biase dlm tempoh brpe lame nk tgk perubahan? Blh bagi air lobak putih byk kali kan? Atau hari2 ke?

      Delete
    4. Kalau ank kucing bg 0.5ml sahaja ya... boleh bg 2 kali sehari... kesan dia boleh tgk dlm beberapa jam selepas bagi jus tu... (ni tindak balas pada kucing saya).. harap berkesan pada kucing saudari... 😊

      Delete
    5. sy dah cuba bagi pd kucing sy.. tapi tetap xboleh.. tp dktor dah buat operation.. dktor kate batu tlmpau byk.. mgkin jgk sbb tu air lobak putih ni xberkesan pd kucing sy.. tp skrg alhamdulillah lepas operation kucing sy makin sembuh.. dah boleh lari2 sana sini..harap2 lepas ni xjadi lg.. tq atas info ni.. semoga bermanfaat pd kawan2 yg lain.. :)

      Delete
    6. Alhamdulillah... mungkin air lobak ni sesuai utk yg kurang serious batu karangnya.... tapii apa2 pun... memang tetap kena bw klinik... air lobak putih ni ikhtiar sblm ke klinik....
      harap kucing sis terus sihat dan ceria....

      Delete
    7. Boleh x nak tahu SITI NAZIRA . Kucing awak yg operation tu . Operation apa ye? Cuci dlm or tukar saluran kencing kucing?

      Delete
  34. Sis kucing saya umur dia dlm setahun laa gitu. Hmm brpa ml yaa sy bole bgi ? Dan bole tak lebih dri 2 kali shari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh bg 1ml.. sy dulu bg 2 kali sehari je... (ni based on my experience) tp kalo kucing sis alergic dgn lobak tu... terus bw klinik ok ☺️ Harap kucing sis sihat seperti sediakala...

      Delete
    2. Alergic ngn lobak? Mcm mna yaa kita mau tau yg dia elergik ngn lobak tue . . Ada tanda2 ka?

      Delete
    3. Manusia pun ada yg alergic dgn sesuatu benda... same goes to animal jugak... sis kena allert lah... if semakin worse atau kucing muntah2 ke selepas tu atau cirit birit ke selepas itu.. cepat bawa ke klinik... tu maksud saya... kalau dia luahkan balik jus tu... itu normal reaction pd kucing sebab air lobak tu mmg x sedap pada lidah kita pun... apatah lagi kucing kann... (Incase sahaja ya sis...). If ok... sis boleh teruskan... kalau x confident... blh terus rujuk kpd vet ya..
      Selamat mencuba 😉

      Delete
    4. Thankyou sis . Tapi mngkin ini takdir nya. . Kucing sy baru jak menghembuskan nafas nyaa 😢😢

      Delete
    5. Harap sis dpt bersabar ya.... 😢 At least sis dah berusaha utk menyelamatkan dia.... namun siapa kita nk lawan ketetapan yg Maha Esa...

      Delete
  35. Assalamualaikum... Boleh tau harga kos perubatan hideo dekat klinik ni?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Termasuk makanan dia rm118 (masa tu lahh) skrg takut dah lain... tapii anggaran dia gitu lahh...

      Delete
    2. وعليكم السلام ☺️

      Delete
  36. Kucing saya kencing berdarah, darahnya keluar setitik cair je. Kencing taklawas, kerap gi toilet tapi kencing sikit. Dah bawak pergi vet, doktor ckp maybe batu karang nak keluar. pundi dengan buah pinggang dia okay tak bengkak. Dpt ubat sebotol. Harini dah hari ke-4,saya bagi ubat dgn jus lobak putih, tapi bila kencing ada masa still ade sikit darah tu. Makan minum dia okay, aktif je berlari, blur jugak taktahu dia sakit ape. Amek masa ke nak tgk dia kencing normal?

