Wednesday, January 21, 2015

PUDING JAGUNG COCKTAIL

Ok...saya nak share satu lagi resepi dessert yang sangat sangat dan sangat simple....

Kali ni saya nak share Resepi Puding Cocktail

Sebenarnya resepi ni saya dapat daripada sahabat saya... sebab dia rajin sangat bawak
puding cocktail ni ke pejabat bila ada jamuan...
bila rasa tu memang membuka selera lah...

Alhamdulillah...sahabat saya tu share lah resepi pada saya.

Senang je...meh sini nak share jugak bahan-bahannya

PUDING COCKTAIL

Bahan-bahan

1 cawan tepung kastard
1 cawan susu pekat manis
4 cawan air masak
1 cawan jagung dalam tin [yang dah siap dikisar]

Semua bahan-bahan ni di campurkan dan dimasak diatas api yang sederhana. Kacau dan kacau dan kacau sampailah bancuhan tadi menjadi pekat dan menggelegak...[ada bunyi pluppp...pluppp..pluppp....ehehehee..] lepas tu boleh padamkan api dapur dan masukkan ke dalam acuan.... bila dah sejuk...masukkan terus ke dalam peti ais....kalau tak nak masukkan pun tak pe....bagi sejuk je okeh...

Bahan kuah

1 tin susu sejat [saya guna susu ideal]
1 tin fruit cocktail
Boleh je kalau nak satukan susu dan fruit cocktail ni dalam satu bekas..


Bila time nak nyum nyum.... Pastikan puding dah betul2 sejuk... bila potong dia lembut je kan
campurkan susu dan fruit cocktail tu ke dalam puding tadi...dan sedia untuk di makan.....



Taraaaaaaa.....ni memang hasil kerja tangan saya....tetiba terjumpa acuan turun temurun dari mak saya ni dari dalam laci...apalagi....basuh kasik bersih sebersihnya.....lepas tu masukkan adunan puding yang dah dimasak tadi ke dalam acuan ni..... memang sangat cantik.....[senyum sampai ke telinga.....]


 
 susu sejat ni sengaja saya letak dalam jug nih...sebab saya tak campurkan sekali..nak makan baru campurkan dalam puding....tak la cepat lasu atau basiii...



Fruit cocktail

Kalau dihidangkan sejuk.....dalam cuaca yang panas lagii terik....memang berselera jugaklah makan.....sekali hidang je dah habis.... anak2 sedara saya suka sangat makan nih.....saya kurang sikit sebab tak berapa nak minat tang susu tu.....[tak berapa suka minum susu....tak suka makan susu susu semua.....sabar jelah kan...hehehe...] tapiii saya suka nak masakk sebab ada yang tukang habiskan.......lebih2 lagiii bila diaorang kata....ehhh sedap lah........ok...lagi mokcik suka nak masak lagi dan lagi......

Selamat mencuba resepi simple lagi mudah ni..... ;))))



Terima kasih kerana membaca entry ini =)))



4 comments:

  1. Salam kenal..cantiknya..saya kalau buat puding bentuk standart je jadi..kalo nak berbunga2 mmg tak jadilah nampaknya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal jugakkk.....

      Yang ni guna acuan yang dah tersedia ada.... cubalah guna apa2 bentuk acuan....sebab antara agar2 dgn puding....puding lagi senang nak keluar dari acuannya.......mungkin sebab puding dia padat dibancuh guna tepung..... InshaaAllah....mesti dapat hasil lagi cantik dari ni...... cuba tauu..... ;)))

      Delete
  2. Replies
    1. anum.... sila cuba...simple dan senang je... ;)))

      Delete