Thursday, January 26, 2017

BELAJAR UNTUK BERDIAM

Jika berkata kata itu perak
Diam itu adalah emas


Berfikir sebelum berkata-kata, jangan berfikir sesudah berkata-kata
Sebab, sebelum perkataan keluar, kita punya.....apabila sudah keluar....orang punya.
Dari kata-kata, kita mendapat banyak kawan dan lawan.

Bila kita bertegang urat mempertahan kebenaran di pihak kita tetapi tidak endahkan.... di mana akhirnya....kita juga dipersalahkan....mesti kita rasa sakit hati....sedih dan mengatakan yang dunia ni tak adil untuk kita.

Tenang lah....kerana ketika kita berteriak sekalipun mengatakan kebenaran kita....namun sedikitpun kata-kata kita tidak diendahkan...... ketahuilah......dalam banyak2 perkara..... kecil atau besar....nyata atau ghaib...Allah tahu segalanya..... maka...serahkanlah kesemuanya pada penilaian Allah.... lambat dan cepat..... PASTI kebenaran akan terbukti juga.....

Dan diam itu adalah lebih baik...hikmah berdiam apabila di fitnah.....di hina....di keji......Allah akan bagi kemuliaan padanya...... janganlah kita ada rasa terancam dengan rancangan manusia...kerana kehendak Allah mengatasi segala kehendak manusia....

Contohilah kisah Nabi Yusuf......apabila baginda dicemburui oleh adik beradiknya sendiri ......apabila baginda di fitnah dan apabila ujian demi ujian yang terpaksa dihadapi.......Nabi Yusuf tabah menghadapi kesemuanya itu.......kerana keyakinannya pada Allah mengatasi apa yang dihadapinya di dunia sementara ini.....Dan di akhirnya....Allah memberi kemuliaan pada Nabi Yusuf dimana adik beradiknya sendiri akhirnya tunduk hormat padanya...... Fitnah yang dilemparkan akhirnya terbongkar kebenarannya.......dan akhirnya beliau diangkat sebagai pembesar yang dihormati dan disegani.......itulah pengajaran yang selayaknya untuk kita mengambil iktibar....

Biarkan mereka terus bercakap.....sampai satu masa...apabila mereka sudah penat untuk berkata-kata.....maka...mereka sendiri akan diam........Allah tahu niat kita......Walaupun hati memberontak untuk menjelaskan kebenaran.......bila bicara kita tu nanti pasti akan mendapat tentangan...... maka....teruslah berdiam.....Ujian kita tidak sama.......namun tindakan yang diajar oleh agama itu pastinya sama....tiada agama yang menyuruh untuk membuat kemungkaran....semuanya mengajar kebaikkan....maka...lakukanlah kebaikkan......InshaaAllah....ada jalan yang terang akan menyinari jalan2 yang bakal kita lalui itu nanti.....

"Wahai anakku...
usahakanlah agar mulutmu
jangan mengeluarkan kata-kata yang busuk dan kotor serta kasar,
kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri.
Kalau berbicara,
usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain"

~pesanan Luqman Hakim~




Terima kasih kerana membaca entry ini!

Thursday, January 12, 2017

SUKASUKI SHARE PENGALAMAN =)))

Nampak tak tajuk kat atas tu...
Tak tahulah....masuk je tahun 2017 ni...memacam pulak nak tulis....hahaha....

Hari ni macam tergerak hati nak berkongsi pengalaman.....bagaimana saya berusaha sedaya upaya nak menjaga aurat saya....walaupun tidaklah begitu sempurna dan masih ada banyak kekurangan sana sini.....janji usaha tu ada..... cuba nak berubah perlahan lahan......yang penting harus istiqamah.....terus nak jadi baik dan baik....pelan pelan kayuh ok.....doakan yang terbaik untuk saya.....ni just nak share tentang aurat....salah satu daripada yang utama yang perlu di jaga rapi oleh kaum wanita menurut islam......=))))

Pengalaman....