    Tapi jus lobak putih tu mmg bagus, bagi dua kali je, dia dah okay kencing, tak kerap gi toilet, air kencing pon dah banyak. Thanks bg tips.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebiasaannya... bila bg jus lobak tu... hari yg sama jugak blh tgk prkembangan dia...
      semoga kucing sis sembuh seperti sediakala... 😉

      Delete
  37. Sy ad kucing . Namanya momot . Sakit batu karang jgk . Dh 2 3 hari dia ulang alik ke tndas dia . Tp x kncing jgk . Sbbkn busy nk raya jd x smpt nk belek dia sgt . Pg raya smlm, dia bunyi kuat n pundi kncing dia dh bngkak . Bwk g vet doc tu nk msukkan tiub kt dlm pundi kncing sbb dia gerak2 . Jd doc cucuk guna syring kt pundi kncing dia untuk sedut keluar air kncing.. dlm air kncing ada darah . Allah. Sy sgt2 sedih . Doc bg ubat . Boleh ke doc tu cucuk gitu je kt pndi kencing dia? N dia xnk mkn . Mknn pe yg boleh nk pam msuk mulut dia? Ke minum air je dh ckup? Plsss rply sis 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cuba bg minum air lobak putih nih... kalau nak bagi makan... cuba bagi yg liquid punya...
      Harap momot awak cepat sembuh ya... kiya doa sama2....

      Delete
  38. Salam sis selalu bpa jam selepas bg jus tuh bru dia nk kncing ye..sy bg jam11 td tp x jga kencing..kesian tgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam
      Seingat sy, sy bg hideo air lobak tu pagi... dlm beberapa jam dia ada kencing tapi keluar sikit2 je... petang masa bwk ke klinik tu yg dia kencing dlm carrier dia (banyakkk).
      Kalau keadaan kucing awak masih sama / jus lobak x berkesan... better bwk ke klinik dgn segera... harap kucing awak sihat seperti sediakala... 😉

      Delete
    2. Sis buleh taw x kos dia bpa klu jd mcm tuh

      Delete
    3. Kalau sekali dgn makanan tak sampai rm150
      Kalau utk perubatan sahaja (utk kes yg tak teruk) below rm100.
      Sebelum ke klinik... try lagi bg jus tu... moga Allah permudahkan segalanya utk awak & kucing.... aminn

      Delete
  39. Assalam kucing sy bru balik dr klinik & di admit sbb batu karang yg serious, doc dh flush out air kencing dia, bila selepas blk dr klinik dia boleh kencing mcm biasa tp air kencing masih bercampur darah. 1-2 hari kebelakangan nie dia jd mcm sebelum nie blk masuk keluar tmpat dia kencing mcm nk kencing tp x de air kencing yg keluar.. Klau keluar pn sgt sedikit ada apa2 cadangan x utk ank bulus sy... Terima kasih...

    ReplyDelete
  40. Assalam kucing sy bru balik dr klinik & di admit sbb batu karang yg serious, doc dh flush out air kencing dia, bila selepas blk dr klinik dia boleh kencing mcm biasa tp air kencing masih bercampur darah. 1-2 hari kebelakangan nie dia jd mcm sebelum nie blk masuk keluar tmpat dia kencing mcm nk kencing tp x de air kencing yg keluar.. Klau keluar pn sgt sedikit ada apa2 cadangan x utk ank bulus sy... Terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam
      Sis blh try bg jus lobak ni mungkin dlm kuantiti yg sedikit dahulu... jika kucing sis mkn ubat doc... jarakkan dlm 1 atau 2 jam selepas mkn ubat & baru di beri jus lobak putih (cuba sedikit dahulu). Kalau tak brkesan dan masih dlm keadaan yg sama... better segera bw semula ke doc... itu lebih baik utk selamatkn ank bulus awak...
      Semoga ank bulus awk sihat seperti sediakala... 😉

      Delete
  41. kucing saya x bole kencing 2 hari dh, harini cuti jd saya x taw nk buat apa. saya cuba bg air lobak putih, tp kucing saya melawan smpai mencakar2. patut ke saya paksa juga? dh 2 hari dia x kencing, pundi pun dh penuh. tlong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg mcm tu... kucing sy pun melawan... tak nk minum... tapii.. saya paksa jugak guna picagari. Dpt masuk sikit pun ok jugak...
      tapiiii... kalo still x jalan jugak... elok lah cecepat bawak ke vet.... better bertindak cepat utk selamatkn kucing awak...

