Monday, October 8, 2018

RESEPI KEK OREN SEDAP

Hye uolls....
Hari ni kakak nak share Resepi Kek Oren Sedap 
[kemain ada sedap tuuu...hahahaa....ehhhsukahatilahhhhh]

Setakat ni...memang ramai yang memuji kek ni sedap....
Dari mak sampailah ke adik beradik yang lain semua pun kata sedap.

Beberapa minggu lepas....mak request nak kek oren. 
So, bersemangat jugaklah saya buat.....demi mak tersayang kan.....

Alhamdulillah dah banyak kali jugaklah saya buat....
Hasilnya memang tidak pernah mengecewakan...
Ala...simple je pun bahan2nya....
dan sangat mudah bagi yang dah biasa sangat buat kek. 
Semacam petik jari je buatnya....=)))


Resepi ni saya ambil dari blog


So jom tengok resepi dia.
Actually resepi dalam blog ni utk 1 bancuhan sahaja...
Selalu saya akan buat 2 bancuhan sekali.

Resepi yang saya share ni utk 2 bancuhan.....
Nak jadikan 1 bancuhan....just bahagikan 2 je lah ea....


Bahan-bahan

300gm mentega
240 gm gula castor (nak kurangkan pun boleh)
320gm tepung naik sendiri - diayak
(kalau nak guna tepung gandum pun boleh,
tambahkan dengan 2 sudu kecil baking powder - ayak)
6 biji telur gred A
4 sudu besar jus sunquick
sedikit parutan kulit limau 
(saya guna 2 biji parutan kulit limau)

ada terselit esin vanila disitu.....terpulag la kalau nak guna pun boleh
tak guna pun boleh je....

Saya guna butter nih je.
Kebetulan pg Aeon ada harga promosi....
jadi kita guna yg ni je lah....
tak sempat nak pergi ke kedai barangan kek.
Ok rasa dia....sedap....

penimbang ni turun temurun dari zaman mak saya.
Dulu mak rajin mem baking dan buat biskut semua tu....
sekarang mak dah pencen buat semua tu....so...kita guna je lah apa yang ada....
benda masih elok lagi..... =)))

Pecahkan dulu telur dalam bekas lain....
Takutlah kot kot ada telur yang busuk ke kan....naya je....

parutan kulit limau....beli je pemarut kat kedai eco....



Cara-cara membuatnya:

Panaskan oven pada suhu 170 atau ikut oven memasing lah.

Putar mentega dan gula sehingga kembang. 
Masukkan telur satu per satu. 
Masukkan tepung berselang seli dengan jus sunquick. 
Part ni saya kacau guna spatula je.
Last sekali, masukkan parutan kulit limau. Kacau hingga sebati.
Masukkan adunan dalam acuan dan masukkan dalam oven. 
Bakar selama 40 minit hingga sejam (jangan sampai rentung sudahlah).
Kalau tak confident, guna je lah lidi. Kalau dah masak mesti tak de yang melekat kat lidi tu. 

Utk 2 bancuhan (seperti resepi yang saya bagi tu)
akan dapat banyak nih. 

Kalau buat 1 bancuhan (separuh dari resepi)
hanya akan dapat satu bekas besar tu atau 2 bekas kecil.

Saya suka masak kek guna bekas aluminium nih.
Kalau nak bagi jiran tetangga pun macam senang je...
bagi je sebekas macam tu kannn....



Siap kek oren kegemaran mak.
kali ni memang mak request nak kan kek oren nih....
So kita buat je lah...bukan susah pun.....=)))




InshaaAllah....
dah banyak kali saya cuba....
resepi ni memang tak pernah mengecewakan....


Selamat mencuba!



Terima kasih kerana membaca entry ini!











No comments:

Post a Comment