Sebelum ke umrah....
saya memang tak benar2 faham tentang aurat wanita....saya mengaku.....
pemahaman saya ialah.....kita perlu menutup aurat kita.....iaitu rambut dan tidak berpakaian menjolok mata......[itu yang saya tahu dan faham....] Tetapi ......rupanya.....aurat wanita hanyalah wajah dan tapak tangan sahaja...selebihnya perlu dijaga dan ditutup dari pandangan yang bukan mahram kita....
Saya dengar ceramah yang diberi oleh ustaz dan ustazah ketika saya berada di tanah haramain...

Bila kat sana...memang kemain menjaga aurat......sebab set dalam otak...kat sana nak buat ibadat....memang nak kejar pahala dan nak buat banyak2 amal ibadat.....itulah tujuan dan harapan saya ke sana....

Bila dah balik umrah......
Saya mula terlupa untuk menjaga aurat saya....
saya lalai....mungkin juga terlupa...kerana environment saya yang tidak mendorong saya ke arah itu....
[ni exclusively kakak mengaku....bukan buka aib sendiri...tapiiii ni pengalaman saya....]

Beberapa bulan jugaklah...selepas balik dari umrah....saya abaikan aurat saya....[abaikan bukan bermakna saya membuka aurat saya...tetapi....tidak ada kesempurnaan dalam menjaga aurat tu.....=))]

Alhamdulillah.....saya ada kawan yang selalu ingatkan kawan2 dia tentang aurat.....
Ada satu post beliau dalam fb....saya ingat lagi la....dia post ada cartoon wanita [dah lama la tapiii...] yang menyatakan tentang aurat wanita....dan dari situ...terbuka hati untuk istiqamah menutup lengan dan jaga aurat saya.....alhamdulillah..... Allah jugalah yang gerakkan hati saya untuk berubah....[dengan hanya melihat gambarajah cartoon tu je.....]
Memula...saya pakai stokin.......itu pun ada yang tegur....
"amboiiii ustazah...dah pakai stokin...."
kemain kannn....tapiii saya ok je bab tegur2 macam tu....biasalah...permulaan.....memang begitu...sebab kalau dulu kita kemain la bergaya sakan [tak la sakan sangat.....bukan lawa sangat pun....perasan je lebih...].....sekarang...kita cuba kurangkan....[bukan bermakna bila dah nak berubah....kita abaikan penampilan diri.....bukannn......cuma kurangkan sikit supaya tak nampak menonjol sgt......zaman tu dah berlalu....heheheee...] tapiiii saya akui.....saya berubah tu perlahan2.......try dulu pakai stokin.....lepas tu sarung lengan........saya cuba labuhkan tudung saya walaupun masih ada nampak bahu saya.....sebab saya juga baru tahu....bahu untuk kaum wanita itu juga aurat....so..kena turunkan tudung tu menutupi bahu........[pelan2 kakak cuba ok] dan ada baju2 saya yang mana dah tak sesuai tu...saya ketepikan...tapiii ada la jugakkkk...yang saya pakai.....[pelan pelan kan saya kata tadiii....faham takkkk.....hehehehee....]. Saya cuba nak pakai jubah atau dress.....lama-lama bila tgk jubah dan dress tu.....saya jemu......so...ubah....pakai baju yang berfesyen.....tapiii masih jaga aurat saya.....dan ada ketikanya.....saya akui....dalam nak berubah nih.....memang banyak sangat2 ujiannya....teringin nak pakai macam tu.....macam ni.....sebab saya ni jenis yang suka perasan nak cantik........[sangat...]

Pengalaman memula pakai sarung lengan tu...... masa buat umrah...memang langsung tak ada masalah....... pakailah seharian pun..... tapiii bila dah balik sini.....saya pakai masa ke tempat kerja....tetiba tangan saya naik gatai2..... rupanya kain tu tak sesuai dengan kulit saya.....dengan cuaca kat sini....[kemain sangat syaitan nirrajimmm menggoda saya.....] terus campak ke tepi...... tapiii disebabkan bertekad....nak berubah..... saya beli sekali gedabak...macam2 color..... cotton punya.... bila pakai.......longgar...sebab lengan saya kecik...... kannnn.....bila nak jadi baik ni....memang seronok betul dengar godaan syaithonnnn......hahahaa........ lepas tu....dah rasa rugi beli.......saya ambik inisiatif lain.....saya mintak kawan saya jahitkan seinci dari lebar sarung lengan saya tu supaya bila saya pakai tak longgar.....then...bila dah pakai.........terus rasa selesa......... alhamdulillah sehingga kini....kalau tak pakai.......saya akan rasa lain......sama jugak dengan stokin........

