Monday, November 21, 2016

FENOMENA SUPERMOON

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Ok..hari ni nak cerita tentang fenomena Supermoon.

Sebelum tu...jom tahu...apa itu supermoon...

Supermoon atau lebih dikenali dengan nama saitifiknya iaitu Lunar Perigee adalah satu fenomena bulan penuh yang kelihatan lebih besar dan terang. Bulan akan dilihat 14 peratus lebih besar dan 30 peratus lebih cerah daripada hari biasa. Istilah supermoon pertama kali dikemukankan oleh ahli astronomi, Richard Nolle pada tahun 1979 [Wikipedia]
 
Hari ni agak teruja nak bercerita pengalaman masa kecil saya melihat super duper moon nih....hehehe.... Memang ingat sampai dah berumur nih.... sebab belum pernah lagi tgk super duper moon macam gitu selain dari melihat gambar sahaja..... [zaman dulu x de camera phone.....sibuk dengan main batu serembannn....hehehe...]

Okay...... Peristiwa ni berlaku semasa umur saya dalam lingkungan 8-9 tahun....dalam tahun 1988 - 1989 [lebih kuranglah hehee......lupa ingatan la pulak tang umur tu....] Masa tu saya dengan seorang lagi sahabat saya....kitaorang baru je balik dari pasar malam [jalan kaki je....sebab dekat jugaklah dengan kawasan rumah masa tu...]. Kalau zaman2 era 80an tu....pasar malam tu memang meriah sesangat...sebab masa tu.... kat pasar malam lah kita dapat beli apa2 jenis kudapan pun..... so...mak ayah pun tak risau sangat nak lepaskan anak2 pg ke pasar malam......sebab ramai dan meriah.....lagiii mana ada kes2 culik semua niii.....dulu kes2 begitu kurang ok......

So...masa balik dari pasar malam.....tiba kat bukit tempat kitaorang selalu main......[sebelum sampai rumah] tetiba terasa semacam.....eh kenapa terang sangat memalam nih......lepas tu terus pandang ke langit..... masa tu saya nampak ada bulan yang sangat2 besar siap ada satu lagi lingkaran di sekeliling bulan tersebut.....ianya berada kat langit yang luas.... bulatan yang sangat2 besar yang tak pernah saya lihat seumur hidup saya [seusia itulah kan....hehehee]..... kami berdua terpegun dan tak terkata apa-apa.....[tahu je lah bebudak dedulu.....depa ni naif banyakkk.....hehehee...]. Sehingga kelihatan jelas cahaya yang sangat2 cantikkkk.....

Masa tu saya dan kawan saya berpelukan ketakutan....ye lah bebudak kan....masa tu memacam kitaorang ingat......makhluk asing lahhhh.... ufo ke datang nak tangkap kamii....atauuu...serigala jadian [merepek bebudak].....hehehe....dua2nya terus berlari laju2 balik ke rumah masing2....tak berani nak keluar dah.... masa balik tu.....saya ada bgtahu kakak saya....saya kata...kenapa bulan nampak pelik kat langit.......tapiii kakak saya buat tak tahu je....nak bgtahu mak...masa tu mak dah tidur rasanya......dan perkara tu saya ingat sampai sekarang.....

Bila berlakunya gerhana matahari atau bulan.....saya selalu teruja nak tgk....adakah sama seperti yang pernah saya tgk bertahun2 lamanya dulu...namun...sehingga kini...saya tak lagi berpeluang tgk kejadian seperti itu walaupun tahu lah..bagaimana terjadinya gerhana bulan dan matahari tu....

Minggu sudah.........heboh orang memperkatakan ttg supermoon...... sekali lagi keterujaan saya untuk melihat....adakah yang saya lihat 29 tahun lepas [ehhhh banyak nyaa tahun......uwaaaa....dah berumur banyak rupanyaaa.....hahahaa] tu adalah supermoon yang dikatakan hari ini........ namun malangnya.....saya cuma dapat melihatnya dari jarak yang jauh...cuma cahayanya agak terang berbanding biasa kerana posisinya yang berada hampir dengan bumi.

Malam semasa melihat supermoon [14/11/2016] tu juga saya cerita dengan mak tentang kejadian 29 tahun yang lepas.... entah kenapa bila cerita tu...hati saya sebak..... saya melihat bulan yang sama....namun...dalam keadaan yang berbeza.... terus je mak cakap.... Allah bagi peluang untuk melihat kepada anak yang tidak berdosa tentang kekuasaanNya.... seumur hidup mak....memang mak tak pernah tengok kejadian seperti itu............