      Delete
    2. salam, trima kasih sbb reply cpt. saya cpt2 bwk kucing saya ke klinik. esok dh bole bwk balik. tapi kencingnya masih ada trace2 drh. bole ke saya bg air kelapa, alternate air lobak putih?

      Delete
    3. W'salam
      Yang saya tahu... air kelapa hanya untuk jika kucing keracunan.. (jujurnya saya tak pernah cuba bg air kelapa pada kucing saya). Minta awak tanya pada Dr dahulu sblm bagi pada kucing. Air lobak... mmg elok untuk kucing yang mengalami kesukaran untuk kencing (ini saya dah tanya pada Dr sendiri) jadi awak blh cuba lobak putih berbanding air kelapa...
      Semoga kucing awak pulih sepenuhnya... 😉

      Delete
  42. Assalam....kucing bru kuar drp wad sb batu karang...doc da flush buang batu tu...skrg kucing sy mnum da ok tp mkn kurang...jus lobak putih tu boleh diberikan jgk kan...brp kali sehari...brp ml skali bg...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam
      Masa sy bw kucing ke klinik... batu karang dah keluar... bila sy tanya Dr... Dr suggest utk teruskn bagi air lobak putih ni seminggu utk pastikan batu tu betul2 dah hancur...sy still bg 2 atau sekali sehari (masih teruskn dgn ubat Dr)...
      kuantiti... ikut usia kucing... kalau lbh dr 6 bulan.. sy bg dlm 1-2ml tp kalau baby cat... bg 0.5ml sekali sehari... semoga kucing sis terus sihat seperti sediakala ya... 😉

      Delete
  43. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum...nak tanya...kucing saya terkena penyakit batu karang...saya sudah bagi air lobak putih dari semalam..tapi tak bg effect ape...saya tak mampu bawak dia ke vit...apa cara yang harus saya lakukan...saya sayangkan dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam
      Sis boleh teruskan bg jus lobak putih tu... tp bg dia pekat sikit (x pyh taruh air) bg kerap sikit... dari 2 kali kpd 3 kali...
      Satu cara lg... pg ke kedai binatang & try tanya pd penjual... kalau2 dia ada jual pil utk urinary ni...
      Dan last yg sy blh bg advise.. sis blh try cuka apple... ada yg pernah mencuba... tp jujurnya saya x pernah cuba....cuka apple ada di jual di mana2 supermarket...
      Saya doakn semoga kucing sis sihat seperti sediakala... allahumma aminnn

      Delete
  45. Salam sis saya nak Tanya bolehkah kucing yg tiada masalah urinary makan royal canin urinary tu?? Sbb saya nak bagi kucing saya makan untuk jaga jaga boleh ke sis??

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam...
      Boleh... mencegah lebih baik dr merawat...
      kucing2 sy yg lain (yg x prnah kena batu karang) mmg mkn urinary ni setiap 2 bulan... 😉

      Delete
  46. As Salam.Kucing aunty baru shj discaj setelah hampir 2 minggu di vet disebabkan batu karang..Kesian tengok dia yg sangat-sangat kurus..Kencing masih sikit-sikit.Dia lapar namun tak mahu makan makanan yang dikhaskan. Boleh tak aunty bagi dia royal canin dan jugak jus lobak putih?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam...
      Boleh aunty....tapiii pastikan jarakkan masa...selepas makan ubat dari doktor dalam sejam macam tu....baru bagi jus lobak putih nih.....
      Saya doakan semoga kucing aunty kembali sihat seperti sediakala...=))

      Delete
  47. As Salam.Kucing aunty baru shj discaj setelah hampir 2 minggu di vet disebabkan batu karang..Kesian tengok dia yg sangat-sangat kurus..Kencing masih sikit-sikit.Dia lapar namun tak mahu makan makanan yang dikhaskan. Boleh tak aunty bagi dia royal canin dan jugak jus lobak putih?