Saya selalu berdoa dan berdoa.....semoga akhlak saya juga terpelihara....saya nak istiqamah....saya nak berubah.....walaupun hakikatnya...perangai tuuuu......memang agak susah jugaklah nak berubah.....tapiiiii satu cara......saya belajar untuk berdiam..... cuba menjarakkan diri saya kalau ada yang saya rasa dia tak suka kat saya......kalau kita rasa dia tak sesuai dengan kita....macam tak sekepala lah.....so..dari saya dan dia sakit hati....baik kita ambik step ke belakang dan diam......berkawan tetap akan kawan...tapiiii tak melampau lampau........tu yang saya buat lah.....kadang2...kita kena didik hati kita.....pasti ada sebab orang tak suka kita.....so... cuba perbaiki diri dari semasa ke semasa......=)))) [ok ni dah masuk bab lain.....tetiba....]

Alhamdulillah...sekarang masih tengah berusaha untuk istiqamah menjaga aurat.....penampilan dan perangai saya....

kadang2.... bila kita cuba nak ubah orang.....kita nak nasihat orang.....kita dahulu kena berubah....kita dahulu kena istiqamah....kita yang kena tunjukkan akhlak yang baik.........

Dan bila kita dah berjaya menempuhi semua tu......kita tak boleh nak tarik orang lain dengan secepat mungkin untuk berubah.....sedangkan...untuk tempoh kita nak berubah tu pun mengambil masa yang agak panjang........ banyak ujian2nya walau hanya tentang satu bab iaitu aurat....belum masuk bab bab lain.....

Berapa banyak tentera syaithonnn nirrajim tu yang datang menggoda.....once bila kita ada niat nak berubah dan tgh berusaha ke arah kebaikkan tu......Ketua general syaithonnn yang akan datang menghampiri kita [hahaha]..... banyak godaan2 nya....kalau kita tak kuat.....mungkin kita juga akan berhenti usaha kita tu di pertengahan jalan......

Bila saya cuba nak berubah......saya sendiri menghadapi dugaan2 tu....so..saya amat amat faham dengan situasi tu.....[mungkin ada orang yang mudah menerima untuk berubah......]

Kadang2...nak keluar rumah...nak ke kedai sekejap pun....mana mungkin kita beria ia nak pakai sarung lengan kan.....stokin......so...apa alternatifnya......cardigan panjang saya sentiasa ada tergantung untuk saya capai untuk kes2 yang sebegitu....paling kurang....cardigan tu boleh menutupi pergelangan tangan kita.....dan melepasi pinggul kita......kasut.....saya akan pakai kasut sarung yang ringkas.....atau sediakan stokin kat dalam kete.......InshaaAllah.....sedikit demi sedikit....kita akan terbiasa begitu.......yang ada anak....mana nak kisahkan anak lagi.....kita kena faham dulu bagaimana situasi kita yang tak ada anak pun macam payah kan....apatah lagiii yang dah ada anak....kadang2 tudung pun diaorang tak sempat nak betulkan.......so...sila faham.....jangan mendesak.....siapa yang tak nak ke arah kebaikkan......

Saya cukup tak suka bila kita cuba nak mengajak kearah kebaikkan....
Dalam pada masa yang sama...kita memburuk burukkan orang lain....kita seolah memaksa orang untuk ikut cakap kita....

Contoh.....

Dalam nak berdakwah....kita burukkan orang yang tak pakai tudung..... yang tak sempurna pakaiannya..... keluarkan status yang mengata orang2 yang tidak sempurna penutupan auratnya..... mengeluarkan perkataan yang tidak sepatutnya.....

Mungkin apa yang dia cuba sampaikan tu adalah betul dan ada faktanya..... tetapi...cara penyampaian dia tu tidak menepati pandangan orang yang membaca......[betul kita kena berani menegur...tetapi....menegur itu ada caranya....]

