Monday, November 26, 2012

MUSIM RAMBUTAN DATANG LAGI

Assalammualaikum...salam kasih sayang...salam ceria semua...

Pejam celik pejam celik... kita telah pun memasuki 12 Muharram 1434Hijrah
Dan syukur alhamdulillah kerana saya telahpun pulih dari D E M A M dan B A T U K
[fuhhhhh....tersangat lega setelah hampir beberapa minggu memuntahkan kahak yang terlalu banyak yg tersendat di dada...syukur kerana tiada infection]
Jom layan cerita hujung minggu saya bersama keluarga saya... ;)))

Berbalik kepada tajuk... Musim Rambutan... ermmm... orang kata buah rambutan adalah pengubat batuk...[konon2 lah... jangan percaya ok... hahahaa]...Kebetulan kat kawasan dapur rumah saya...ada sepokok rambutan yang buahnya sangat lebat dan dah masak ranum....isinya tebal dan rasanya seperti rasa buah laici....[terliur jugak nih....]. Hampir setiap minggu kakak2 saya balik dan di porch dapur la tempat kami melepak sambil menikmati buah rambutan yang sangat sedap... Malangnya...saya hanya boleh membantu mereka mengambil dan meletakkannya di dalam bakul... melihat betapa sedapnya mereka menikmati buah yang manis tu... batuk saya tidak pulih sepenuhnya... jadi terpaksalah saya menjadi pemerhati kepada mereka2 yang sedang menikmati buah rambutan itu...[time2 mcm nilah nak batuk nye pun.... huhuhuhu.... tapii tak pe...en suami dah pujuk kata... lepas dah baik batuk sepenuhnya....satu lori dia akan belikan buah rambutan untuk saya..... hahahaaa.... mood saya masa dia cakap mcm tu...bukan nak selori.....nak satu kontena boleh........melampau sangat kannn.....ahahahaa].

Di sebelah petang...kakak saya dan en suami saya bersemangat mencantas dahan dan ranting pokok rambutan [hanya dengan bantuan tangga kerana pokok rambutan tu tak la tinggi mana].. saya membantu meleraikan buahnya dan memasukkannya ke dalam bakul... termasuklah budak2 sekalian yang ada..turut sama membantu...sambil membantu..sambil makan.... saya.... bising suruh anak2 itu masukkan kulit rambutan dalam plastik yang disediakan.... [sebenarnya jeles tgk diaorg makan.... hehehee....]

Walaupun hanya sepokok sahaja buah rambutan yang ada...[tak la sedusun dan berpokok2 rambutan yang ada... hihihiii], apa yang pasti... sepokok buah rambutan itu..mencetuskan suasana yang harmoni di petang yang sangat indah.... walaupun saya tidak dapat menikmati buah rambutan yang sedap dan manis itu [pokok pun dah hampir botak dicantas]..namun...saya dapat menikmati susasana itu.... thank you Allah.... ;)))



Gaya en suami memetik buah rambutan...saya cadangkan en suami memetik buah durian seperti ini... ok jugak kan.... hehehee...



Masih sempat berposing... cakkkk cakkk dengan saya.......



Sebakul rambutan...entah bakul yang ke berapa.... ;))

Jom makan rambutan..... [sambil batuk batuk....hehehee....] =)))



Terima kasih kerana membaca entry ini =)))



No comments:

Post a Comment