Thursday, May 23, 2013

MY CAT FAMILY'S

Assalammualaikum..salam penuh kasih sayang...

Alhamdulillah... hari ni ada masa untuk menulis di blog ni... Seronok betul nak share cerita tentang kucing2 kesayangan saya... "kucing-kucing" okeh..

Balik je dari umrah hari tu.. abang saya suruh en suami angkut sekali dengan kitty [yang sekarang dah jadi bini tabby]. Seronok dua ronok la mamat tu kannn.... dapat al bini... soo..bawak la dua makhluk Allah ni dalam kete.

Bila dah sampai rumah... dua2nya macam seronok je la kan...duduk dalam satu kandang lepas tu buat kerja depe je laaa.... pagi petang...haishhhh...sampai la satu tahap tu..setiap kali tabby nak rapat je dgn kitty...mesti kitty marah dan cakau dia... dalam hati masa tu cakap la jugak..."padan muka tabby.." lama-lama rasa kesian pulak kat budak busukkk tuu... rupa-rupanya... pn kitty tu preggy...buntingkan anak tabby... confirm.... sebab ada sorang kakak ni bgtahu..kucing kalau bunting mmg dia akan jual mahal dengan kucing jantan...[maksudnya tak nak la kannnn].

So selama 2 bulan lebih la en Tabby ni tak dapat2 sehinggalah mereka terpaksa di asingkan kandang..sebab kesian tengok kitty yang terpaksa lawan dengan kehendak si tabby ni..

Kadang2 nak tergelak tengok gelagat 2 ekor ni. Bergaduh2 dalam bilik... tabby tabby....



Seminggu sebelum kitty nak beranak tu... dia asyik bising2 je... dan lebih parah...2 hari sebelum nk beranak lagi menjadi2 la bising dia..

4.5.2013 [Sabtu]- Jam 4.00 pagi... tetiba je saya tersedar. Dan masa tu kebetulan en suami pun tersedar sama..dengar suara kitty tak henti2 mengiau ngiau... so...en suami saya pun ambil dia dan letakkan dalam bilik bersama-sama kami.

Selesai solat tahajjud.. saya tengok kitty mcm tertahan2 sakit... cepat2 la...saya ambil bekas pinky si tabby tu siap letak kertas bagai... lepastu letak kitty dalam tu. Saya tengok dia teran keluar anak dia.... kesiannye...tak tahu nak tolong macm mana...saya usap perut dia supaya anaknya mudah keluar..dan ternyata berkesan... maka tepat jam 4.35 pagi tu.. keluarlah seekor anak kitty dan tabby yang bulunya sebijik la bulu tabby... kemudian yang kedua..ketiga dan keempat...[mak aiii kitty banyak nye anak kauuuu.....].. Selesai semuanya jam 7.30 pagi...

Inilah pertama kali saya melihat sendiri dengan mata saya cara kucing beranak... rupanya ibu kucing ni akan makan balik uri2 dan tali2 pusat anak2 dia... [ayoyoyoo..masa tu rasa geli pun ada...kesian pun ada...huhuhuuu...] Ibu kucing akan menjilat anak dia sampai la kering dan secara automatik..anak kucing ni tadii... terus je cari susu ibu dia... masyaAllah.... lepas tu dengar suara halus dia menangis.... ya Allah... sweet sangat. Yang lawaknya... si pn kitty ni... lepas anak dia keluar sekor...dia rehat..rehat tu dengan tali pusat tergantung lagi kat perut anak dia... jenuh la saya kejut2kan dia...suruh cepat...dia boleh selamba badak tido....[lorrr kittyyyyy!!!!]

Dah selesai kesemua anak2 dia keluar... keadaan kat dalam bekas tu sangatlah bersih....saya cuma alihkan kitty dan anak2nya sementara ke dalam bekas lain...dan basuh bekas pinky tabby tu..keringkan dan letakkan paper dan kain supaya lebih selesa...dan alhamdulillah....mmg nampak emak dan anak sangat selesa...dan yang tersangat happynya adalah saya.....yeay....bertambahlah keturunan kaum kerabat ko tabby dan kitty oiiii...