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. As salam sis,
    Kucing syak kucing sy kena batu karang juga.
    Smlm nmpak die ulang alik ke tandas tp xkluar urine.
    Mlm tu sy bg die lobak putih. Pg ni nmpak byk juga kencing tp die masih ulang alik ke litterbox die.Sy akn bw die ke vet ptg ni. Tp sy nak tny 1 soalan. btl ke kalau kucing dh pernah kena batu karang lps diubati lama2 nnt die akan kena blk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam sis,
      Betul sis, kucing yang dah terkena batu karang...akan terkena balik.... kes kucing saya....hujung tahun lepas, dia jadi balik...susah nak kencing.... alhamdulillah..saya tahu awal...jadinya...saya just bagi air lobak putih dan alhamdulillah....dia dah ok... saya bagi 2 kali sehari....
      Sebab itu...kena pantau dan jaga pemakanan mereka. Tidak digalakkan bagi makanan yang bewarna warni kerana tinggi kandungan garamnya. Ianya sangat tak elok untuk kucing bela dan kucing jalanan juga.
      Setiap 2 bulan....saya akan pastikan kucing2 saya makan urinary bagi mengelakkan penyakit tu berulang lagi....
      Moga bermanfaat dan harap kucing sis sihat seperti sediakala...amin...=))

      Delete
    2. Thanks sis for the reply & advise.
      maksudnya sis cuma bg urinary food 2 bulan sekali?
      mcm mne ye? sy mcm kurang paham.
      sorry byk tny. huhu

      Delete
    3. yes...saya bagi makanan urinary 2 bulan sekali.
      Cth: Bulan ni...saya akan bagi royal canin indoor & hairbal...so...selama sebulan tu....kucing saya akan makan jenis tu..... next monthnya saya akan bagi royal canin urinary & sejenis makanan jenama lain...sebulan tu jugak depe akan makan jenis itu sampai la habis....=))
      Kucing saya ni sejenis yang cepat jemu...so..saya akan ubah2 jenis perasa makanan depe dan seminggu sekali saya akan bagi liquid jenama royale [sebab jenama ni je yang depe nak makan =))]
      Harap bermanfaat =))
      (tak semestinya 2 bulan sekali...kadang2 saya gap jugak 3/4 bulan sekali....tapiii untuk kes kucing sis....kena makan urinary ni setiap bulan selama lebih kurang 6 bulan mengikut nasihat doktor la)

      Delete
    4. Oo paham2. Tq sgt sis explain. Sy ptg ni nk bwk kucing pegi vet. Harap semuanya ok 😰

      Delete
  50. Harap kucing sis sihat seperti sediakala... di samping bg ubat yg dr bg... gapkn dlm 2 jam..blh bg jus lobak putih tu... semoga di permudahkn semua 😉

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum sis nk tanya hrtu kucing sis kencing berdarah mcmane? Kucing sy, kencing berdarah jenis beku. Die kencing sambil menjerit. Terkejut sy.masa die kencing tu xnampak. Masa sy nk siram, br perasan ada darah beku.nk tanya sis hrtu mcmana.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. W’salam
      Kucing saya dulu kencing dia pekat dan keluar sikit2. Kejap2 dia ke toilet dia nk kencing tapi air kencing x keluar... bising jugaklah... tak tentu hala... dia ke atas ke bawah (dlm Kandang)... tp mmg setiap saat dia akn ke toilet dia... kesian tgk dia keadaan mcm tu... dan jus lobak putih ni mmg byk membantu sementara nk ke vet...
      Masa bw pg vet, dlm kete dia kencing atas kain lapik dlm carrier dia... ms tu dia kencing mmg byk.... pakej sekali berak... kat tpt kencing tu mmg sy nampak ada ketulan2 batu kecik2 atas kain tu... ms tu dr pun check... ckp pundi kencing dia dah tak mengeras dah... but still kena mkn ubat...dan teruskn dgn jus lobak...
      Better sis bw kucing sis ke vet...
      saya doakn moga segalanya di permudahkan dan kucing sis sihat seperti sediakala...

