Thursday, May 16, 2013

PERCUTIAN KE SINGAPORE DAY 2

Salam ceria... hari ni kami berkobar-kobar untuk masuk ke USS [Universal Studio Singapore]. Seawal pagi lagi...en suami menyediakan minum pagi kami iaitu milo panas untuk saya dan anak2 saudara yang lain [wahhh en suami saya sangat rajin... tq awakkk...]. Untuk pengetahuan... breakfast di hotel2 sekitar Sentosa Island..kesemuanya tidak halal. Kami turun seawal jam 9.00 pagi.... dengan niat..kalau budak2 tu dapat makan bijirin pun ok la kan..sekurang2nya mereka ada tenaga... Petugas hotel mengiringi kami menunjukkan makanan2 yang halal dan tidak halal...bila tengok en daging merah yang besar itu berada di mana2 sahaja hidangan makanan di situ...saya terus membatalkan niat saya. Belum kira lagi pinggan mangkuk yang dah tercampur sekali semuanya...owhh tidak...perkara2 macam tu sangat2 saya titik beratkan... lebih baik jangan makan okeh...nasiblah anak2 saudara saya pun faham mengenai hukum hakam ni.... syukur sangat... diaorg tak sentuh satu pun makanan2 berkenaan walaupun salad dan bijirin..diaorg sendiri pun tahu... pinggan...cawan...sudu...pisau yang digunakan telahpun bercampur campur.... 

Kami akhirnya menaiki bas shuttle untuk ke USS. USS mula beroperasi jam 10.00 pagi. Sementara menunggu untuk masuk ke USS..en suami membelikan kami sandwich halal yang ada di jual di 7eleven di Sentosa Island. Kami sempat menjamah bagi mengisi perut. Dan selepas itu kami pun mula bergambar di sana dan sini... Nasib la semua bebudak tu sporting...... =)))

Sebelum masuk ke USS..kami dihiburkan oleh Kung Fu Panda yang mengalu-alukan kedatangan kami ke USS... Belum masuk dah terasa terhibur...hihihii..

Masa ni dah tak sabar nak masuk... =))

Bila pintu pagar dibuka..semua pengunjung sangat excited...termasuklah kami... ok..kita layan gambar okeh... Sebelum tu.... pastikan anda mengambil pamphlet jadual2 show yang akan diadakan bagi memudahkan kita mengatur perjalanan kita di dalam USS tu. Dan pastikan anda masuk kesemua show dan tempat2 yang berada di dalam USS ni tau...sebab kesemuanya memang best dan kami sememangnya rasa sangat terhibur.

Memandangkan kami pergi bukan musim cuti persekolahan..tetapi..masih ramai pengunjung dan pelancong yang datang dari India...mungkin mereka sekarang tgh musim cuti sekolah dan untuk masuk ke satu2 tempat tu... perlu juga la menunggu 10 minit macam tu....

 Ni sebenarnya kiosk yang menjual pop corn...betul2 depan pintu masuk USS
Jangan lupa pakai topi ala-ala diva ye.... betul betul bertentangan dengan kami ni..di satu sudut tepii yang agak tersorok sikit...

Madagascar 

Permainan di Madagascar. Jangan lupa masuk untuk show 4D Shrek..tersangatlah best... wajib masuk selain menaiki boat di Madagascar menyusuri sungai dan menghayati jalan penceritaan dengan suara2 mereka yang sangat cute... hihihii...

Beratur nak masuk ke Donkey show
Ni sebelum masuk ke dalam untuk tgk persembahan Donkey 


Lepas show 4D Shrek...naik puss in the boot ni dan ambik gambar di sini
Jam pun dah hampir ke pukul 12.30 tgh hari...so perut kami pun dah lapar.. Di restoran2 di dalam USS ni kebanyakkannya halal. Jadi kami memilih Restoran di Madagascar ini untuk menikmati lunch kami.
 Di satu sudut di dalam restoran ini menjadi pilihan kami untuk menjamu selera..

hasil tangkapan KAMI semua..hehehe... Ok..untuk pengetahuan semua... dulu semasa anak saudara saya pergi buat kali pertamanya.. refill air adalah percuma..tetapi sekarang untuk refill air di mana-mana kiosk perlu membayar USG4.50 [tak silap saya]. So.. bila kita beli tumbler ni..dia akan bagi sekali dengan air juice.. so...inilah minuman kami sepanjang berada di dalam USS tu... =))
Menu pilihan kami semua. Berbaloi dengan harganya USG9.90 untuk satu hidangan.
Dua orang BFF [atas] haikal [bawah] ican - 2 orang sepupu yang sangat rapat...


