Tuesday, January 6, 2015

NASI VANGGEY IPOH

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Okey selama saya bercuti 5 hari...memang asyik nak menggemokkan badan jelah kan....
Macam-macam teringin nak makan.

Antaranya ialah nasi vanggey...

Tapiii....bukan sembarangan nasi vanggey yang boleh masuk ke perut saya..... disebabkan saya ni agak cerewet sikit kalau nak makan kat mana-mana cafe atau restoran pun.... [memilih dari segi halal..... orang yang menyediakan makanan tu........ kebersihan.....dan kesedapan makan tersebut....]

Memang Ipoh terkenal dengan nasi vanggeynya..... tapiiii yang satu ini tetap menjadi pilihan hati saya.... dan honestly....saya tak pernah cuba nasi vanggey yang lain2 yang famous di Ipoh nih.....kecuali yang satu ini.....iaitu nasi vanggey di Gerai Makanan dan Minuman Rahamath [yang ni pun famous jugak kannn...]



Bila dah rasa sekali...terus jatuh cinta mokcik kat kedai nih..... eheheheee....

Dah lama sesangat tak makan nasi vanggey pokcik Rahamath....so...kali ni alang-alang dah cuti2 santai di rumah.....apakata kita cuba. Memula pergi hari Jumaat 2/1/2015...dah tutup pulak..... mungkin pokcik Rahamath nak berehat gamaknya.....so...kita pegi hari isnin..... alhamdulillah.....kedainya bukak dan tetiba cacing2 di dalam perut melompat2 gembira.....ehehehee....

Okey...yang saya tahu.... Gerai Makanan dan Minuman Rahamath ni buka hari Isnin hingga Jumaat. Sabtu dan Ahad dia tutup....

Selalu pergi pukul 12.30 tgh hari...orang dah beratur panjang....ada satu hari saya pegi agak lewat dalam jam 3.00 petang pun masih ramai jugak orang yang datang....laku jugak kedai pokcik Rahamath.....

Selalunya...kalau pegi time pukul 12.30pm hingga pukul 1.30pm macam tu....memang penuh la orang.... kena bertabahlah untuk beratur panjang....ehehehe....dan yang pasti....bulan puasa....pokcik Rahamath ni tutup kedai dia nih...... no drive thru okeyyy.....

Lokasinya terletak betul2 bersebelahan dengan Masjid Sultan Idris Shah II [Masjid Negeri Perak].

Berhadapan dengan Hotel Bajet One Stop dan berhadapan dengan Ibrahim Corner. Kalau dulu orang Ipoh mesti tahu....dekat dengan Medan Selera Dato Sagor....tapiii sekarang....medan selera tu dah dirobohkan....



Kenapa saya macam confident je nak makan kat nasi vanggey tu..... sebab dari dulu dulu lagi....memang saya dah rasa nasi vanggey diaorang..... siap ada sijil pengesahan penyembelihan lagii. Selain kedainya terjaga kebersihannya. Dan honestly..... dah bertahun saya tak makan vanggey nih..... tiba tang hari Isnin lepas tu memang teringin sangatkan..... sebab dah lama tak pekena vanggey nih....so.... en suami bawak saya ke kedai ni..... [tapiii saya tunggu dalam kete je lah...malas nak beratur panjang....] beli bungkus je pun....makan fefeling kat rumah dengan kicap...memang terbaik.....rasanya... tetap sama..... memang layan betul lah....

Saya order......nasi penuh+ayam [masak kari pekat] dan sayur....simple...tapiiiii itulah yang terbaikkkk..... rasa sangat puas hati....

Ada kuah kari kambing [kari kambing dia memang terbaik lah.....ramai yang suke kari kambing pokcik Rahamath nih...], ada ayam goreng, ayam masak kari pekat dan kuah, telur goreng, telur rebus dan ada sayur campur jugak atau acar timun nenas.



Yang ni saya punya.....ayam drumstick.... makan dengan kicap...memang sangat membuka selera..... jemput tengok okeyyy...



Sesaja gataiiii je ambik gambar orang tua nihhh......heheheee....memang terbaik.... harus cuba...

Pernah satu hari tu en suami baru lepas balik dari solat jumaat..... pegi singgah ke kedai nih....dalam pukul 3.30 petang macam tulah kan..... nampak penuh orang2 gelandangan menunggu dengan sabar di luar kedai pokcik nih...... rupanya....pokcik nih bersedekah kepada orang2 gelandangan ni....bagi sorang sebungkus.... seronok tengok.... kalau lah ada ramai pegusaha kedai yang seperti ini..... kan bagus....

Okey....jomlah cuba nasi vanggey di Gerai Makan dan Minuman Rahamath nih.... InshaaAllah pasti nak datang lagi......ehehee...




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

No comments:

Post a Comment