Salah satu punca untuk saya berubah....hanya dengan melihat cartoon dakwah yang kawan saya share...tanpa memburuk burukkan orang lain dan tak ada caption pun....dia sekadar share untuk renungan sahabat2nya.......saya nak berubah sebab diri saya....sebab saya takut balasan tuhan.....saya nak jaga aurat saya.....wanita antara yang mudah untuk masuk ke syurga.....tetapi......ramai dikalangan wanita yang menjadi penghuni neraka........nak kejar syurga....kenalah berusaha dan istiqamah.....

Jadi....saya rasa tak perlu nak keluarkan statement yang mencemuh dan memburuk burukkan orang lain.....awak sendiri dulupun tak sempurna.....awak dulupun nak berubah mengambil masa yang sangat lama....dan awak juga berubah bukan atas desakan sesiapa.....bukan sebab paksaan....sebab utama kerana hidayah Allah telah sampai pada awak.......dan siapa kita untuk menjatuhkan hukuman pada orang lain........ahli agama yang bertauliah pun ada mengatakan.....bila kita dah menasihati secara berhemah.....memberi panduan dan tunjuk ajar......namun masih tidak berjaya.......berdoalah secara senyap...agar sahabat kita yang mana tidak sempurna auratnya untuk di beri hidayah agar Allah buka pintu hatinya untuk berubah......doalah yang terbaik...
bukankah kita juga perlu menjaga hubungan sesama Allah dan hubungan sesama manusia......

Kita tidak tahu pengakhiran hidup kita macam mana....
ada yang permulaannya baik dan pengakhirannya buruk [nauzubillh]
ada permulaannya buruk dan pengakhirannya baik.....
dan ada permulaannya baik dan pengakhirannya juga baik.....

Semuanya atas rahmat Allah....kita nak masuk syurga pun atas rahmat Allah.....

saya kurang setuju...bila acapkali kesilapan2 yang sahabat kita pernah lakukan....secara terang...kita tegur dia di hadapan kawan2 kita...... seolah memalukan dia.....komen seolah kita pandai sangat tentang agama.....mungkin betul tindakan kita...tetapi...cara tu salah....

menegur jangan sampai memalukan.....tegurlah dalam message....supaya dia sendiri tak malu dengan statement dia....bila kita jaga aib orang.....Allah akan pelihara aib kita.....

Sama juga kalau kita nak berdakwah nak mengajak ke arah kebaikkan....
nak share sesuatu statement....just share....tak perlu ada rumusan dari kita sendiri....nak tambah2......
share je lah.....awak tak payah nak bagi conclusion awak sendiri yang nak sakitkan hati sapa-sapa.........dah terang2 dalam stetement tu dah tulis.....dan yang menulis artikel yang awak nak share tu ahli agama yang bertauliah yang awak percayai....awak yakin...maka...kalau awak rasa sesuai awak just share sebagai info berguna kepada sahabat2 awak....

Disebalik detik hati manusia...Allah saja yang tahu segala...mungkin terdetik kat hati dia......dia nak berubah....[kita tak tahu impian dan harapan orang......] kat situ je pun kita dah dapat pahala......mungkin dia perlukan masa yang sesuai......

Kita ni pendosa yang selalu je berbuat dosa..........kita bukan maksum.....

Setiap orang akan melakukan kesilapan.....setiap orang ada dosa yang di pikul....sama seperti diri kita sendiri.... tak ada yang sempurna...

Honestly....bila kita istiqamah nak berubah.....Allah akan bagi pandangan yang indah pada kita bila kita melihat sahabat kita bertudung labuh......dan secara peribadi...saya memasang impian untuk mengikut jejak langkahnya...... tapiii...saya akui kekurangan saya.....saya belum sepenuhnya bersedia....nak buat secara perlahan lahan....inshaaAllah....biar penampilan selari dengan akhlak saya.....itu yang saya harapkan...yang penting....nak berubah bukan sebab nak nampak cantik pada pandangan manusia....tetapi....nak nampak cantik dan nak dapat pahala dari Ilahi......

