Thursday, January 17, 2019

HARI KELUARGA DI MELAKA

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Hari ni nak share kenangan hari keluarga di Melaka anjuran Kelab di jabatan saya.

Sebelum sebelum ni saya jarang ikut hari keluarga di jabatan saya. Tak kena dengan time saya dan suami. Ada yang suami kena pg Maksak. Yang benonya tak ada rezeki kot masa tu.

Kebetulan yang ni pun dah plan awal2.... masa derang plan ni arwah abah saya masih ada dan tak sihat. So, saya minta untuk hold kan dulu saya punya. Bagi nama tapi pegi atau tak tu tak tahu lagi. Kena tengok keadaan. Rasanya mak abah lagi penting.

Namun, Allah lebih sayangkan abah saya.....dan memandangkan aktiviti ni dijalankan di awal bulan disember dannnn kebetulan pula mak saya duduk rumah abang [sbb masih dalam iddah]....so, kita pegi je lah...... ni first time saya join rasanya....=)))

Bas disediakan bagi sesiapa yang malas nak memandu.....so...kami pilih untuk naik bas....berdua kan...so tak banyak la kisahnya.....ada yang bawak anak pun naik bas....ye lahh....musim2 cuti sekolah ni....rasanya kalo ke Melaka...jalan mesti jem...tambah2 hari sabtu ahad...uhuiii.....memang tahu....akan jem....

Telahan tu benar belaka....memang memana jalan di Melaka...memang jem teruk.....adoiyai...
Tapiii kami bertolak awal....so sampai pun awal....Lepas solat subuh di Masjid Selat Melaka....Bas bawa kami di tgh2 Bandar Hilir.
Lepas tu janji untuk jumpa di Depan Menara Taming Sari tu....tak jauh lah.... check in hotel katanya pkl 2.00 pm.

Sementara nak tunggu check in hotel tu...moh le kita jalan2 cari pasal....=)))

Jom tengok gambar2 saya dan suami....


Apa di teropong nya tu tak tahu la kannn.... =)))
Diaa...memang suka benda2 mcm nih


Kita jalan2 keliling Bandar Hilir nih

Ada kisahnya kenapa ambik gambar kat batu nih......ahahahaaaa....

Memula mmg nak pg ke kota A Farmosa kat bawah sinun....
Sekali... bila nampak ada bangunan tinggi kat atas bukit tuuu.... suami terus cakap.... jom tengok...
maka mendaki lah kitaorang beratus anak tangga [rasanya... hahaha] sampai la ke atas.....rupanya bangunan lama itu adalah tinggalan church lama.....[hampa......ahahaaaa....penat nak mamp........]
Dan tercetuslah riak wajah octopus diaaa.....ahahahaaa...


Tak tahu motip dia suruh ambik gambar di cenggini.....=)))

Masa ni... tak ramai lagi manusia....tapiiiii beberapa minit lepas bergambar disini.....berduyun duyun manusia dari berlainan negara......uhuiiii

Kita decide nak naik cruise pusing2 sungai....nak habiskan masa...





Selesai naik cruise semua.... kita pekena nasi ayam ball nih....
rasa dia boleh boleh je..... tak sedap sangat lahh......biasa biasa je.....

Kitaorang makan kat sini.....

Penyudah kepada kesudahannya.... dengan cuaca yang panas lit lit membahangnyaaaa....so...kami balik ke pangkal jalan. Kita tunggu je lah bas....dengan ramainya manusia....

Kebanyakkan pelancong dari China dan Jepun..... so...memang busy sesangat di tengah2 pekan bandar di hilir tu.....Ya Tuhannnnn.......mmg ramai sgt2 manusia...

Kitaorang check in hotel pukul 3.00pm.
Punya penat nak mam......ahahaaaa.....

Kitaorang tidur di Equatorial Hotel di tgh2 bandar Melaka tu....so..nak kemana mana memang dekat sesangat. Tetiba saya nampak Molten....kat KL tak sempat nak masuk....so...apa lagi....bodek en suami nak masuk jugak2.....suami kata esok....yeay.....[ngengada kann....]





