Wednesday, January 14, 2015

AGAR AGAR CENDOL GULA MELAKA

Salam ceria.... ok...hari ni ada banyak masa sikit nak up entry tentang resepi.

Dah lama jugak tak share resepi.

Bila datang mood kerajinan....maka macam2 benda yang nak dibuat... semuanya teringinlah kan..... tapiii bila dah masak...saya tak makan banyak pun...suka tengok orang makan je... Bila tgk diaorang makan....berkali-kali....saya tahu...ohhh sedappppp.....ehehehe....lepas tu happy.....terus nak buat banyak2 kali...boleh macam tu....yang best...orang yang suka makanlah kan.....

Ok...hari ni saya nak share resepi Agar-Agar Gula Melaka. Sebenarnya banyak je orang yang share resepi nih...sooo..saya...mmg saja2 gatai nak share jugak.....hehehe... [tgh rajin nih]

Bahan-bahan untuk lapisan cendol

500 ml air
170 gm gula halus
[tapiii saya tambahkan ke 190gm sebab cobaan pertama, agar2 agak tawar sebab dah kena serap dgn cendol...terpulanglah pada masing2 okey]
250 ml air
1 peket agar-agar serbuk [10gm]
250 ml santan
[saya guna santan KARA, HARMONI pun boleh...ikut suka hatilah...]
secubit garam
500 gm cendol
[selalu jual kat tesco atau mydin dalam bungkusan kecil....dan pastikan HALAL dan buatan bumiputera okeyyy....]

*ada setengahnya taruh tepung jagung...tapiii saya tak taruh pun sebab nanti akan jadi puding.....soo yang ni lebih kepada agar-agar....

Cara penyediaannya:

Masukkan air dan gula ke dalam periuk belanga [hehehe] panaskan sehingga gula benar2 larut. Gunakan api yang sederhana.

Sementara tu....campurkan sekali 250ml air dengan serbuk agar-agar..kacau hingga larut kemudian masukkan ke dalam larutan gula tadi dan kacau sehingga agar2 tadi benar2 larut.

Bila dah mengelegak..... kecilkan api....masukkan santan dan secubit garam.... Gunakan api yang perlahan.... kacau dan kacau biar sampai mengelegak sedikit...jangan sampai santai pecah....kalau dah pecah...memang tak cantik laaa.......kemudian masukkan pula cendol dan kacau lagi.

Bila dah mengelegak sikit....tutup api dan kacau bagi adunan tu suam sikit.... lepas tu bolehlah dimasukkan ke dalam acuan.

Sejukkan dan bagi adunan benar2 keras.


Bahan bahan untuk lapisan gula melaka

200 gm gula Melaka [saya guna gula merah biasa je....ehehe..]
500 ml air
2 helai daun pandan di simpul
250 ml air
1 peket agar-agar serbuk [10 gm]
250 ml santan pekat [masih gunakan santan KARA]
secubit garam

Cara penyediaannya:

Masukkan air dan gula ke dalam periuk dan panaskan sehingga gula benar2 larut. Masukkan daun pandan supaya adunan berbau harum semerbak....

Seperti biasa....campurkan agar2 serbuk ke dalam 250ml air..kacau dan masukkan ke dalam adunan gula yang larut. Gunakan api yang kecil dan kacau sehingga adunan benar2 larut.

Bila dah benar2 larut dan dah mengelegak..masukkan santan dan secubit garam.

Masih menggunakan api yang kecil...kacau sehingga adunan mengelegak....kemudian tutup api.

Sebelum tu....lapisan cendol yang dah keras tadi.... garis2kan kat atas permukaan. Motip untuk garis2kan...untuk bagi lapisan gula melaka ni melekat dan serap ke dalam adunan yang keras tadi.... so...cantiklahkan...bila adunan tu dah melekat....

Tapiiiii pastikan lapisan cendol tu dah betul2 keras....kalau masih cair lagiii...memang tak menjadilah dua lapisan...dia akan jadi lapisan campur2....memang tak cantik....ehehehe....

Bila dah garis2 atas lapisan cendol tadi....masukkan campuran adunan gula melaka tadi.

Biarkan sejuk....dan bolehlah dinikmati seisi keluarga...

Ok...macam mana nak keluarkan agar2 ni dari acuan2 bunga nih...Selalu org kata terbalikkan....agar2 terus boleh jatuh atau keluar kan.... saya buat tak mahu punnn...... sabaq jelah kan....

Disebabkan berlekok2.... mak saya ajar... potong kat mana2 bucu pun boleh...sampai ke bawah....di dua tempat lain2...atau satu tempat je.... kemudian..lapik pinggan sebesar acuan...dan terbalikkan...kurang 2 saat adunan dah boleh terkeluar dah.... [yang ni utk acuan besi tu....] Tapiiii ada setengah tu......bila terbalik je terus keluar.....antara cara lain....sebelum masukkan bancuhan.....basahkan acuan dengan air...... ikutlah mana2 pun....janji boleh makan......hewhewhew.....





Ini percubaan pertama saya. Gigih mokcik pg mencari acuan nih..... ingat nak cari yang plastik...sekali dapat yang besi.......hehehe...kira okeylah kan....boleh guna 2 in 1..kek pun boleh...agar2 pun boleh....

Nasiblah cantik.....hehehe...

Masa ni mak saya kata sedap.... mmg terperasan2 saya kannn....dan yang bestnya habis..... ok... nampak gayanya boleh buat lagiiii....





Oleh kerana termakan pujian dan terperasan sangat sedap kan.....
Saya buat utk kali ke dua....menggunakan acuan yang lain...pun cantik jugak... tapi yang ni acuannya plastik.
Kat mana nak dapat acuan ni.... sila pergi ke kedai jual barangan kuih muih....pasti ada...murah je harganya...kurang dari rm5...hehehee....

So..ini percubaan ke dua saya...atas permintaan anak sedara saya.... Alhamdulillah...rasanya masih sama. Sesuai untuk hidangan pencuci mulut selepas makan....



Selamat mencuba.... ;)))





Terima kasih kerana membaca entry ini =)))



2 comments: