Tuesday, August 24, 2021

Part 2- CERVICAL SPONDYLOSIS (SAKIT TULANG LEHER)

Sambungan daripada Part 1 (boleh baca di link kat bawah ni)


Nak share link pun saya dah lupa....punya lama tak berblog... saya menulis ni pun sebab nak share experience saya terkena sakit ni.. 

21 Jun 2021 - Isnin - 8.30 pagi  
Hospital Pantai Ipoh

2 hari sblm nak buat PLDD (Percutaneous laser disc decompression), perasaan tu mcm2. Tapi yg nyata, tgn kiri semakin kebas dan melarat ke kaki kiri pulak. Bila berjalan, rasa sakit dan kebas. So, tindakan sy utk pg jumpa Dr pd hr jumaat tu sgtlah tepat. Keadaan semakin hari semakin teruk and now sy fahamlah kenapa Dr nak buat cepat procedure tu tanpa suruh saya buat fisio terlebih dahulu. 

Sblm nk jalani procedure tu, harus kita jumpa mak (ai kan anak manja....hahahaa...) mintak mak doakan agar semuanya berjalan lancar.  Maklumlah di musim pendamik ni...jangan kata nak ikut tunggu sekali... nak dtg melawat pun mmg tak dibenarkan.... Rasanya lebih elok begitu untuk kurangkan penyebaran wabak.... dan mak pulak warga emas yang berisiko tinggi pulak tu terhadap jangkitan.....tak sesuai pun nak dtg ke apa ke... apa gunanya ada pakcik... dialah yang dok mengadap saya dari pagi sampai ke malam.... tgk umurlah...bukan budak2 lagi ye dak...ahahaa... tapiii tetap mengaku anak manja omak....(ngengada kann).

Masa nak balik dari rumah mak tu... rasa esoknya macam nak pergi berperang...ahahaa...menitik juga air mata ai.. bila dengar je ayat mak..."semoga selamat semuanya.....mak doakan..." (ada nada sebak disitu) dan masa tu lah teringatkan abah… aaargg macam2 perasaan… al maklumlah, seumur hidup (dah umur 40an ni lah) baru ni first time nk masuk ke OT(emo kejap). Masa kecik adalah masuk OT...tapi tu masa tak de perasaan....so tak payah kiralah kan....hehehe...

8.30 pg Isnin tu, awal2 dah tercangok kat depan klinik. First thing, nurse tu akn buatkan slip utk kita buat swab (procedure wajib sblm nk buat ot & admitted). Tunggu ada staff yg akn ambik kita dan bwk ke tpt swab. Mmg tak ramai lah kannnn… sy pg je, terus kena buat. Ko rasaaaa… ni first time buat swab test. Kalo saja2 nk buat mmg takkkk lahhh… So perasaan saya masa tu lbh kpd excited dan nk tahu rasanya mcm mana (pelik2 kan.. hahaha). Sy suruh suami ambik gambar tapi jgn post (confirm muka hodoh nak mam hahaha). Sy kena buat swab kat hidung. Dedua belah… lps tu suami ckp…. Mmg tak blh post… muka awak hodoh… kecik beso kecik beso aku tgk org tua ni.. tapi malas nak derhaka… sebab kejap lg nak masuk ot... kang tak sedar terus naya.....hahaha… 

Pengalaman swab (sajalah nak share) 

Memula rasa nerves la jugak… sekali terus je nurse / Dr yg buat swab tu suruh dongak sikit.. then cepat2 masukkan benda kecik dan runcing dlm hidung, lps tu dia pusing2 ntah berapa kali lps tu dgn pantas masukkan benda tu jugak kat lubang hidung lg satu pusing2 dah settle… tapi rasa dia…. Lps tu mmg hidung ko akn berair pakej sekali dgn berair mata… hahahaha… tapi lps 5 minit mcm tu.. dah tak rasa apa2. Ok je lah… tapiiii… kalo ko suruh buat sekali lagi… mintak hampunnn ya.. sbb perasaan tu dah x sama… memula ni ko excited… kalo dah kali kedua ketiga.. ko dah blh bayangkn mcm2 perasaan… hahaha…(ntah apa2 je kan).

Lps buat swab test, sy di tempatkan di satu bilik khas utk kuarantin diri sampailah keluar result. Lbh kurang 2 jam baru keluar result. So ms ni tak blh ada yg teman.. kebetulan ms dok kuarantin dlm bilik tu ada sorang kak ni.. dia pun nk admitted & laser kat pinggang sbb slip disc  jugak tapi Dr yg berlainan. So ms ni lah berpakat dgn kak tu nk bilik sekali… hahaha… cumanya kak tu jalani procedurenya esok.. sy hari tu jugak… puncanya.... pakcik nak suruh ambik bilik sorang kononnya dia nak la jaga isteri dia nih.....tapiii disebabkan pendamik ni... hospital tak benarkan sesiapa pun tunggu pesakit di ward... so tak kan ko nak jerat diri sendiri dok bilik sensorang pulak.... memang tak lah.... ahahaha... tapikan...kalaulah hospital benarkan org jaga dan tetapkan rules...sapa yg nak jaga..kena buat swab test...pada saya ok jugaklah... sebabnya...kalao duduk bilik sorang lebih selamat kot...sebab ko tak kan terima pelawat untuk patient yang lain tu kat dalam bilik tu kan... KL boleh je kan... kat sini mmg tak boleh....akur je lah kan....pada saya ok je memana pun.... ko dok bilik sorang ke apa ke....tetapppp sakit kannn....cuma dari segi keselesaan je lah.... tak pyh nak pakai tudung sepanjang masa... sakit sakit jugak....aurat ko kena jaga jugak kan....

Ms dlm tempoh ms kuarantin tu, nurse ambik darah, ambik bacaan tekanan darah & check suhu badan. Lps tu bg baju ot… dia suruh tanggal semua… hahaha… ko kena akur dgn rules ni… nak tak nak… malu tak malu… kena jugakkkkk… (tutup muka dgn topeng doraemon). Saya bgtahu kat sini sebab ini pengalaman pertama saya....bila sahabat2 cite pengalaman derang masuk ot sebab nak beranak.... sekarang saya fahamlah kan perasaan tu...ko kena ketepikan malu.... tapi jujurnya... memang saya malu....ahahaaaa....

Lbh kurang dua jam jugaklah. Tgh sembang2 dgn kak sebelah tu...share pengalaman sakit...(sbb kami berdua je) nurse ketuk pintu suruh sy salin baju ot segera sbb result dah keluar & Dr dah ready kat ot. Terus call suami… tapi sblm tu sempat tanya nurse.. result swab sy ok tak… (takut lah jugak… walaupun mmg sy tak kemana punnnn.. sajalah nk beramah mesra dgn nurse tu… hahahaha). Kalo tak ok tak kan blh terus dgn procedure ye dak… mmg kakak sblh tu blh gelakkan sy lahhhh.. tak pe kak.. hiburan utk akak jugak.. bila sy salin baju ot tu… sambil ckp kat kak tu… kak tutup mata kak… jgn tgk… sy….maluuuu… hahaha… nurse ambik sy dgn wheelchair… dan dia bg blanket utk tutup kaki kita… so sepanjang dia bwk tu… mmg sy x pandang org… bila dah sampai nk masuk bilik ot, nampak suami dah siap tunggu sy kat luar tu… dia siap ambik gambar… sambil tu sempat pesan kat dia….awak jgn post kat fb…. Gambar buruk sy mcm ni… hahaha (ko rasa dia nk dengar cakap aku…. Hahaha). 

My first experience di bilik OT (saya rajin nak share...kalau berminat bacalah.... ahahaha)

Sebelum masuk ke dalam ruang bilik recovery/menunggu giliran utk masuk ke OT ada satu bilik… sy disuruh baring atas katil then baru derang tolak sy di bilik menunggu tu. Kat situ.. nampaklah ada yg tak sedar diri lps buat operation. Jujurnya… nurse kat situ semuanya baik2. Derang tak bg kita nerves. Semuanya mesra sgt. Siap blh sembang & gelak2 dgn sy (ke aku yg terlebih peramah nihhhhh.. aiyoook). Derang bgtahu la kat sy, nanti pakar bius akn dtg check akak. Jgn takut tau kak… relax je tau.. inshaaAllah.. semua ok… masa tu saya tanya....saya kena bius satu badan ke.... dan nurse cakap yes.... full anaesthetic ke apa ntah terms dia... so..ko dah ada kat dalam bilik tu kan.... takkn ko nk lari pulak kan….hahaha… berserah je lah.... 

Mmg tak berapa lama, dtg Dr lelaki ni (melayu) beliau perkenalkn diri… masih ckp kat sy… puan relax je ok…. 

Kurang dari 10 minit, sy ditolak masuk ke ot. Dato Dr Vasan sambut saya….dan ckp kat saya… are you ok… just relax ok… hihihi… muka macam terpaksa senyum hahahaha… ramai jugaklah org dlm ot tu… dan kebanyakkannya lelaki… dan ada lah nurse perempuan yg baik2 tadi sembang dgn saya…. (Maluuuu nya weiiii.. tapi nak sihat kan.. ko tolak malu tu ketepi kejap hahaha) Masa tu rasa sejuk ya amat tapi blh brtahan lg la.. so kat OT lah Dr bius tu cucuk jarum kat tgn sy utk masukkan ubat. Masa tu Dr terangkan... procedure PLDD tu ambik masa lebih kurang 40 minit macam tu...utk kes saya lah... Dan alhamdulillah… Allah mudahkn bg sy bila sy tak rasa sakit pun masa Dr tu masukkan jarum kat tgn saya… lps tu Dr minta buat ECG utk check jantung saya… alhamdulillah semua nya ok.. then Dr cucuk ubat… dan bg sy sedut gas mcm oksigen (tak tahu lah medical terms nya apa) tu… lps tu sy dengar nurse yg baik tu ckp… akak kalo rasa ngantuk… tidur je kak… jgn tahan2.. ok.. mmg mengantuk… tak lama lps tu terus sy dah tak sedar apa. Sblm tu sempatlah saya mengucap kan.... takutlah kot tak sedar terus kan... (takutlah weiii).

Pada tahap ni.... memang kita tak sedar apa yg derang buat kat kita..... aiyooo...mungkin saya ni sejenis yang banyak fikir benda2 yang kalau jadi macam ni...macam mana....kalau la tgh tak sedar tu tetiba jadi gempa bumi.....macam mana ya....Ya Allah...melalut lalut la pulak aku taip ni...... (memang sejenis yang suka sgt fikir benda bukan2....) dah kata tak sedar kan....memang mati katak puru je lah kann kat situ......ahahahaaa...... (ok ok...ni selingan je tauu....otak saya mmg selalu fikir diluar jangkaan).


Sumber dari Youtube

So macam ni lah PLDD ni dijalankan.
Dan saya tak pasti pulak berapa jarum yang masuk ke leher saya untuk PLDD ni.

Ntah berapa lama bermimpi.. sy tersedar dan rasa mcm ada jarum keluar dr leher sy… then dengar Dr ckp.. successful… lps tu Dr bius tepuk pipi sy panggil2 nama saya suruh bukak mata… lps dah buka mata, derang tolak sy ke bilik recovery tadi sambil check bacaan jantung sy semua. 

Masa tu sempat lg nurse yg baik ngan sy tu tanya… akak ok tak… sy jawab ok… sempat lg la dia ckp.. akakkkk… sy tak percaya umur akak tuu…. Akak nampak jauh lbh muda dari umur akak…. kulit akak cantik… sambil rasa2 kulit muka sy nih… (dlm tgh aku mamai tuuu… ko bg aku perasan nak mam… adik nurse oiii…. Kena simpan sini utk rasa perasan yg lebih2 lagi… hahahaha). Ko tak nampak ke akak ko ni pakai make up bagai ms nk ke hospital tadi (sy ckp dlm hati lah tapiiii hahahaha… kesahnyaaaa... tapi masa tu saya boleh senyum je lah...ehhh sempat jugaklah cakap tqqq...) gelak besar masa menulis nih... (sumpah...sekarang ni muka derang pun saya tak cam dah.....ahahaaaaa). Kalau lah ko nampak muka akak yang real dik tanpa make up bagai...confirm ko tarik balik kata2 ko dik..... hahahaa... (gelak sambil tutup mulut). 

Lps tu nurse yg nak tolak sy ke ward pun bgtahu.. akak duduk sekali dgn kakak yg sama kuarantin dgn akak tu tadi ea… ok nurse…  sambil tunjuk tanda good kat dia… tersengih dia… (mmg laklok sgt kannn hihi) 

Tak lama lps tu, derang tolak sy ke ward. Masa tu tgh mamai… rasa berpeluh2 dahi sy… baru rasa lapar nak mam… lps tu rasa hypo.. sbb hemoglobin dlm badan sy tak stable.. so mmg kerap la rasa nk pitam pun ada.. masa tu baru perasan ada benda kat tengkuk sy which is neck support.. so tertongak lah di atas katil ituuu… ms on the way ke ward, nampak pakcik… dlm pd tgh mamai tu… blh ckp kat dia… saya kena hypo ni… bg sy gula2…. (Ko rasaaaaa….) yg org tua tu pun.. bagi sy gula2 mentos 2 biji hahaha.. lps masuk ward.. mintak milo panas kat nurse… minum sikit… sekali org tua tu bg milo kotak… sy minum mcm x hingat dunia… hihihi.. lps 10 minit… ambik ko… sy muntah balik semuanya…3 kali muntah lah kiranya…. Tp setiap kali lps muntah rasa lega ya amat. (Eh dah kenapa semua biji benda aku cite kat sini hahahahahaa… lantaklah… byk sgt ms kannn).

Masa tgh pening mamai mcm tu… dtg la nurse yg kat klinik tu jumpa sy. Bgtahulah.. akak akn kena pakai neck support ni… lps tu nanti akak kena buat exercise mcm ni mcm ni (sambil tunjuk cara exercise tengkuk) bla bla bla.. benda ni ambik masa 3-6 bulan untuk sembuh sepenuhnya… macam2 lah dia jelaskan pada saya...jujurnya...memang saya pening ya amat kesan dari ubat bius tu....lps tu dlm pd tgh pening tu… sy masih sempat lah tanya ngan dia… bila benda kat tengkuk ni blh bukak…. Dia jwb.. Dato akn bukakan utk akak… akak sabar kejap ea… tp akak kena pakai tauuuu to protect tengkuk akak… ok… mana Dr niiii…mulalah saya merengek dengan pakcik.....ahahahaaa....(ngengada...tapi dgn suami sendiri tak ngapa kan....)

Sementara tu… suami pun bersoal jawab lah dgn saya… ok ke tak.. mcm mana dlm ot tadi…orang tgh pening...dia tanya macam2...memang tak lahhhh nak layan kan...ahahaha.... tapi one thing.. dia ni sgt sabar la melayan kerenah aku nih… hahaha… dia nampak sy tgh pening…. Kejap paling ke kiri kejap paling ke kanan… tak reti dok diam.. tetiba dia bg phone.. nahhh… ramaiiiii yg doakan awak… tgk lahhh…. Sambil bg phone kat saya… masa tu macam pelik..... sebab setahu saya...tak ramai yg tahu saya buat PLDD ni.....adoiyaiii....orang tua ni.....Sy pun bukak phone… tgk gambo sy… elok pulak tu dia padamkn tang aurat sy tuuu…. Terus bg balik phone kat dia… rasa nk trmuntah tgk phone… simpan lah…(saya cakap kat dia... hahaha…) terus org tua tu gelak dan ckp.. sejak sakit terus tak suka phone yer… (ko diammmm ko diammm) hahaha…. Jujurnya mmg byk sgt wasap, dm & msg yg masuk tanya itu ini kat sy… maaflah.. mmg x blh nk jwb. Dah sihat sikit baru saya jawab satu per satu...

Dalam sejam mcm tu, Dr round and tgk sy. Dr ckp setakat ni PLDD tu berjaya & semua nya berjaya trmasuk C6/C7 tu… syukur sgt2. Lps tu tak pyh disuruh suruh, Dr terus buka neck support tu… ya ampunnnn leganyaaaaa…. Lps tu Dr suruh nurse bg ubat tahan muntah dan ubat tahan sakit kat sy… semuanya derang inject kat tgn sy yg dah tersedia dicucuk jarum ms kat ot tadi… ms nurse cucuk ubat tu mmg terasa la ubat tu masuk… terus ckp kat nurse… terasa ubat tu laju masuk mcm di pam pam ke dlm urat saraf akak nih….hihihi… nurse pun tersengih dgn perangai aku ni…. Dia ckp.. akak ni mcm2 la… suka dgn akak ni… ceria je… (aku ckp mcm tu pun ko kata ceria dik…. Hahaha…) 

Dah nk mlm sikit… rasa semakin ok.. dah kuranglah pening… pakcik masih setia menunggu sy.. dia tunggu sampai pkl 9 mlm je.. ok lah.. sian dia kena cuci muntah isteri semua bagai.... ahahaa..bila tgk saya dah agak selesa... barulah dia balik....

Simpan untuk kenangan

Lps suami dah balik… ward jd sunyi je… ms tu dah blh balas2 wasap sikit2… tp tak semua la… (kakak tak larat okey…) so sy pun selak tirai sebelah… akakkkk… hahaha.. terus akak tu senyum…masa tu sy tak terfikir kakak tu dah tido ke apa ke....(kadang saya ni... datang mood yang macam tu.... main redah je....ampun kak...) akak tu tanya sy ok ke tak…  (dgn konfiden je sy jwb ngan akak tu...tak sakit...ok je.... lupa kisah muntah segala tu...ahahahaaa). Lps tu kitaorg sembang sampai dekat pkl 12 tgh mlm.. siap bukak tirai sbb masing2 tak berani… hihihi… tp mlm tu pun x berapa blh tidur… tak selesa bilamana ko kena tido melentang.. (bahu harus di atas bantal dan kepala ko akn mendongak sikit… tu cara yg nurse tu ajar…. dan itu posisi yg betul) sesekali mengiring blh kanan je… tp mmg tak selesa la blh dikatakan… masa tu la trbayangkn mak & abah…(mcm ni lah agaknya mak ngan abah rasa) terbayangkn ank sedara sy yg hampir 3 minggu admitted… siannya derang yg trpaksa duduk lama kat hospital tu…. Saya yang baru satu malam pun dah rasa mcm… cepatlah siang… nak balikkk… mcm tu la perasaan nya bg org yg baru first time tido di ward… moga tak akn berulang lg kisah nih…..hihihi… 

Sebelum2 ni (secara peribadi) pernah menjalani rawatan disini… tp x de la sampai admitted… ada jugak ke emergency disebabkn vertigo… dan ada jugak ke emergency HRPB kerana jantung laju… dan alhamdulillah… utk semua urusan tu… Allah permudahkan segalanya…


Ok kita jumpa part 3.


No comments:

Post a Comment