Petang tu seperti biasa...... ada sukaneka.
Best dan meriah ya amat.....jgn kata orang tua....bebudak pun suka jugak kann....
Dapat la jugak hadiah tpt pertama..... saya dan suami masuk acara kepit kacang guna chopstick...kitaorang satu kumpulan......menang pulak tu kannn.....hadiah claim je kat office katanya.....

Lepas sukaneka....aktiviti bebas.....so...ramailah anak2 nak mandi kolam.....janganlah kita menyibuk meramaikan lagi manusia kat situ kannn......

Kami pekena teh tarik kat kedai mamak bebetul depan hotel tu....ehhh....bestlah.... nak kemana2 pun dekat.....jalan kaki je....larat dengan tak larat je lah kannn......

Tetiba suami cakap...lepas ni kalo ke Melaka....boleh la tido kat hotel tu lagiii.....ok noted....=)))

Malam
Dinner start pkl 8.30malam dengan tema masquerade. 
Masalahnya..... saya tak beli topeng tu.....huhuhu....ingat nak tampal je ada manik saya beli kat area mata tu.....dah en somi tak bg pakai.....susah sikit dia ni kalo bab2 tu.....aiyoyooo.....kesudahannya....langsung tak payah......kita share je dgn sohabat kita tu......
Tapi mujur pun tak pakai....kalau tak...saya je lah yang jd makhluk pelik kat situ....hahahaa....

Cabutan bertuah limit kepada 20 cabutan sahaja....termasuk dengan cabutan misteri semua tu lah....tapiii seperti biasa....saya memang susah kalo nak bertuah macam tu....

Yang bertuah....dapat hadiah tempat pertama.....tuuu....sohabat saya.......tak pernah tak bertuah lah dia tuuuu.....






Ok..sebelum hari keluarga tu, kelab ada buat pertandingan video challenge sempena hari keluarga...
Memula kawan saya AJK kelab kata...tak banyak yang masuk....so...suruh lah kitaorang2 ni masuk.....bagi meramaikan penyertaan.....saya sesaja gatal masuk hehehe.... kita tak menang pun...kita dapat saguhati je....yang menang.....sohabat kitaa....kemain dia bertuah tuah malam tu......kita tumpang happy je lah ea....tahniah awakkkk......kita pulak over excited bila nama dia diumum sebagai pemenang sbb mmg dah dapat agak dahhh.....=)))



Keesokkannya, lepas breakfast, aktiviti bebas sebelum check out pkl 12.00 tgh hari. Sementara tu Saya claim balik kat en suami.....ke molten kitaaa.....yeayyy....


Yang ni mmg rasa coklat dia pekat lemak dan berkrim.....

Waffle ni jadi pilihan saya..... en suami dah kenyang breakfast di hotel... ni kiranya layan tekak isteri je nih hahahaaaa....

Di tekak saya.... waffle ni sangat sedap...tak muak sangat makan dia.....sebab saya bukan penggemar coklat....tapii boleh je masuk ke tekak..... sedap....


Lepas check out, perjalanan seterusnya ke telaga Hang Tuah, lepas tu ke MPO Melaka.

Perjalanan jadi lambat sebab jalan jem teruk.....bila dah sampai ke MPO mmg terus solat je lah....lepas tu nak jejalan takut tak sempat......so... kita jenguk2 je lah...orang pun ramai kemain.

Oh ya....disebabkan naik bas....tak payah la mengharap sangat nak ke gerai kuih keria bagai...dan nasib baiklah....saya bukan peminat keria ke ....coconut shake ke.....senang je....kalau ada tu.....kira rezeki lah.....kalau tak ada sekalipun...tak jadi masalah besar pun pada saya....hidup ni simple je......=)))

Perjalanan memang lambat....sebab dari Melaka ke KL....sepanjang jalan tu jem teruk.......sampai ke Ipoh lewat malam......pkl 1.00pagi baru sampai rumah....kemain sangat.....
Memang penat ya amat.....

InshaaAllah...lepas ni boleh je jejalan Melaka..... Plan nak bawa mak....
Masa tu...memang banyak tempat nak explore..... InshaaAllah....



Terima kasih kerana membaca entry







Doakan yang baik2 untuk mereka yang telah pergi mendahului kita....semoga roh abah saya dan mereka semua yang telah pergi ditempatkan di taman2 syurgaNya....Aminnn.....Allahumma Aminn....






No comments:

Post a Comment