Selepas sahaja kami menjamu selera..tiba-tiba ada show dari geng Madagascar ni... so..kami pun tak lepaskan peluang untuk melihat persembahan live dari mereka2 yang sangat comel ini. Selesai persembahan..sesi bergambar bersama mereka. So..kena beratur la ye wahai tuan2 dan puan2... pembantu mereka mengambilkan gambar utk kita dengan sabarnye... hihihiii
 
Kemudian kami terjumpa la pulak dengan En Pinocchio ni...

 Sementara menunggu budak2 main permainan di bawah ni...saya dengan en suami sempat bergambar di sini...
3 orang budak lelaki ni berani betul naik benda ni... 
dengan salah satu dinosaur...




 KAMI di pyramid. Di dalam pyramid ni ada satu permainan yang agak extream jugak la...pada kaum lelaki yang berani tu boleh la cuba permainan di dalam pyramid tu ye... en suami dan anak2 saudara lelaki saya mencubanya...saya dan izzah menunggu di luar. 
Masih sempat juga bergambar dengan Permaisuri dan Firaun yang berlegar legar di sekitar pyramid ni.. dah nak rezeki anak saudara saya Izzah... si permaisuri datang sendiri kepadanya dan meminta pembantunya mengambilkan gambar kami semua.... =)))


WAJIB cuba permainan ini... sangat2 best... pastikan anda pergi di Lost world. 
Berjumpa dengan Indiana Johns yang tak berhenti bercakap... pot pet pot pet mulut dia... hihihiii....


Main permainan yang memeningkan kepala otak saya....huhuhuuu
 Berjumpa pulak dengan 2 wanita tinggi ni...gaya dan lagak mcm robot... saya tak tahu la nama dia...


WAJIB juga masuk ke Transformers ni... tersangat best... dan inilah tempat yang paling ramai sekali orang berbaris utk masuk... bila saya sendiri merasainya... memang rasa nak masuk lagi sekali..tapii ramai sangat orang yang berbaris...tu belum lagi cuti sekolah... huhuhuu... masa berbaris nak masuk ke transformers ni..kami terlepas satu show di water world..tapii tak mengapa la...tak ada rezeki...huhuhuu



PASTI budak2 suka bila masuk ke Sesame street ni..terasa seolah berada di alam khayalan yang nyata..melihat bintang..memahami jalan penceritaan di setiap tempat.... memang best dan anak saudara saya izzah sangat suka... =)))


 Live show...
 sementara menanti live show jugak..tapii yang ni persembahan yang sangat best...
Lewat jam 7.30 malam... kami mula beredar..dan kelihatan kesemua petugas2 telahpun berbaris sambil mengucapkan "thank you...." kepada semua pengunjung2 terakhir ini... Sememangnya kami semua rasa sangat terhibur.


Kami akhirnya pergi ke Malaysian Street yang terdapat berhampiran dengan USS untuk menikmati makan malam kami. Malaysian Street tutup pada setiap hari Rabu... Hanya 2 buah gerai sahaja yang menyediakan makanan halal. Kami memilih untuk makan di Briyani stall.




Ini lah menu kami.. briyani ayam setiap seorang USG8.00= RM20 [lebih kurang la...] 

Syukur alhamdulillah...semua budak2 pun dah kenyang...jadi kami balik semula ke hotel... membersihkan diri dan berehat. En suami masih sempat keluar semula dengan anak2 saudara lelaki.

Esok adalah hari terakhir kami berada di Sentosa Island.... cepatnya masa berlalu.... Misi saya malam tu ialah mengemas segala bagai baju dan semua benda yang telah dibeli di USS.

No comments:

Post a Comment