      Delete
  52. Kucing saya pun ada masalah yang sama dia kucing jantan agak gemuk dia kerap kencing tapi setiap kali dia kencing ada darah. Sy ada bg dia jus lobak putih tapi sy tak blend sy potong dan perah ambik dia punya air saja hampas dia sy buang tapi dah sebulan sy bg masih x ok.. tapi sy bg sehari sekali saja pagi. Sy letak dlm picagari. Sy letak full dlm picagari tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Better sis bawa pg vet sbb takut ada jangkitan kat saluran kencing kucing sis... semoga dipermudahkn dan harap kucing sis sihat seperti sediakala.. 😉

      Delete
    2. Assalamualaikum sis..kucing saye pon ade masalah kencing..smalam saye dah kasi dia lobak putih..saye kasi 3 kali..harini bila saya bangun tidur..dkt toilet saye tu ade darah pekat2..adakah tu tanda dia dah boleh kencing?

      Delete
    3. W’salam...
      Pastikan kencing dia semakin cair color dia then baru ok... kalo masih pekat & berdarah... better bawak ke vet takut trkena infection....

      Delete
  53. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  54. salam sis..nk tny..brape lama hideo ambl untuk kencing lpas bagi minum air lobak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W’salam.... sy bg pagi.... petang dia dah blh kencing... 2 kali bagi dlm tempoh 2-3 jam...

      Delete
    2. doc ade bgtau x ape punca boleh jdi mcm tu?? kucing sy dah cba smlm tpi x kncing jgak..skrg dah anta vet untuk flushing..

      Delete
    3. Ada banyak punca, antaranya bagi kucing mkn makanan yg bewarna (sy x pernah bg kucing sy makanan bewarna), litter box dia kotor, atau dia stress... tak minum air yg mencukupi jugak antara puncanya....
      harap kucing awak sembuh seperti sediakala ya... aminnn

      Delete
    4. Aminnn..ooo..sy pun x prnh bgi mknn bwrna..smlm doc dah flushing..tp tiub xbkak lgi..khamis bru pegi bukak..sy pnye kucing doc ckp mngkin faktor baka..tq sis sbb reply cmmnt sy n info yg brguna ni..

      Delete
    5. Alhamdulillah moga kucing awak terus sihat.... sama2 kongsi maklumat utk kebaikkan si anak berbulu 😉

      Delete
  55. As Salam. Kucing saya dah dapat kan rawatan. Sekarang ni dah boleh kencing, tapi keluar darah la pulak. Ya Allah sedih hati ini.apa perlu saya lakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W’salam
      Better sis bawak balik ke vet tu utk rawatan lanjut... takut kena jangkitan kuman atau batu tu tak betul2 keluar.. saya doakn moga segala urusan dipermudahkn dan kucing sis sihat seperti sediakala..

      Delete
  56. Tumpang tanye..kucing sy disahkn trkena batu karang..kene tahan wad dlm seminggu..harini sy pergi vet docter ckp dia dh sedut smua batu karang tp pundi kncing dia masih bengkak,docter suggest dua pilihan sama ada hantar ke hospital vaterinar upm utk x-ray atau cuba pantau di rumah ..adakah sy perlu try dulu lobak putih ni atau batu karang yg kucing sy kena ni dh kritikal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut nasihat dr mana yg terbaik... pendapat sy.... elok juga pg x-try di samping tu... blh juga mencuba jus lobak putih nih... kita berusaha... Allah jua yg menyembuhkan... semoga kucing saudara sembuh seperti sediakala.... aminn...

