Tuesday, January 15, 2013

RESEPI BAKUL KENTANG UNTUK MINUMAN PETANG

Haiiii...jom kita masak memasak pula ye... Saya pernah beberapa kali cuba buat bakul kentang ni. Sebab sangat simple...dan senang sangat nak buat...almaklumlah orang seperti saya yang "sangat rajinnn" ke dapur pastinya akan mencari satu resepi yang sangat simple dan mudah... hehehe...

Saya dah beberapa kali mencuba resepi ini sewaktu anak2 saudara saya ada di rumah. Dan mereka2 itu sangat suka dengan bakul kentang yang simple ni...[almaklumlahkannnn....seperti kata mak... "orang yang jarang memasak ni mmg kalau sekali masak....sedapp...." hehehe....].

Jom jenguk resepi yang ringkas ni...[maaf tak ada gambar.... huhuhuu...]

Panaskan Oven

Kentang disagat halus, dibasuh dan ditoskan.
kemudian kentang ni diletakkan di dalam loyang acuan. Bentukkan sepeti bakul [mcm buat chess tart tu]


Untuk inti

terpulang kepada selera memasing la ye...

macam saya...saya gunakan telur yang dikacau bersama daun sup, lada hitam, bawang putih dan bawang merah [ditumbuk halus], sedikit garam. Kacau sampai sebati

Kemudian dituangkan bancuhan telur ke dalam kentang yang bebentuk bakul itu tadi dan masuk dalam oven...bakar sampai masak.

atau

Untuk inti juga...bagi yang terlebih rajin tu...dan tak suka telur kan....

boleh juga gunakan daging atau ayam cincang. Boleh ditumiskan separuh masak bersama bawang [tumislah dengan sos black pepper] kemudian dicampurkan ke dalam bakul kentang itu tadi..letak cheese dan di masak di dalam oven...yummy..yummy okeh...

Ringkas kan... tak perlu resepi yang panjang meleret...ikut suka2 je... hehehe....

Selamat mencuba....








Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

No comments:

Post a Comment