Friday, November 8, 2013

QUILLING FLOWER FRAME [TEMPAHAN DARI MY DEAR FRIENDS]

Assalammualaikum dan salam jumaat yang penuh rahmat...salam ceria..salam penuh kasih sayang.
Alhamdulillah...permulaan hari yang sangat indah...sekali lagi perjalanan saya ditemani oleh titisan hujan rahmat yang mendamaikan minda.

Dari sehari ke sehari saya nak sangat2 masukkan gambar-gambar hasil quilling saya....alhamdulillah...hari ni di beri kesempatan untuknya.

Sejujurnya... hari-hari saya agak sibuk dengan tugasan harian dan membuat tempahan quilling serta cookies. Syukur alhamdulillah..rezeki kurniaan Ilahi... ;)))

Ini antara frame yang ditempah oleh sahabat-sahabat saya dan ini juga percubaan pertama saya.....

First sekali adik saya Safinas membuat tempahan untuk combination color hijau....katanya..buatlah macam-macam mananya pun...janji cantik...yang penting nak color hijau kete savvy.

Sememangnya saya tak pernah buat frame apatah lagii nak letakkan kelopak2 bunga tu diatas frame gambar. Namun saya suka mencabar diri saya sendiri agar berani mencuba..kalau tak cuba tak tahu kan... soo..apa salahnya kita cuba dan tengok hasilnya.

Gigih la saya memadankan kombinasi color yang sesuai dan akhirnya terhasillah frame gambar ini. Dan bila diberi kepada Safinas... Alhamdulillah..dia suka.

Frame yang sama juga ditempah oleh sahabat saya Liana. Syukur alhamdulillah... frame ini telahpun sampai ke penerimanya. Bukan untuk mereka..tetapi mereka tempah untuk dihadiahkan kepada sahabat mereka. Dan hasilnya...sangatlah membanggakan diri sendiri...hehehee.... Tak sia-sia kita mencuba kan.... ;))))

Frame: Size 4R 
[ikut pada permintaan & stock frame - sebab saya guna frame yang ready made yang jual kat kedai utk jaminan kualiti yang baikkk.....frame jugak tidak semestinya frame yang sama....ikut pada permintaan...kadang2 frame yang kita nak tu tak ada....al maklumlah...bukan pasaran kita kannn...pasaran diaorang.....hehehee.......w/macam mana pun.....saya akan pastikan frame yang saya guna berkualiti ok.....]

Frame color: White Pearl

Color: Hijau tua dan Hijau pucuk Pisang 
[color juga bergantung kepada permintaan..... kadang2 color yang biasa kita guna tu....tak ada...atau kehabisan stock....sooo...kena tukar color lain....]

Requested by customer, nak butterfly dengan apa2 color pun. So..saya padankan dengan color purple



Kombinasi color hijau pekat dan hijau pucuk pisang dan dinaikkan dengan seri rama-rama bewarna purple.



setakat ni saya hanya tahu membuat bunga bercorak ini sahaja. InshaaAllah..akan belajar corak bunga yang baru [jika ada kesempatan]










Sahabat sepejabat juga turut menempah frame yang sama tetapi color frame yang berbeza.

Frame: Size 4R
Frame color: Black
Color: Red and Pink

Kali ni customer menyerahkan kepada tuan tanah untuk memilih sendiri kepada saya untuk memilih color yang sesuai untuk dipadankan ke frame yang color hitam tu. So..si tuan tanah ni memilih combinasi color seperti di dalam gambar.



Saya memilih color merah dan pink kerana selalunya warna merah akan terserlah jika dipadankan dengan hitam. Oleh kerana frame bewarna hitam... saya perlu memilih color yang terang bagi menyerlahkan lagi bunga quilling. Dan ternyata hasilnya tidaklah menghampkan saya dan pelanggan saya.




 
 Butterfly bewarna biru. Kenapa biru? Ehhh..suka hati saya lah nak taruh warna apa pun kannn... hehehe..

Sebenarnya...color biru ini menaikkan lagi color2 yang ada disekelilingnya. Warna merah dan pink dah sweet dah... tapii...sepastinya..saya tidak akan menggunakan color yang sama untuk hiasan sampingan.

Soo... butterfly biru itu sebenarnya penyeri kepada frame gambar ini.







Syukur alhamdulillah... pelanggan saya merangkap sahabat sepejabat saya ni sangat berpuas hati dengan hasil kerja tangan saya nih. Sebenarnya... frame ni dia nak hadiahkan kepada isterinya yang tercinta.

Tiba-tiba rasa bangga pulak apabila hasil tangan kita diberi darjat sebagai hadiah istimewa kepada insan yang tersayang. Apa2 pun syukur alhamdulillah kerana mereka juga menyokong saya dalam menghasilkan sesuatu yang berkualiti.

Terima kasih sangat2 kepada yang menempah frame dengan saya. InshaaAllah..dari semasa ke semasa saya akan memperbaiki lagi segala kelemahan dan akan cuba mencari idea yang terkini bagi menghasilkan sesuatu yang bukan sahaja cantik...tetapi berkualiti dan disayangi. InshaaAllah.

Lebih membahagiakan..apabila reaksi mereka tidak menghampakan. Syukur padaMu Ya Allah...permulaan yang indah bagi saya dalam dunia quilling nih...

Bagi yang ingin menempah..bolehlah menghantar email kepada saya : alia1602@yahoo.com

;))))





Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

4 comments:

  1. selamat pagi
    singgah pagi jumaat

    ReplyDelete
  2. cantiknye frame gambar ni... saya baru jer berjinak2 dengan seni quilling ni... good job fren!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih Haliza Kamis...jom kita sama-sama menerokai seni quilling ni... ;)))))

      Delete