      Delete
    2. Aminnn..nk tanye lg,klau lobak merah bleh x?dh try cari lobak putih xjumpa..

      Delete
    3. Lobak merah tak blh... lobak putih... 😄

      Delete
    4. Dekat pasaraya selalunya ada....

      Delete
  57. untuk makluman, xray kat hosp veterinar upm dah x beroperasi sejak nov 2017. Saya baru dapat tahu pada 19 apr 2018.

    ReplyDelete
  58. Assalammualaikum sis...sy nk tya skit...sy ad sekor kucing betina...dh 2@3 hr xmkn n mnun...tu pm sy pksa dia mkn n mnum gna syringe...dlm 2@3 hr ni jgkla dia xprnh kencing n berak...kadang2 die tido trbka skit mulut mcm tekak die kering n haus...kadang2 die mcam tercekik pm ad tp xmkn ape2...sy nk bwak prg vet pm cti skrg ni...blh ke sy tau ap mslh die n ad xtips utk die sht mcm biase?

    ReplyDelete
  59. Salam sis ... Sya pnya kucing dia tido air kencing keluar tapi setitik setitik dan jdi basah sampai ke bulu dia .. Apa masalah diaa ? Adakah dia kena batu karang jugak ? Perlu ke berikan air lobak putih ?

    ReplyDelete
  60. Assalam sis.. kcg sya pun x dpt kencing brpa hari.. sya sdh bwa ke vet kerajaan tp teknikal bgtau kcg sya sembelit. Sya iktiar bg mnum jus lobak putih alhamdulillah kcg sya dpt kncing sedikit sedikit..wlupun ddk lama tapi syukurla kcg sya dpt kncing cuma bru saja td kcg sya tkncing msa tdr.. dan msh ddk lama utk kencing keluar shgga 7-9 minit..

    ReplyDelete
  61. Salam sis.. Berapa banyak nak kena bagi minum air lobak putih tu. .

    ReplyDelete
  62. W’salam.. bg 1.5ml utk kucing dewasa utk kitten 0.5ml dah memadai...

    ReplyDelete
  63. As salam..angaran brapa kos utk rwatan kucing trkena btu karang d pringkat awal dh 2 x sy tgok bubu sy x leh kncing..kucing jntn, tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. anggaran rawatan bergantung kepada klinik yang berkenaan.
      Kucing saya dah lama tak kena....jadi saya kurang pasti kos rawatan sekarang..
      Semoga dipermudahkan segala urusan......

      Delete
  64. Salam sis klw penis kucing dh bengkak mcm mna bleh bgi mnum jus lobk tk sya tk prna bgi mnum tu sya bgi mnum antibiotics yg untuk urg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAHAYA bagi ubat manusia pada binatang. Please HENTIkan.....
      Sila bawa kucing ke klinik haiwan untuk dapatkan rawatan.
      Saya cuma berkongsi sedikit info dan saya bukan dr haiwan.
      Lebih baik dapatkan nasihat daripada DR di klinik haiwan yang berhampiran....
      Semoga dipermudahkan segala urusan....

      Delete
  65. kucing sya 3x da sambung hos gara2 nda dpt kencing,skrg da bg lobak putih tp kencing dia asyik ada darah..knpa tu ya?

    ReplyDelete
  66. Assalammualaikum. Kucing sy terkana batu karang, pergi vet, pun xleh buat apa2.just vet bgthu cari nenas batu. Maklumlah bukan sng nak cari nenas batu. Sy tnya dlm group diorang ckp bgi lobak putih. Sy pum bagilah, alhmdulillah x smpai 10mnt kucing dh kencing. Tapi masalahnya kucing sy x daya nak bangun, apatah lagi nak berjalan. Mntk pndpt apa perlu sy buat untuk tindkan setrusnya

    ReplyDelete