Jom berubah kepada kebaikkan...semoga kita dapat bertemu dalam syurga Ilahi.....

Allahumma amin.....


Kadang-kadang, Tuhan itu ada banyak cara untuk cuit dan jentik kita.
Agar kita tidak terus mengelamun di dunia dan sedar bahawa kita masih belum ada di syurga.
Selagi kita belum ada disitu, selagi itulah kita tidak sepatutnya berhenti berusaha.
Memang betullah kita tidak akan tahu siapa yang akan masuk syurga sesungguhnya. Tetapi kita boleh tahu dan nampak siapa yang sedang berusaha untuk memasuki syurga
~Aku Chenta ALLAH~



Kredit: Bahagian Dakwah JAKIM
(saya cuba cari balik cartoon yang menggerakkan hati saya untuk berubah tu....tapiii tak jumpa....)






Terima kasih kerana membaca entry ini!

Thursday, January 5, 2017

FIRST WALIMATULURUS FOR 2017

Assalammualaikum dan salam kasih sayang jiwa2 kesayangan Ilahi....moga hari ini mendatangkan sejuta kebaikkan buat kita semua.....Allahumma Aminn...

Hari ni nak cerita tentang majlis walimatulurus anak sepupu saya di MH Hotel Sg Siput pada 1.1.2017.

Masa ni saya dah tak berapa sihat....demam selsema melanda.... musim orang demam....dalam rumah saya....kakak yang sulung yang pertama kena demam...lepas tu saya.....lepas tu kakak atas saya....dan latest yang demam...anak sedara saya....berjangkit jangkit....

Ok..kita tinggalkan bab demam2 tu ye....hehehe...
Adik beradik saya kecuali abang saya...semuanya balik untuk menghadiri majlis resepsi anak sepupu saya tu. Maka semacam kenduri lah rumah mak saya tu..... saya suami dan anak2 sedara lelaki....tidur di my baiti jannati....walaupun belum complete sepenuhnya....tapiii setakat nak tidur tu.....tak jadi hal lah...... tak payah pasang air cond katanya...... sejuk ya amat rumah tu....bila mereka kena tidur di ruang tamu rumah saya tu......heheheehe.....sejuk sangat katanya......

Ok...berbalik pada walimatulurus sepupu saya tu....... Tema yang ditetapkan...untuk lelaki....kena pakai baju batik manakala untuk wanita pula tema pakaiannya songket. Tapiii....kitaorang memang lupa sangat bab pakaian tu....so...semuanya main redah je pakai ikut suka hati kitaorang je.....hehehe..... kalau nak ikukan kena pakai songket....memang ada baju songket...tapiii sebab terlupa tuuu......tak kisahlah kannn.......

Masa masuk dalam ballroom tu.... baru terperasan....ehhh apasal semua lelaki pakai batik....dan tak ramai wanita yang pakai songket sebenarnya.... cuma tuan rumah je yang pakai songket.....hehehe.....Tak kisah lah tuuuu......janji kita datang memenuhi undangan....


Gambar kami....mak2 dan pak sedara serta sepupu sepapat yang ada....


Dengan kakak2 saya..


Saya suke gambar nih....sebab ada terselit wajah budak comelllll yang tgh dok tgk muka mak dan pak sedara tgh berposing......heheheee....


Dengan mak, kakak2 saya dan sepupu saya...

Gambar pengantin memang tak sempat nak snap pun....sebab memasing sibuk makan dan jumpa dengan mak mak sedara dan sepupu sepapat..... memang meriah sangatlah.....sebab jarang2 sangat berjumpa dan berkumpul semua.....


Last but not least....harus ada gambar kami berdua.. =)))

Tq kepada sepupu yang menjemput kami ke majlis walimatulurus anaknya.....kira pangkat anak sedara le tu kannn.....dan InshaaAllah...dalam bulan 3 nanti ada lagi kenduri walimatulurus sepupu kitaorang...... nak jumpa sedara mara berkumpul semua..... time2 kenduri macam2 ginilah.....atau hari raya.....Kalau ada rezeki...boleh gathering lagi bulan 3 nanti...InshaaAllah.....