Mungkin di negara2 barat, pemandangan itu sangat biasa pada mereka....tetapi tidak pernah pun berlaku di negara kita.....itulah kekuasaan Allah..... mana tahu...kalau ada rezeki.....dapat tgk bulan yang cantik seperti itu lagii di negara lain......mana tahuu kannn.....hehehe....[InshaaAllah]

Apa2 pun saya bersyukur sangat2 dengan nikmat yang Allah tunjukkan kepada saya dan sahabat saya.... Moga ianya menjadi ingatan yang amat bermakna dalam sejarah hidup saya......=)))


[kredit to Google image]

Beginilah rupanya bulan yang saya tgk masa tu [cuma cahayanya lebih terang dan bersinar dari gambar tuuu.....nampak sangat indah dan cantikkkk] .cuma ada satu lagi lingkaran bewarna hitam di sekeliling bulan tersebut.

Susahkan kita nak lihat bulan sebesar ini di negara kita....Tapiii Allah bagi kesempatan pada saya untuk melihatnya pada ketika usia saya 8-9 tahun.... alhamdulillah.....

Ada juga la saya try search kejadian2 yang berlaku pada tahun2 berkenaan...tapiii macam tak ada apa maklumat pun..... kee....saya yang tak habis explore.... whatever lahhh......yang penting saya dapat tgk.....=)))
 
Terima kasih kerana membaca entry ini =)))



Tuesday, November 15, 2016

HELLO NOVEMBER

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Lamaaanyaaaa tak update blog. Sedar2 dah pertengahan November dah.... tak lama lagi dah nak masuk tahun baru..... cepatnya masa berlalu meninggalkan kita.

Tahun ni macam2 perkara yang berlaku. Pernah saya katakan...tahun ini adalah tahun ujian buat saya dan suami serta keluarga... Ada perkara2 yang boleh saya ceritakan disini dan ada perkara yang saya perlu simpan sendiri. Dalam hidup manusia...tidak semua perkara perlu diceritakan kepada orang....PASTI ada beberapa rahsia yang kita hanya bercerita dengan Allah....kerana pertolongan manusia hanya setakat yang termampu...namun pertolongan Ilahi....diluar kemampuan dan jangkaan kita.... InshaaAllah....atas keyakinan itu.... moga jiwa2 kita mampu untuk menghadapi apa jua ujian dariNya.

Dalam kesedihan dan kedukaan....Allah datangkan kegembiraan....dalam hujan ada pelangi...itulah yang terjadi dalam hidup saya tahun nih.....yang PASTI yakin dan terus yakin dengan takdir Ilahi....walaupun kita tidak mampu menggapai apa yang kita ingin dan impikan.... Allah memberi apa yang kita perlukan...kerana tidak semestinya apa yang kita impikan itu akan mendatangkan kegembiraan dan kebahagiaan dalam hidup kita....sebaliknya.....apa yang kita perlukan dalam hidup kita yang Allah bagi pada kita.....itulah satu kepentingan yang akan mendatangkan kegembiraan dan kebahagiaan buat kita. Dengan cara yang bagaimana.....jom kembali pada keyakinan kita pada Allah.... Senantiasa bersangka baik dengan Allah.... itulah yang saya lakukan.......alhamdulillah....hati redha menerima ketentuanNya. Dan kini....saya mampu tersenyum....syukur ya Allah....

Beberapa bulan kebelakangan ni pun...saya agak sibuk dengan rumahku syurgaku.... ada banyakkk benda yang nak diselesaikan.....hehehe....adoiyaiii...semuanya menguji kesabaran....maka bersabar je lah dengan kerenah manusia ni ye..... seperti saya katakan tadi....bersangka baik je lah...... =)))

Actually...komputer saya ni pun baru je keluar wad.... sehari je pun....tapii sebelum nak masuk wad tu.... tertangguh tangguh nak hantar kedai repair..... alhamdulillah ni dah sihat dah....cumaaa..... tak boleh nak transfer gambar dari phone la pulakkk....sedihhh.....nak masukkan gambar direct dari phone ke blog ni...kemalasan yang tepuuu melanda....hehehe

InshaaAllah....nanti kita jumpa di entry akan datang.....tapiii dalam beberapa minggu ni......saya nak selesaikan segala urusan2 saya...semoga segalanya dipermudahkan...=)))




Terima kasih kerana membaca entry ini =))