Alhamdulillah.....mak dan anak2 kucing sihat........[boleh tersenyum dengan lebar......]
 
 
Gambar ehsan dari en google

En suami membelikan makanan khas untuk kucing yang baru lepas beranak..makanan untuk nutrisi ibu dan anak yang menyusu..supaya kitty lebih bertenaga dan membekalkan khasiat kepada anak2nya melalui air susunya... [tq awakkk kerana sangat memahami....mesti kitty berganda2 sayang kat awak lagii kannn...]. 
Pada sesiapa yang ada kucing yang baru lepas beranak..... makanan ni mmg elok untuk ibu kucing.....kami bagi kitty makan makanan ni....2 minggu sebelum dia melahirkan anak2 dia.....dan selama 2 bulan selepas beranak.....still makan makanan nih....memang elok untuk ibu kucing dan anak2 kucing....khasiat dia complete.....

Hari-hari perkara wajib....setiap kali sebelum dan selepas balik kerja mesti saya akan tengok wajah2 mereka yang sangat comel.... melihat wajah mereka...sangat menenangkan hati dan perasaan saya.... kasih sayang mula tertumpah kepada mereka semua...

Ok... rupanya anak kucing ni 2 minggu baru bukak mata.... jenuh jugakla saya menunggu..bila la...depa depa ni nak bukak mata..badan dah besar..macam bapak depe.... telinga semuanya kecik2 dan ikut telinga tabby... tapii tak bukak mata...

Dan akhirnya.....penantian saya berakhir.... 16.05.2013 [Khamis]... saya dapat melihat kecomelan mereka berganda apabila kesemuanya membuka mata dan memandang saya.... Ya Allah...comelnyeee....dan yang lebih surprise lagii....kesemuanya dah ada deria rasa geli... bila disentuh pada satu2 tempat...ada reaksi... depe akan menjilat2.... laaa...soo comelll okeh...dah pandai garu2 telinga.... dah pandai golek2 kan badan.... cerdiknya anak2 tabby dan kitty nih.... gerammm makcik tauuuuuu....rasa macam nak gegettttt....


tersangatlah comel okeh.....

Dari sehari ke sehari..balik je kerja...perkara WAJIB mesti tengok wajah2 comel yang tidak berdosa ini.... sangat tenang jiwa dan raga yang terganggu dek kerana kerja yang menggila sibukkk... Saya boleh habiskan masa berjam2 main dengan mereka2 yang sangat kiut nih... Ya Allah...indahnya ciptaanMU ini.... Sangat bersyukur...walaupun saya masih belum dikurniakan cahaya mata... namun...Allah gantikan kegembiraan saya yang berganda dengan kehadiran makhluk istimewa ini di dalam hidup saya dan suami. Merekalah penawar duka saya dan suami..teman utk kami menumpang gembira dan ketenangan...



Macam-macam aksi depa tido...dengan gaya yang tersendiri



one happy family



Mula-mula takut jugak nak bg mamat ni dekat dgn anak dia...sebab dia kan suka hangin tak hingat dunia.... tapiii...bila tgk dia jilat2 anak2 dia..rasa terharu pulak... binatang pun hatinya lembut bila tgk baby kan.... tabby sayang kat anak-anak dia... lepas ni kena panggil papa tabby....hihihiii...



Tabby tido gaya uncle...adoyaiii.... tabby tabby....auntie terkejut hokehhh....awak tu sangat la sayang sangat kat uncle awak tuuu.....

Semoga anak2 kucing yang comel ini membesar bagai johan dan sihat walafiat... sayang sangat tauuuu.... =D

Lepas ni operasi untuk membeli mainan + vitamin dan makanan yang berkhasiat untuk tabby dan keluarganya....hihihii...






Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

No comments:

Post a Comment