So...inilah permulaan tahun 2017 kitaorang.....seronok jugak...awal2 tahun dah dapat jumpa dengan sedara mara semua....=)))




Terima kasih kerana membaca entry ini!

Wednesday, January 4, 2017

WELCOME 2017


Alhamdulillah....tahun 2016 telahpun melabuhkan tirainya dengan menyimpan sejuta kenangan suka dan duka.....Terima kasih untuk kenangan2 tersebut.......samaada baik atau buruk...kita ambil sebagai pengajaran dan panduan.....InshaaAllah.

Hello 2017....

Permulaan dengan demam dan perut yang tak stable untuk tahun ni.....awal2 lagi dah ada rekod satu MC..... Dah tak sihat....nak buat macam mana kann...hadap kan aje....kita dapat 1 extra cuti yang memang betul2 berehat punya....kena satu injection dr Dr....lepas tu mmg Dr suruh rehat secukupnya.....alhamdulillah....hari ni dah ok dari sebelum.....

Impian dan harapan......

Moga tahun ini mendatangkan jutaan kegembiraan dan keindahan dalam kehidupan.....serta memberi kesihatan yang berganda..... jalan yang terang.....dan hati yang tenang dan tenteram.....

Semoga banyak aura yang positif datang menghampiri kita....InshaaAllah....



Moga saudara2 saya di Syiria, Palestin, Rohingya dan diseluruh dunia yang tertindas......senantiasa mendapat perlindunganNya.... tolong.....jangan berhenti berdoa untuk mereka......tolong jangan abaikan mereka setiap kali kita menadah tangan kepadaNya....

Moga yang sakit di beri kesihatan yang berganda ganda baik.....dan pulih seperti sediakala...dan yang sihat terus menjaga kesihatan demi insan2 yang menyayangi kita....

Moga yang sedih...dianugerahkan kegembiraan berganda.....yang terasa kehilangan....semoga Allah gantikan dengan ketenangan hati dan keredhaan....

Moga yang mana tidak berjaya memenuhi impian di tahun lepas [saya le tuuuuu....hehehe] dapat mencapainya di tahun ini...
yang penting tidak berputus asa dalam berusaha....InshaaAllah...

Moga yang miskin diberi kemewahan dan kesyukuran...
Yang kaya...di mewahkan lagi dan banyak mengeluarkan sedekah....serta menggembirakan orang sekeliling....

Moga yang belum bertemu jodoh....dipermudahkan bagi mereka dalam pencarian....semoga bertemu jodoh yang dapat memimpin tangan kita ke jannah.....jodoh didunia...dan ber jodoh di akhirat juaa.....

Moga yang belum bekerja...di beri pekerjaan yang layak dengan kelulusan dan pencapaian....sekarang....zaman melinium yang mengejar kecerdikan dan kepantasan......harap tercapai apa yang diimpikan dalam pekerjaan...

Moga yang jauh didekatkan....yang gaduh berbaik semula....yang ada kebencian.....Allah hadirkan rasa kasih dan sayang....yang berdendam menjadi pemaaf.....yang dahulu pernah membuat kesilapan....kembali pada jalan yang benar......dan semua yang terbaikkkk untuk kita semuaa......

Yang paling utama....

Semoga di setiap helaan nafas kita....
Kita mengingatiNya...bersyukur kepadaNya.... kerana.....pada waktu dan ketika yang tidak kita sangka2.....DIA boleh mengambil kita untuk kembali kepadaNYA....dunia ini pinjaman sementara....manakala di akhirat itulah yang kekal abadi selamanya......walau tahun demi tahun kita melangkah......ingatlah....di setiap langkah kita pada tahun2 yang akan datang...ianya tidak lagi sekuat sebelum....walau lemah....walau longlai......gagahkanlah langkahmu itu.....untuk tujuan menuju keredhaanNya....itulah didikan Ilahi dalam mengharungi perjalanan singkat di bumi sementara....

Semoga yang baik2 sahaja datang menghampiri kita.....

Hello 2017 =)))


[ehsan google]

Terima kasih kerana membaca entry ini =)))
Selamat tahun baru!